حقوق بازنشستگان | یکسان سازی حقوق بازنشستگان

اقدام نهایی مجلس برای حقوق بازنشستگان | تخصیص منابع لازم به صندوق بازنشستگی

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به معاون اول رییس جمهوری خواستار تخصیص منابع لازم به صندوق بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان شد.

اقدام نهایی مجلس برای حقوق بازنشستگان | تخصیص منابع لازم به صندوق بازنشستگی
کدخبر : 6037
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

 متن نامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان به محمد مخبر معاون اول‌ رییس جمهوری به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر مخبر

معاون اول محترم رییس جمهور

باسلام و احترام،

باتوجه به اینکه در آستانه تحویل سال قرار داریم ولی همانگونه که مستحضرید تاکنون حقوق بازنشستگان کشوری به صورت کامل پرداخت نگردیده است و توسط این صندوق اعلام گردیده متناسب با تامین اعتبار، حقوق ها واریز می شود. اینکه توسط این صندوق پس از مدت زیادی تاخیر در پرداخت، در روز ۲۷ اسفند اعلام شود که هر زمان اعتبار تامین شد، حقوق واریز می شود و حتی موعد دقیق زمان واریز مشخص نباشد، رویکرد غلط و ناصوابی است. جای تعجب است که چرا امر به این مهمی درخصوصش تدبیر نشده و مدیران با وعده های غیرمشخص سعی در ایجاد بی اعتمادی در بین جامعه بازنشستگی دارند. آیا صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان برنامه و بودجه متوجه نیستند که بازنشسته عزیز(که غالبا عیالوار هستند) چگونه در روز پایانی سال و افزایش قیمت کالاهای اساسی، مایحتاج عید و نوروز ۱۴۰۱ را تهیه کنند؛ درحالیکه حقوق او همچنان پرداخت نشده است!؟

مستدعی است ضمن ارائه رهنمود لازم به متولیان امر در سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور فرمایید در اسرع وقت منابع لازم جهت پرداخت حقوق بازنشستگان دراختیار صندوق بازنشستگی قرار گیرد تا با قید فوریت در روز جاری پرداخت حقوق صورت گیرد. از حسن توجه جنابعالی قدردانی می نماید.»

حقوق بازنشستگان

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در ایام تعطیلات نوروزی نباید نگران کسب خدمات خود باشند زیرا همه خدمات به صورت غیرحضوری به این افراد ارائه می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی با اجرای طرح ۳۰۷۰ از روز ۱۹ آبان ٩٩ با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان تلاش کرد تا ارایه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجعه از مجموع ۹۶ میلیون مراجعه تامین اجتماعی به شعب وکارگزاری‌های این سازمان را کاهش ‌دهد.

همچنین امور مستمری های سازمان تامین اجتماعی به ویژه در دوران کرونا چندین طرح را به اجرا گذاشت که راه‌اندازی سامانه متمرکز مستمری، صدور پیش‌نویس احکام برقراری مستمری و افزایش خدمات غیرحضوری سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت از جمله این طرح‌ها است.

به همین منظور ناهید حیدری مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی  افزود: در حال حاضر همه خدمات برای ارایه به مستمری بگیران شامل بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان به صورت غیرحضوری است.

وی تصریح کرد: مستمری بگیران در خصوص هر یک از خدماتی که از تامین اجتماعی می‌گیرند نباید نگرانی داشته باشند به عنوان نمونه برای بحث درمان از سامانه خدمات غیرحضوری می‌توانند استحقاق درمان خود را بررسی کنند تا در ایام نوروز نیز با مشکل مواجه نشوند.

حیدری ادامه داد: در حوزه مستمری بگیران عمده فعالیت در حوزه بازماندگی، از کارافتادگی و بازنشستگان انجام شده است  اما در حوزه بازنشستگی عادی همه فعالیت ها به صورت غیرحضوری انجام شده اما در بخش بازنشستگان سخت و زیان آور و پیش از موعد به عنوان فاز نهایی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه پایه اولیه غیرحضوری شدن خدمات در بخش بازنشستگان حوزه سخت و زیان آور و پیش از موعد انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱  این خدمات هم غیرحضوری خواهد شد.

یکی از خدمات سازمان در طول دوره پاندمی کرونا راه‌اندازی سامانه متمرکز مستمری بود که همزمان با شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور، سامانه متمرکز مستمری در همه واحدهای اجرایی سراسر کشور راه‌اندازی شد که این اتفاق علاوه بر مدیریت بهتر مصارف سازمان دستاوردهای عظیم دیگری از جمله فراهم کردن بستر ارایه خدمات غیرحضوری به مستمری بگیران، یکسان سازی رویه ها و فرآیندها، کنترل و نظارت بر عملکرد واحدهای اجرایی و ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز از احکام مستمری را به همراه داشت.

یکی دیگر از این خدمات صدور پیش‌نویس احکام برقراری مستمری بود که به جهت کاهش لطمات حاصل از دوران پاندمی که در برخی مواقع منجر به بازنشستگی‌های اجباری و کاهش درآمد عموم مردم شده است در اقدامی شایان توجه صدور پیش‌نویس احکام برقراری مستمری به  همه واحدهای اجرایی ابلاغ شد. واحدهای اجرایی مکلف شدند پس از احراز شرایط قانونی بازنشستگی و وصول پاسخ استعلام ترک کار بیمه‌شده، پیش‌نویس حکم بازنشستگی را با لحاظ مجموع سوابق پرداخت حق بیمه قابل قبول و رعایت سایر قوانین و مقررات صادر کنند.

افزایش خدمات غیرحضوری سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت از دیگر خدمات غیرحضوری است که ایده تحول دیجیتال و غیرحضوری کردن خدمات سازمان از دیرباز در سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده اما کمبود زیرساخت و ارتباطات لازم مابین مراجع برون سازمانی و این سازمان جهت راه‌اندازی خدمات بین‌دستگاهی تاکنون باعث شده بود ایده تحول دیجیتال از اولویت لازم در اجرا برخوردار نباشد.

با ایجاد زیرساخت‌های لازم و همچنین همه گیری بیماری کرونا باعث شد که سازمان با ایجاد ۷۰ خدمت غیرحضوری طی کمتر از یکسال گام بزرگی در قیاس با سایر دستگاه ها در زمینه خدمت رسانی به مشترکان بردارد. البته اداره کل مستمری‌ها پیش از اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ با ایجاد ۶ خدمت غیرحضوری (صدور گواهی حقوق مستمری‌بگیران، مشاهده شماره حساب مستمری‌بگیران، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی، مشاهده حکم افزایش سالیانه، مشاهده فیش حقوقی مستمری‌بگیران  و پرونده الکترونیک مستمری‌بگیران) در این زمینه پیشتاز بوده است.

با آغاز این طرح نیز خدمات، استعلام وضعیت دریافت مستمری، ارایه درخواست بازنشستگی عادی، اعلام شماره حساب بانکی مستمری‌بگیران، درخواست برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان و ارایه تعهدنامه فرزندان اناث بازمانده به صورت غیرحضوری به خدمات قبلی افزوده شد که تعداد زیادی از مراجعات حضوری و رفت و آمدهای زائد مخاطبان را کاهش داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه