اسرائیل | حمله اسرائیل به ایران

ارتش اسرائیل بیانیه صادر کرد | پاسخ ایران به اسرائیل هسته ای خواهد بود؟

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در توجیه جنایت اخیر این رژیم در حمله به کاروان امدادگرانی که در شهر دیرالبلح در حال تخلیه کمک‌های بشردوستانه بودند، مدعی شد که این حمله «اشتباهی فاحش در نتیجه تشخیصی نادرست در شرایطی پیچیده» بود.

ارتش اسرائیل بیانیه صادر کرد | پاسخ ایران به اسرائیل هسته ای خواهد بود؟
کدخبر : 24536
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 در بیانیه‌ای که ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه در واکنش به حمله به کاوران امدادگران موسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» صادر کرد، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «این اتفاق ناگوار نتیجه تشخیصی نادرست در شرایطی پیچیده در شب هنگام بود، نباید این اتفاق می‌افتاد، در چند روز آینده تحقیقات را تکمیل خواهیم کرد تا بتوانیم نتیجه‌گیری کرده و فورا آنها را به اجرا درآوریم.»

«سما»ی فلسطین، هالوی در ادامه مدعی شد: «تحقیقات اولیه درباره این اتفاق را تمام کردیم، این حمله عامدانه و علیه نیروهای امدادگر نبوده و ما به تلاش برای حفاظت از نهادهای بین‌المللی که در حال توزیع کمک‌های بشردوستانه هستند، ادامه خواهیم داد.»

رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات مدعیانه خود گفت: «این حمله اشتباهی فاحش بود، اسرائیل وارد جنگی علیه حماس شده نه ساکنان غزه، ما از این حمله غیرعمدی عذرخواهی می‌کنیم و با دقت درباره آنچه رخ داده تحقیق کرده و نتایج آن را با شفافیت کامل در اختیار آشپزخانه مرکزی جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی قرار خواهیم داد.»

او در ادامه اظهارات متناقض خود افزود: «ما تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه را بسیار بااهمیت می‌دانیم و به همکاری برای کمک به این اقدامات حیاتی ادامه خواهیم داد.»

اما روزنامه عبری زبان «هاآرتص» به نقل از برخی منابع در اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: «سران اسرائیل دقیقا علت حمله به خودروی تیم امدادی را می‌دانند و فرماندهی جنوبی (ارتش) سعی دارد از مسؤولیت این حمله شانه خالی کند.»

اسرائیل

یکی از این منابع در گفت‌وگو با هاآرتص هشدار دادند در صورتی که به رفتار برخی از نیروهای اسرائیلی در غزه خاتمه داده نشود، حملات مشابه تکرار خواهد شد.

در حمله هوایی عصر دوشنبه ارتش رژیم صهیونیستی به کاروان امدادگران موسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه، هفت تن از این امدادگران جان خود را از دست دادند.

منبع: اقتصاد نیوز

ایران پس از حمله اسرائیل به سفارتش در سوریه با یک دوراهی مواجه است: چگونه می‌توان بدون جرقه زدن درگیری گسترده‌تری که به گفته تحلیلگران خاورمیانه، تهران خواهان آن نیست، تلافی کرد.

حمله روز دوشنبه که منجر به ترور دو ژنرال ایرانی و پنج مستشار نظامی در محوطه سفارت ایران در دمشق شد، در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل به کارزار طولانی‌ مدت علیه ایران و گروه‌های مقاومت منطقه سرعت می‌بخشد.

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران گزینه‌هایی دارد. این کشور می‌تواند نیروهای متحد را برای حمله به نیروهای ایالات متحده آزاد بگذارد، از آن‌ها برای حمله مستقیم به اسرائیل استفاده کند یا برنامه هسته‌ای خود را که ایالات متحده و متحدانش مدت‌هاست به دنبال مهار آن هستند، افزایش دهد.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که از نزدیک دنبال می‌کنند تا ببینند آیا مانند گذشته، نیروهای مقاومت منطقه پس از حمله روز دوشنبه اسرائیل به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه حمله خواهند کرد یا خیر.

چنین حملاتی در ماه فوریه پس از اینکه واشنگتن به تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، با ده‌ها حمله هوایی به اهدافی در سوریه و عراق حمله کرد، متوقف شد.

مقامات آمریکایی به رویترز گفته‌اند که هنوز اطلاعاتی به دست نیاورده‌اند که نشان ‌دهد این گروه‌ها به دنبال حمله به نیروهای آمریکایی در پی حمله روز دوشنبه هستند.

اسرائیل

با این حال، ایالات متحده روز سه‌شنبه صراحتا در مورد حمله به نیروهایش هشدار داد. رابرت وود معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل ادعا کرد: «ما در دفاع از کارکنان خود تردید نخواهیم کرد و هشدارهای قبلی خود را به ایران و نیروهای تحت حمایت آن تکرار می‌کنیم که از موقعیت به وجود آمده، به خاطر حمله‌ای که از آن اطلاع قبلی نداشتیم و در آن دخالتی نکردیم، برای از سرگیری حملات خود به نیروهای آمریکایی استفاده نکنند.»

یکی از منابعی که موضوع را به دقت دنبال می‌کند و به شرط فاش نشدن نامش با رویترز صحبت کرده، گفته که ایران با این مسئله پیچیده مواجه است که می‌خواهد برای جلوگیری از حملات بیشتر اسرائیل و در عین حال اجتناب از یک جنگ همه‌جانبه پاسخ دهد. او گفت: «آنها با این نکته مواجهند که اگر پاسخ دهند، ممکن است درگیر رویارویی باشند که به وضوح نمی‌خواهند. آنها سعی می‌کنند اقدامات خود را به گونه‌ای تعدیل کنند که نشان دهد واکنش نشان می‌دهند، اما تشدید کننده تنش نیستند».

او با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران ممکن است سرزمین‌های اشغالی، سفارت‌خانه‌های اسرائیل یا تأسیسات یهودی در خارج را هدف بگیرد، افزود: «اگر آنها در این مورد پاسخ ندهند، واقعاً سیگنالی است که بازدارندگی را مرود تردید قرار می‌دهد». این مقام آمریکایی گفت: «با توجه به اهمیت حمله اسرائیل، ایران احتمالا به جای تعقیب نیروهای آمریکایی، با حمله به منافع اسرائیل پاسخ دهد.»

الیوت آبرامز، کارشناس خاورمیانه در اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده نیز گفت که معتقد است ایران خواهان جنگ همه جانبه با اسرائیل نیست اما می‌تواند منافع اسرائیل را هدف قرار دهد. آبرامز با اشاره به گروه لبنانی حزب‌الله که به عنوان قدرتمندترین متحد ایران تلقی می‌شود، گفت: «فکر می‌کنم ایران در حال حاضر خواهان یک جنگ بزرگ بین اسرائیل و حزب الله نیست، بنابراین هیچ پاسخی در قالب یک اقدام بزرگ حزب الله رخ نخواهد داد». او افزود: «آنها راه‌های زیادی برای پاسخ دادن دارند. برای مثال تلاش برای خرابکاری در سفارت اسرائیل».

ایران هم‌چنین می‌تواند با تسریع برنامه هسته‌ای خود به این حمله پاسخ دهد. اما دو گام چشمگیر گریز هسته‌ای یا فراتر از آن می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث واکنش شدید اسرائیل یا ایالات متحده شود.

اسرائیل

منبعی که موضوع را از نزدیک دنبال می‌کند گفت: «اسراییل و ایالات متحده به هر یک از این گام‌ها به عنوان تصمیمی خطرناک نگاه می‌کنند. بنابراین این واقعاً ریسک بزرگی است. آیا آماده انجام این کار هستند؟ من چنین تصور نمی‌کنم».

جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در اندیشکده CSIS در واشنگتن، گفت که انتظار واکنش بسیار گسترده ایران به حمله به سفارت خود را ندارد هر چند «ایران علاقه دارد در دید متحدانش در خاورمیانه از خود ضعف نشان دهد».

منبع: اکو ایران

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه