یادداشت جیمز هورنکسل برای اتلتیک/ حساب های جعلی یوونتوس

اسنادحساب های جعلی یوونتوس لو رفت/ دردسر جدید باشگاه یوونتوس

هفته گذشته بود که دادستانی عمومی تورین حکم بازرسی اماکن متعلق به باشگاه یوونتوس را صادر کرد تا تحقیقات درباره حساب های مالی این تیم آغاز شود.

اسنادحساب های جعلی یوونتوس لو رفت/ دردسر جدید  باشگاه یوونتوس
کدخبر : 3273
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ماموران پلیس مالی ایتالیا موسوم به گواردیا دی فینانتزا با این حکم، مجوز بازرسی از دفترهای باشگاه یوونتوس در شهرهای تورین و میلان را گرفتند. آندره آ آنیلی، پاول ندود، فابیو پاراتیچی و استفانو چراتو به عنوان رییس، نایب رییس، مدیر ورزشی وقت و مسئول امور مالی باشگاه یوونتوس به حساب‌سازی متهم شده اند. اتهام مدیران باشگاه یوونتوس، گزارش‌های مالی غلط و صدور صورت‌حساب های مالی برای معاملاتی است که وجود خارجی ندارند.

اخبار بازرسی از باشگاه یوونتوس، یک ماه پس از گزارش جنجالی لا رپوبلیکا درباره 62 انتقال مشکوک سری آ طی دو سال اخیر منتشر شد. رپوبلیکا ماه گذشته گزارش داد Covisoc نهاد ناظر بر فوتبال ایتالیا، گزارشی برای جوزپه کینه، مسئول کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال ایتالیا ارسال کرد که در آن به 62 انتقال مشکوک سری آ طی دو سال اخیر اشاره کرده بود. Covisoc از کینه درخواست کرد نگاه دقیق تری به فعالیت های نقل و انتقالاتی بیاندازد و ببیند که ارقام موجود در این نقل و انتقالات، بیش تر از حد معمول است یا خیر.

یوونتوس تنها باشگاهی نیست که نامش در این لیست به چشم می خورد. 13 انتقال مشکوک پارما و البته انتقال رکوردشکن ویکتور اوسیمن از لیل به ناپولی با رقم 71.25 میلیون یورو نیز توجه Covisoc را جلب کرد. در ازای انتقال اوسیمن به ناپولی، چهار بازیکن تحت مالکیت ناپولی با رقم 20 میلیون یورو به لیل فرانسه پیوستند. یکی از آن ها اورستیس کارنزیس، دروازه بان 36 ساله یونانی بود که تا به امروز فقط یک بازی برای لیل مقابل تیم دسته چهارمی گازلیک آژاکسیو در جام حذفی فرانسه انجام داده است. کلودیو مانتزی، چیرو پالمیری و لوئیجی لیگوئوری سه بازیکن دیگری هستند که هرگز برای لیل بازی نکردند و هر سه به ایتالیا برگشتند تا در لیگ های سری چی و بی به میدان بروند. اورلیو دی لورنتیس، رییس ناپولی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته نگران این تحقیقات نیست.

در لیست Covisoc نام یوونتوس بیش از بقیه نام ها به چشم می خورد. از 62 انتقال مشکوکی که برای جوزپه کینه ارسال شد، 42 تای آن مربوط به یوونتوس است. برای درک حجم این نقل و انتقالات، باید ابتدا زمینه آن را در نظر گرفت. پس از ناکامی ایتالیا در صعود به جام جهانی 2018، یوونتوس تنها تیمی بود که به تصمیم فدراسیون فوتبال ایتالیا برای حضور تیم های زیر 23 سال باشگاه ها در سری چی (سومین سطح فوتبال ایتالیا) واکنش نشان داد و تیم یوونتوس زیر 23 سال را تشکیل داد. قصد این کار کمک به کاهش فاصله میان تیم جوانان و تیم اصلی و همچنین فرصت دادن به جوانان ایتالیایی برای کسب تجربه بیشتر بود.

یوونتوس تجربه آلوارو موراتا را به عنوان استدلال خود مثال زد. آلوارو موراتا سه سال در رئال مادرید کاستیا در لیگ های دسته پایین اسپانیا به میدان رفت تا بتواند مقابل بازیکنان باتجربه و حرفه ای بازی کند تا بتواند نسبت به هم سن و سالانش تجربه و سطح بالاتری برای رویارویی با حریفان باتجربه داشته باشد. 

36 انتقال از 42 انتقال مشکوک یوونتوس شامل بازیکنانی است که هرگز برای تیم زیر 23 سال یا حتی رده های سنی پایین تر یوونتوس بازی نکرده اند. برای مثال می توان معاوضه متئوس پریرا از یوونتوس با الخاندرو مارکس از بارسلونا یا فلیکس کوریا از منچسترسیتی با پابلو مورنو از یوونتوس را مثال زد. این نقل و انتقالات همچون معاوضه های معروف دنیلو-ژوائو کانسلو و میرالم پیانیچ-آرتور ملو پر سر و صدا نشدند. بارسلونا به پرسش اتلتیک در خصوص چگونگی این انتقالات پاسخی نداد اما منچسترسیتی از گزارش های منتشر شده نگرانی ندارد چرا که آن ها معتقدند معاوضه دنیلو و ژوائو کانسلو با ارقامی معقول انجام شده است. 

یوونتوس اخیرا تایید کرد آن ها به عنوان یک شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار میلان، از سوی CONSOB تنظیم کننده بورس بازار اوراق بهادار ایتالیا در خصوص درآمدهای حاصل از ثبت حقوق بازیکنان مورد بازرسی قرار گرفته اند. همچنین باشگاه یوونتوس تایید کرده با بازرسان دادستانی تورین همکاری می کنند. فدریکو کروبینی، جانشین فابیو پاراتیچی در یوونتوس مورد بازرسی قرار نمی گیرد اما بازرسان با او به عنوان فرد مطلع از حقایق ماجرا به مدت 9 ساعت مصاحبه کردند. دادستانی در تلاش است متوجه شود اطلاعات صورت حساب های مالی یوونتوس، گزارش های مالی و ارتباطات شرکتی طی دوره سه ساله شامل فصول 19-2018، 20-2019 و 21-2020 صحیح است یا خیر؛ به خصوص این که پای درآمد 282 میلیون یورویی حاصل از مدیریت حقوق بازیکنان موسوم به Plusvalenze  (سود سرمایه از معاملات بازیکنان) در میان است.

دادستانی تورین در حال بررسی دقیق سه نوع از معاملات یوونتوس است. یکی از آن ها معاملات آینه ای است (معاملات آینه ای به معامله گران یا سرمایه گذاران اجازه می دهد تا با اجرای همان معاملاتی که دیگران انجام داده اند، در حساب خود معامله گر از آن ها تقلید کنند). مثال معاملات آینه ای، معاوضه میان فرانکو تونگیا از یوونتوس و مارلی آکه از مارسی است. در ژانویه 2021 ارزش این معامله آینه ای 8 میلیون یورو شد و این دو بازیکن به شکلی سر به سر با هم معاوضه شدند. نوع دوم، معاوضه متئوس پریرا و الخاندرو مارکس است. این یکی از نمونه های مبادلات متعدد بازیکنان جوان در یوونتوس بوده است. از نظر دادستانی حجم ارزش این معاملات در سطح لیگ های دسته پایین نیست.

مورد سوم به انتقال نیکولو روولا، هافبک بااستعداد جنوا به یوونتوس مربوط است. طبق توافق دو باشگاه، نیکولو روولا پس از پیوستن به یوونتوس بلافاصله به جنوا قرض داده شد. نیکولو روولا در انتقالی 18 میلیون یورویی به یوونتوس پیوست و در ازای این انتقال، یوونتوس دو بازیکن جوان خود به نام مانولو پورتانووا و الیا پترلی را به ترتیب با 10 و 8 میلیون یورو به جنوا فروخت. انتقال روولا به این خاطر زیر ذره بین قرار گرفت که قرارداد او با جنوا شش ماه دیگر تمام می شد اما او با جنوا تمدید کرد تا بتواند با 18 میلیون یورو به یووه منتقل شود.سخنگوی گروه 777 پارتنرز، مالک باشگاه جنوا در مصاحبه با اتلتیک گفته با هر نهادی که با ما تماس بگیرد، همکاری خواهیم کرد اما به طور مستقیم از جنوا بازرسی نشده و از هیچ چیز تا به امروز اطلاعی نداریم.

نسخه نوشتاری شنودهای طی سه ماه پنجره نقل و انتقالات تابستانی اخیر محرمانه است اما بخش های کوچکی از آن در حکم بازرسی از یوونتوس وجود دارد و بخش های تازه ای از بازرسی و تفتیش را باز کرده است. یکی از آن ها مربوط به معامله کریستین رومرو با آتالانتا است که به یک تعهد غیرفدرالی استناد می کند. یوونتوس در سال 2019 با مبلغ 26 میلیون یورو، رومرو را جنوا خرید و سپس با بند خرید اختیاری 16 میلیون یورویی او را به مدت دو سال به آتالانتا قرض داد. آتالانتا پیش از فروش رومرو به تاتنهام، این بند را فعال کرده بود. آنتونیو پرکاسی، رییس آتالانتا در مصاحبه با گاتزتا دلو اسپورت گفته:

 از مدیران اجرایی پرسیدم آیا این انتقال سالم است؟ آن ها گفتند بله. چیز دیگری برای اضافه کردن ندارم.

 یک جنبه دیگر بازرسی به رابطه قراردادی کریستیانو رونالدو و یوونتوس مربوط می شود. رونالدو که اکنون بازیکن منچستریونایتد است، شخصا مورد بازرسی قرار نمی گیرد. یوونتوس با انتشار بیانیه ای در این خصوص گفته:

 شرکت یوونتوس با بازرسان و CONSOB همکاری می کند و از شفاف سازی درباره تمام جوانب سود مالی مطمئن است زیرا اعتقاد داریم مطابق با قوانین و مقررات مالی مطابق با روند بین المللی صنعت فوتبال و شرایط بازار کار کرده ایم. 

 یک سخنگو از باشگاه پارما نیز تایید کرده از 13 معامله مشکوک مالکان قبلی باخبر است و با بازرسان در این خصوص همکاری می کند اما تا اطلاع ثانوی اظهار نظر نخواهند کرد. اتلتیک با باشگاه های لیل و مارسی هم تماس گرفت تا در خصوص انتقالات مشکوک، اطلاعاتی کسب کند. این اولین باری نیست که ماجرای سود سرمایه در ایتالیا مورد بازرسی قرار می گیرد. باشگاه کیه وو در سال 2018 به خاطر اقدام مشابه با کسر سه امتیاز و 200 هزار یورو جریمه روبرو شد و لوکا کامپدلی، رییس این باشگاه سه ماه از فعالیت محروم شد.

به عقب تر برگردیم، می بینیم دادستانی میلان در سال 2008 تحقیقاتی مشابه در خصوص معاوضه های میلان و اینتر در سال 2004 را آغاز کرد. هر دو تیم در دادگاه تبرئه شدند و پیش از دادگاه فدرال با پرداخت جریمه 90 هزار یورویی موافقت کردند. لئوناردو کانتامسا، وکیل حقوقی میلان در آن پرونده در مصاحبه با لا استامپا گفته بود:

 باید بگویم سود سرمایه به خودی خود یک مفهوم سودمند برای یک باشگاه فوتبال است اما وقتی این سود سرمایه به یک پدیده مضر تبدیل شود، باید جلویش را گرفت. مشکل همیشه یکسان است؛ اثبات این که طرفین معامله قصدشان انجام یک معامله جعلی و ساختگی بوده، بسیار دشوار است. این کار پیچیده است چون در فوتبال لیست قیمتی وجود ندارد. نباید فراموش کنیم تاریخ فوتبال پر از اشتباهات بزرگ در بازار نقل و انتقالات است. برخی از قهرمانان بزرگ با قیمتی ناچیز خریداری می شوند و برخی از بازیکنانی که عملکردشان افتضاح رقم می خورد، رقم بالایی برایشان پرداخت می شود. 

صحبت های وکیل حقوقی میلان در آن پرونده ما را به یک سوال قدیمی بر می گرداند: "ارزش یک بازیکن فوتبال چگونه تعیین می شود؟" در سال 2018 یک کارگروه فیفا، استفاده از یک الگوریتم برای اندازه گیری ارزش نقل و انتقالات به روش علمی را تایید کرد تا این روش به عنوان یک مکانیسم در شفافیت و وضوح در تعیین ارزش یک بازیکن مورد استفاده قرار گیرد. اگر پروژه سوپرلیگ با موفقیت راه اندازی می شد، ساختار مالی فوتبال با یک سیستم کنترلی بر پایه پول نقد تغییر می کرد اما الان وضعیت مثل همیشه است. طبق گفته دادستانی تورین، سیستم حال حاضر ناسالم و بیمار است. 

جان الکان رییس هیئت مدیره اکسور، شرکتی که بخش مهمی از سهام یوونتوس را در اختیار دارد، از نتیجه تحقیقات مطمئن است:

 در تحقیقاتی که در جریان است، باشگاه یوونتوس با بازرسان همکاری می کند و مطمئن است همه جوانب مورد بررسی روشن خواهند شد. من به کار قضات اطمینان دارم. هر باشگاهی در تاریخ خود با لحظات سختی روبرو شده و مهم است که با آن روبرو شویم. این کاری است که در یوونتوس انجامش می دهیم. آینده به اندازه گذشته مهم خواهد بود. یوونتوس با رویارویی با چنین مشکلاتی قوی تر می شود. 

پرونده سود مالی در ایتالیا همچنان در جریان است و احتمال می رود به زودی تحقیقات از سایر باشگاه های سری آ آغاز شود. 

یادداشت جیمز هورنکسل برای اتلتیک 

 

منبع: طرفداری

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه