حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

خبر مهم درباره واریز حقوق و عیدی بازنشستگان | مجلس پیگیر پرداخت حقوق بازنشستگان

با وجود اینکه امروز آخرین روز سال ۱۴۰۰ بود، هنوز حقوق اسفند ماه بخش زیادی از بازنشستگان کشوری واریز نشده است.

خبر مهم درباره واریز حقوق و عیدی بازنشستگان | مجلس پیگیر پرداخت حقوق بازنشستگان
کدخبر : 6042
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان کشوری چند روزی است که منتظر پرداخت حقوقشان هستند و باوجود اینکه امروز، روز آخر سال بود، هنوز حقوق بخش زیادی از بازنشستگان پرداخت نشده و همه چیز در حد چند وعده باقی مانده است.

این سناریو در پرداخت عیدی هم تکرار شد، بیش از ۲۰روز به بازنشستگان وعده واریز عیدی داده شد و در نهایت هم تا نیمه‌های اسفند بسیاری از بازنشستگان عیدی خود را دریافت نکرده بودند.

دلیل هر دو موضوع هم تقریبا عدم تامین اعتبار لازم عنوان شده بود و هر روز تنها وعده بود که عاید بازنشستگان می‌شد.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده که دولت ادعای افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم را داشت؛ با این اوصاف اما نه حقوقها به موقع پرداخت شد و نه بازنشستگان عیدی خود را در زمان وعده داده شده دریافت کردند.

امروز صندوق بازنشستگی کشوری در توضیح علت این تاخیر در واریز حقوقها، رییس سازمان برنامه و بودجه را مسئول این اتفاق دانست. حال مشخص نیست چرا در آخرین لحظات سال هنوز تامین اعتبار لازم برای این مهم صورت نگرفته است؟

مسلما پرداخت حقوق و عیدی مصوب جزء وظایف قانونی سازمان برنامه و بودجه بوده و عدم پرداخت به موقع آن با هیچ منطقی سازگار نیست.

هم رییس سازمان برنامه و هم وزیر کار باید توجه داشته باشند که در این موضوع هیچ تاخیری جایز نیست و برنامه ریزی برای واریز به موقع حقوق بازنشستگان جزء بدیهی ترین وظایف این دو نهاد است و بابت این تاخیر و بی برنامگی باید پاسخگو باشند. 

همه این اتفاقات در حالی است که از ابتدای سال مشخص بود که دولت قرار است در روزهای پایانی سال چنین پرداختی‌هایی داشته باشد و این هزینه‌ها، هزینه‌هایی پیش‌بینی نشده نبود؛ بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که دلیل دیر واریز شدن حقوق و عیدی‌ها چیست و چرا در دولت سیزدهم تدبیرات لازم اندیشیده نشده بود و برنامه ریزی لازم صورت نگرفته بود؟

حقوق بازنشستگان

نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری گفت: همین امروز پیگیرِ این قضیه از کمیسیون برنامه و بودجه هستیم.

محمد خدابخشی (نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس) در خصوص تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری و زمان پرداخت حقوق این بازنشستگان گفت: همین امروز پیگیرِ این قضیه از کمیسیون برنامه و بودجه هستیم و جلسه‌ای با آن‌ها برای پیگیریِ موضوع داریم. 

گفتنی است؛ حقوق اسفندماه بخشی از بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری تاکنون پرداخت نشده است و این موضوع واکنش‌های بسیاری در بر داشته است. 

روز گذشته، صندوق بازنشستگیِ کشوری با اشاره به مشکل اعتبار این صندوق گفت: «حقوق بازنشستگانی که تا مبلغ پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود، انجام شده است و حقوق سایر بازنشستگان کشوری به محض تخصیص اعتبار لازم در مراحل بعدی پرداخت خواهد شد.»

همچنین عباس مقتدایی (نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی) در نامه‌ای از محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، درخواست پیگیریِ هر چه سریع‌تر این موضوع را داشت. در بخشی از این نامه آمده است: «اینکه توسط صندوق بازنشستگی کشوری، پس از مدت زیادی تاخیر در پرداخت، در روز ۲۷ اسفند اعلام شود که هر زمان اعتبار تامین شد، حقوق واریز می‌شود و حتی موعد دقیق زمان واریز مشخص نباشد، رویکرد غلط و ناصوابی است. جای تعجب است که چرا امر به این مهمی در خصوصش تدبیر نشده و مدیران با وعده‌های غیرمشخص سعی در ایجاد بی‌اعتمادی در بین جامعه بازنشستگی دارند. آیا صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان برنامه و بودجه متوجه نیستند که بازنشسته عزیز (که غالبا عیالوار هستند) چگونه در روز پایانی سال و افزایش قیمت کالاهای اساسی، مایحتاج عید و نوروز ۱۴۰۱ را تهیه کنند؛ درحالیکه حقوق او همچنان پرداخت نشده است!؟»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه