مقایسه قفسه بندی سبک و سنگین انبار

مقایسه قفسه بندی سبک و سنگین انبار
کدخبر : 15295
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

انبار از مهم ترین بخش ها در بسیاری از صنایع و حتی ساختمان های مسکونی است که برای نگهداری و چیدمان تعداد زیاد کالا استفاده میشود. به منظور افزایش نظم و دسترسی آسان به کالای مورد نظر، قفسه بندی با سازه های دارای ساختارهای متنوع انجام میشود. این قفسه ها نه تنها از نظر شکل ظاهری، بلکه بر اساس میزان قدرت تحمل نیز متفاوت بوده و در گروه های متعددی دسته بندی میشوند. قفسه های سبک و سنگین انبار یک دسته بندی کلی بر اساس قدرت تحمل وزن هستند که متناسب با شرایط محیط استفاده میشوند. این قفسه ها هر یک دارای زیرمجموعه های گوناگونی بوده و کاربردهایشان نیز با هم فرق دارد. در ادامه مهم ترین تفاوت های قفسه بندی سبک و سنگین انبار را بررسی خواهیم کرد.

قفسه بندی سبک انبار

یکی از مهم ترین اصول در خرید قفسه انبار، تناسب میزان قدرت تحمل قفسه با کالاهای چیده شده در آن است. این نحوه انتخاب منجر به افزایش طول عمر قفسه ها، مدیریت هزینه ها و همچنین بهبود راندمان انبار خواهد شد. قفسه بندی سبک انبار به مجموعه قفسه هایی گفته میشود که دارای بدنه فلزی بوده و قدرت تحمل وزن آنها در سطح پایینی قرار دارد. به همین دلیل اغلب این قفسه ها برای نگهداری بارهای کوچک با وزن کم کاربرد داشته و چیدمان بار توسط اپراتورهای انسانی انجام میشود. از رایج ترین قفسه های سبک می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

قفسه بندی مشبک

قفسه بندی مشبک یا پیچ و مهره ای از کاربردی ترین انواع قفسه های سبک هستند که برای قفسه بندی انبار خانگی، مغازه و همچنین برای نگهداری تعداد کم کالاهای با وزن سبک یا متوسط استفاده میشوند. این قفسه ها که دارای بدنه فلزی هستند، تا 9 متر ارتفاع آنها قابل افزایش است. به دلیل استفاده از اتصالات پیچ و مهره ای، ارتفاع هر یک از طبقات بر اساس ابعاد کالا قابل تنظیم است.

قفسه بندی سبک انبار

قفسه بندی راک کفپوش دار سبک

از دیگر زیرمجموعه های قفسه های سبک می توان به راک کفپوش دار سبک اشاره کرد که در انبارهای صنعتی و انبار مراکز پخش و فروشگاه های بزرگ کاربرد دارد. این قفسه ها از چندین طبقه تشکیل شده و بین طبقات پله های فلزی برای تردد افراد برای جا به جایی بار تعبیه میشود. این قفسه ها در هر طبقه دارای کفپوش های فلزی هستند و در هر طبقه حداکثر تا 10000 کیلوگرم وزن را می توانند تحمل کنند.

قفسه بندی ایزی رکت

قفسه های ایزی رکت شباهت زیادی به مشبک دارند و ارتفاع آنها را تا 3 متر می توان افزایش داد. تنها تفاوت این دو نوع قفسه در اتصالات آنها است. در قفسه های ایزی رکت از فاق و زبانه برای اتصال اجزای سازه و طبقه بندی استفاده میشوند و پیچ و مهره در آن کاربرد ندارد.

قفسه بندی فروشگاهی

قفسه های فروشگاهی یا سوپرمارکتی دارای دو نوع سبک و نیمه سنگین هستند. این قفسه ها که بدنه فلزی ضد زنگ دارند، برای فضای داخل مغازه و فروشگاه استفاده شده و چیدمان بار تنها به کمک اپراتورهای انسانی انجام میشود. در هر طبقه از این قفسه ها تا 80 کیلوگرم بار گسترده را می توان نگهداری کرد و ارتفاع آنها تا 225 سانتی متر قابل افزایش است.

قفسه بندی سنگین انبار

قفسه بندی سنگین یا قفسه صنعتی از دیگر سازه های مورد استفاده در انبار است که بیشتر برای قفسه بندی انبار کارخانه و کارگاه های تولیدی بزرگ کاربرد دارند. این قفسه ها بدنه تمام فلزی داشته و قدرت تحمل وزن آنها در سطح بالایی قرار دارد. از جمله قفسه های صنعتی یا همان قفسه بندی سنگین انبار می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی راک مقاوم ترین قفسه های انبار است که برای نگهداری بارهای پالتی استفاده میشوند. این قفسه ها تا 16 متر از فضای داخل انبار را پوشش داده و چیدمان بار به کمک لیفتراک انجام میشود. این قفسه ها با اتصالات بسیار مقاوم روی زمین ثابت شده و احتمال سقوط و ریزش آنها در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی درایوین

در انبارهایی که محدودیت در فضای داخلی وجود دارد، راهروی بین قفسه های راک حذف شده و فضایی در داخل قفسه ایجاد میشود. قفسه بندی درایوین یا خودراهرو یکی از قفسه های صنعتی بسیار کاربردی است که در داخل آن تونل ایجاد میشود. لیفتراک بارهای پالتی را از انتها تا ابتدای تونل چیده و بر اساس سیستم LIFO آنها را خارج می کند.

نوع دیگری از قفسه های خودراهرو به شاتل تجهیز شده و بارهای پالتی به صورت اتوماتیک در طول تونل حرکت می کنند. در هر دو مدل قفسه، از کف تا سقف تونل دارای فضای مناسب برای چیدمان طبقه ای پالت هستند و تاثیر چشمگیری بر افزایش کارایی و راندمان انبار دارند.

قفسه بندی کانتی لور

قفسه کانتی لور یا بازویی نوع خاصی از قفسه های سنگین انبار است که برای چیدمان بارهای شاخه ای و رشته ای کاربرد دارد. این قفسه ها فاقد صفحه جلویی سایر قفسه های فزی هستند و بازوهای بسیار مقاوم به صورت عمود بر آنها نصب میشود. بارهای شاخه ای مانند میلگرد، فرش و موکت و لوله و غیره بر روی بازوهای فلزی قرار گرفته و نگهداری میشوند.

تفاوت قفسه بندی سبک و سنگین انبار

با توجه به ویژگی ها و مشخصاتی که برای انواع قفسه خانگی یا سبک و قفسه صنعتی ارائه شد، تفاوت های چشمگیری در آنها وجود دارد. از مهم ترین تفاوت های این قفسه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قفسه های سبک نسبت به مدل های سنگین قدرت تحمل کمتری دارند. به همین دلیل برای چیدمان بارهای با وزن سبک و متوسط استفاده میشوند.
  • قفسه صنعتی انبار به دلیل قدرت تحمل بالا، ارتفاع بیشتری از انبار را پوشش می دهند. قفسه های سبک اغلب در تعداد طبقات محدودیت دارند.
  • چیدمان بار در قفسه های خانگی و سبک توسط اپراتورهای انسانی انجام میشود. در قفسه های صنعتی به دلیل وزن زیاد بار چیدمان توسط لیفتراک و سایر ماشین آلات و بالابرها صورت میگیرد.
  • به دلیل استفاده بیشتر از متریال های فلزی مقاوم، قیمت قفسه سنگین انبار بیشتر از قفسه خانگی و سبک است.
  • قفسه های سبک بیشتر در انبارهای خانگی و منازل، مغازه ها، فروشگاه و کارگاه های تولیدی دارای بار کم کاربرد دارند. این در حالیست که قفسه سنگین در کارخاجات و انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت بالا و وزن سنگین کالا استفاده میشوند.
  • با توجه به عمق کم دهانه قفسه های سبک، دسترسی به بار و کالای مورد نظر در اغلب آنها مستقیم است. این در حالیست که در قفسه های سنگین و صنعتی بر اساس مدل و ساختار سازه سیستم چیدمان FIFO یا LIFO است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه