اخبار هواشناسی | اخبار هواشناسی امروز

هشدار هواشناسی برای این استان ها | اخبار هواشناسی امروز 18 مهر 1402

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارورسازی ابرها یک اقدام علمی است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود، اظهار کرد: ابرها گنجایشی برای بارش دارند. ارزیابی میزان اثربخشی بارورسازی ابرها بر افزایش یا کاهش بارش مقداری پیچیده است.

هشدار هواشناسی برای این استان ها | اخبار هواشناسی امروز 18 مهر 1402
کدخبر : 20531
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 اخبار هواشناسی توصیه کرده مردم حتما نکات ایمنی را رعایت کند تا این سامانه بارشی خسارت جانی و مالی نداشته باشد. اخبار هواشناسی آخر هفته کشور رو به بارش شدید باران قرار دارد و مردم حتما از رودخانه ها فاصله بگیرند. اخبار هواشناسی احتمال طغیان روخانه ها را نیز داده است. اخبار هواشناسی را حتما دنبال کنید. اخبار هواشناسی روز های آینده را در ادامه می‌خوانید.

چندی پیش ویدیویی مبنی بر بارورسازی ابرها با پهپاد منتشر شد. این موضوع نخستین بار نیست که رسانه‌ای شده است اما همواره این پرسش مطرح بوده که آیا این کار بر افزایش بارش موثر است یا خیر؟ به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی به‌طور کلی بارورسازی ابرها موضوعی تحقیقی است که در برخی کشورها در حال انجام است که منعی برای انجام آن دیده نمی‌شود ولی این کار می‌بایست بر اساس اصول و شناخت علمی از سامانه‌های جوی و ابری و برهمکنش‌های درون ابر و مبتنی بر نتایج و سنجش‌های فنی و علمی توسعه داده شود و نمی‌توان در تمام سامانه های ابری و در همه مناطق از بارورسازی نتایج مثبت انتظار داشت. 

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا در واکنش به ویدیوهای منتشر شده مبنی بر بارورسازی ابرها با پهپاد اظهار کرد: اقدام به بارورسازی ابرها پایه علمی دارد و در بسیاری از کشورها نیز بارورسازی ابرها با پهپاد انجام شده است. باتوجه به اینکه کشور ما نیز از نظر صنعت پهپاد یک کشور پیشرو است، به‌طور قطع می‌توان این کار را انجام داد. 

وی با تاکید بر اینکه انجام این اقدام نیازی به تایید و هماهنگی سازمان هواشناسی ندارد و وظیفه آن بر عهده وزارت نیرو است، درباره میزان  تاثیرگذاری این اقدام در میزان بارندگی‌ها گفت: یکی از مشکلات صنعت بارورسازی ابرها عدم قطعیت تاثیرگذاری  آن بر میزان بارندگی‌ها است. سابقه علمی صنعت بارورسازی ابرها مربوط به ۵۰ سال گذشته است ولی در این مدت زمان در دنیا این امر نتوانسته به عنوان صنعتی که موجب استحصال آب‌های فراوان می‌شود، شناخته شود.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات این صنعت موضوع ارزیابی است که اعداد مختلفی که در این کار وجود دارد.  ابرها گنجایشی برای بارش دارند. ارزیابی اینکه چقدر در میزان افزایش بارش و یا کاهش بارندگی‌ها تاثیرگذار بوده مقداری پیچیده است اما به طور کلی طبق آخرین گزارشی که سازمان جهانی هواشناسی از بارورسازی ابرها ارایه داده یکی از مشکلات اصلی آن عدم قطعیت تاثیرگذاری بر  بارندگی و برآورد میزان افزایش بارش است.

مهدی مهرور، سرپرست مدیریت بحران استانداری البرز، در‌ جمع اصحاب رسانه با اشاره به تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از گذر متناوب امواج ناپایدار از منطقه البرز مرکزی که به موجب آن چهارشنبه و پنج شنبه افزایش ابر و مه آلودگی، پاره ای نقاط رگبار و رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید و روند کاهش دما پیش بینی می‌شود. 

وی گفت: طبق پیش بینی رگبار، رعد و برق و وزش باد طی روز چهارشنبه ۱۹ و پنج شنبه ۲۰ مهر در استان البرز وجود دارد. 

 توصیه اکید مدیریت بحران به مردم استان عدم توقف و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه ها، مسیل های فصلی و دامنه کوه ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و رعایت نکات ایمنی هنگام تردد در ارتفاعات و جاده های کوهستانی، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

 وی گفت: اختلال در ترددهای شهری و بین شهری، احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن موقت سطح آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها و احتمال ریزش سنگ در جاده های کوهستانی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه