فلفل سیاه | خاصیت فلفل سیاه

باورتان می شود فلفل سیاه روند پیری را آرام پیش ببرد؟ | خواص عجیب این ادویه که هیچوقت نمی دانستید!

باورتان می شود فلفل سیاه روند پیری را آرام پیش ببرد؟

باورتان می شود فلفل سیاه روند پیری را آرام پیش ببرد؟ | خواص عجیب این ادویه که هیچوقت نمی دانستید!
کدخبر : 23432
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ادویه‌ها خواص بی شماری دارند از جمله فلفل سیاه نفخ شکم را تسکین می‌دهد؛ در طب سنتی چین نیز از فلفل سیاه برای درمان صرع استفاده می‌شود.

به نقل از ایسنا، آیورودا یکی از علوم باستانی و کهن است که ریشه‌هایش در هندوستان دارد و به ویژه در هند مورد توجه قرار می‌گیرد، هرچند در کشورهای دیگر نیز به عنوان یک جایگزین در زمینه‌ی طب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آیورودا از گیاهان دارویی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. علم مدرن هم نشان داده که فلفل سیاه در واقع فوایدی برای سلامتی دارد، اصلی‌ترین آنها به دلیل حاوی آلکالوئیدی به نام پیپرین است که موجب طعم تند فلفل و همچنین قدرت آنتی اکسیدانی آن می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد، مواد مضر، را از بین می‌برند. رژیم غذایی ناسالم، تعرض بیش از حد به نور خورشید، مصرف الکل و سیگار می‌توانند تعداد رادیکال‌های آزاد را در بدن افزایش دهند. این افزایش می‌تواند باعث آسیب به سلول‌ها شود و منجر به افزایش روزافزون سن، و مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، آرتریت، آسم و دیابت گردد.

تحقیقات آزمایشگاهی روی حیوانات و سلول‌ها نشان داده است که پیپرین از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. همچنین فلفل سیاه می‌تواند جذب کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه که یک ضد التهاب طبیعی است، را بهبود بخشد. بر اساس یافته‌ها، مصرف ۲۰ میلی گرم پیپرین به همراه ۲ گرم کورکومین می‌تواند میزان دسترسی به کورکومین را در انسان تا ۲۰۰۰ درصد افزایش دهد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که فلفل سیاه ممکن است جذب بتاکاروتن را بهبود بخشد، ترکیبی که در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود و بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند که ممکن است با آسیب سلولی مبارزه کند. تحقیقات نشان داد که مصرف ۱۵ میلی گرم بتاکاروتن با ۵ میلی گرم پیپرین در مقایسه با مصرف بتاکاروتن به تنهایی، سطح بتاکاروتن خون را به میزان زیادی افزایش می‌دهد./ ایونا

فلفل سیاه

ادویه فلفل چیست و از چه چیزی ساخته می‌شود؟

استفاده از فلفل سیاه در طول تاریخ رواج داشته و حتی در یونان باستان به عنوان ادویه‌ای ارزشمند شناخته می‌شد که از آن به عنوان هدیه نیز استفاده می‌کردند. این ادویه از گیاه فلفل به دست می‌آید که گیاهی بالارونده است و دانه‌هایی به صورت خوشه‌ای دارد. این دانه‌ها پس از خشک و آسیاب شدن به پودر فلفل سیاه تبدیل می‌شوند. گیاه فلفل سیاه، بومی جنوب هند است و امروزه در نقاط مختلف جهان کشت شده و از محصول آن استفاده می‌کنند. این ادویه محبوب طعم و بوی غذاها را بهبود می‌بخشد.

ارزش غذایی ادویه فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای ۲۵۱ کیلو کالری انرژی است. تمامی ارزش غذایی و مواد معدنی این ادویه محبوب در هر ۱۰۰ گرم، در جدول زیر ارائه شده است.

ماده مقدار ویتامین‌ها مقدار

آب ۴۶/۱۲ گرم ویتامین A ۰۰/۲۷ میکروگرم

چربی کل ۲۶/۳ گرم ویتامین E ۰۴/۱ میلی گرم

کربوهیدرات ۹۵/۶۳ گرم ویتامین K ۷۰/۱۶۳ میکروگرم

قندها ۶۴/۰ گرم ویتامین B1 ۱۱/۰ میلی گرم

پروتئین ۳۹/۱۰ گرم ویتامین B2 ۱۸/۰ میلی گرم

آهن ۷۱/۹ میلی گرم ویتامین B3 ۱۴/۱ میلی گرم

کلسیم ۰۰/۴۴۳ میلی گرم ویتامین B4 ۳۰/۱۱ میلی گرم

روی ۱۹/۱ میلی گرم ویتامین B5 ۴۰/۱ میلی گرم

منگنز ۷۵/۱۲ میلی گرم ویتامین B6 ۲۹/۰ میلی گرم

سدیم ۰۰/۲۰ میلی گرم ویتامین B9 ۰۰/۱۷ میکروگرم

پتاسیم ۰۰/۱۳۲۹ میلی گرم ویتامین B12 ۰۰/۰ میلی گرم

کاربرد فلفل سیاه

در پاسخ به این سوال که از فلفل سیاه در تهیه چه غذاهایی استفاده می‌شود، باید گفت که این ادویه در پخت طیف وسیعی از غذاهایی ایرانی مانند:

انواع خورش، مانند قیمه، قرمه سبزی، فسنجان و غیره

خوراک مرغ

مرغ و ماهی سوخاری

انواع سس‌ها

برخی از انواع ترشی

لوبیاپلو

انواع پیتزا

غذاهای فست فود مانند سوسیس بندری و فلافل

خوراک گوشت

انواع آش و سوپ

کته گوجه فرنگی

کاربرد دارد.

خواص فلفل سیاه

جالب است بدانید که پودر فلفل سیاه، علاوه بر بهبود طعم، رنگ و بوی غذا، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که در این بخش به معرفی این خواص و فواید می‌پردازیم.

کاهش مشکلات عصبی

برخی از ناراحتی‌های روحی مانند تغییر خلق‌وخو، بی‌حوصلگی و عصبانیت را می‌توان با مصرف فلفل سیاه تا حد زیادی کاهش داد. از دیگر خواص فلفل سیاه می‌توان به افزایش انرژی بدن اشاره نمود که حالت رخوت و بی‌حوصلگی مداوم را از بین خواهد برد.

بهبود سلامت قلب

بیماری‌های قلب و عروقی از عوامل مهم مرگ‌ومیر انسان‌ها در سال‌های اخیر شناخته شده‌اند. یکی از علل اصلی ابتلا به این بیماری‌ها کلسترول خون است که منجر به انسداد شریان‌های خونی می‌شود. طبق مطالعات، مصرف فلفل سیاه می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و از این طریق به افزایش سلامت قلب کمک کند.

کاهش درد و التهاب

التهاب بدن در اثر برخی بیماری‌ها مانند آرتریت ایجاد می‌شود که منجر به احساس درد و ناراحتی در ناحیه ملتهب خواهد شد. فلفل سیاه به دلیل وجود ترکیب پپرین، مانند مسکنی طبیعی عمل می‌کند و منجر به کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری‌ها می‌شود. البته در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

کمک به درمان برخی مشکلات گوارشی

بعضی از مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال در اثر عدم فعالیت صحیح دستگاه گوارش و هضم نادرست غذا اتفاق می‌افتد. مصرف فلفل سیاه موجب تحریک آنزیم‌های موجود در روده و معده می‌شود و در نتیجه به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین با کاهش اسپاسم عضلات روده در اثر مصرف این ادویه، مشکلات گوارشی کاهش خواهند یافت.

پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص فلفل سیاه کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات، روده، سینه و غیره است. برخی ترکیبات موجود در فلفل سیاه مانند پپرین می‌تواند در مبارزه با سلول‌های سرطانی مفید باشد و از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کند. نتایج اولیه تحقیقات در این زمینه موثر بوده است، اما به مطالعات بیشتری نیاز خواهیم داشت. / اسنپ

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه