با حمام کردن طولانی جان خود را به خطر نیاندازید! | دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

اگر از خشکی پوست رنج می‌برید و به دنبال راهی برای جلوگیری از التهاب و تحریک پوست هستید، مدت زمان دوش گرفتن خود را به حداقل برسانید.

با حمام کردن طولانی جان خود را به خطر نیاندازید! | دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟
کدخبر : 25233
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

الهه جعفرزاده: دوش‌های کوتاه ممکن است آنطور که باید و شاید در نگاه شما قدرت تمیزکنندگی نداشته باشند، اما در مقابل این نکته را هم در نظر داشته باشید که دوش‌های طولانی‌تر می‌توانند پوست شما را کم‌آب کنند. افزون بر تعیین مدت زمان مناسب برای حمام، باید دمای آب را نیز در نظر بگیرید.

دوش گرفتن چقدر باید طول بکشد؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا (CDC)، میانگین زمان دوش گرفتن ۸ دقیقه است و اگر بیش از ۱۵ دقیقه زیر دوش می‌مانید، باید به فکر تغییر روتین حمام خود باشید.

دوش

پوست نیز مانند اندام‌های داخلی بدن به آب نیاز دارد و به گفته متخصصان پوست، حداکثر زمان توصیه‌شده برای دوش گرفتن حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه است؛ در واقع این زمان برای پاکسازی و آبرسانی پوست کافی است.

طبق استانداردهای پزشکی و علمی، اگر پوست خشکی دارید یا به اگزما دچار هستید، دوش‌های کوتاه‌تر با آب ولرم به شما توصیه می‌شود. علاوه بر این، اجتناب از دوش آب گرم در فصول سرد بسیار مهم است، زیرا گرما می‌تواند به سطح پوست آسیب برساند و می‌تواند منجر به التهاب و افزایش علائم اگزما شود.

معایب دوش‌های طولانی

هدف از دوش گرفتن، آبرسانی و تمیز کردن پوست است، اما بد نیست بدانید دوش آب گرم برای مدت طولانی، چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد، منافذ پوست را باز می‌کند و اجازه می‌دهد رطوبت از آن خارج شود؛ که مجموعه‌ی این عوامل در درازمدت سبب خشکی شدید پوست می‌شوند.

برای حفظ رطوبت، معمولاً استفاده از مرطوب‌کننده و لوسیون بدن بعد از دوش گرفتن توصیه می‌شود زیرا باعث می‌شود رطوبت در پوست بماند و از آن خارج نشود.

معایب دوش‌های کوتاه

دوش‌های کوتاه نیز به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به دوش‌های کوتاه‌مدت وارد است، این است که شاید به طور کامل پوست را تمیز نکنند. اگر پوست به درستی تمیز نشود، ممکن است باعث عفونت‌های پوستی شود.

دوش

با استناد به شواهد و داده‌های موجود، همه ما یک‌سری باکتری‌ها و ارگانیسم‌های طبیعی داریم که روی پوست زندگی می‌کنند و ما از این مورد با عنوان «فلور طبیعی» پوست یاد می‌کنیم. فلور طبیعی از پوست ما در برابر آسیب‌ها و صدمات محافظت می‌کند. اگر این تعادل در اثر استحمام زیاد و طولانی به سمت رشد بیش از حد فلور طبیعی متمایل شود، ممکن است خطر عفونت پوست افزایش یابد و اگر کوتاه و کم حمام کنیم، این فلور به سمت ناسالم بودن میل می‌کند و بوی بدی را روی بدن به جا می‌گذارد.

نحوه صحیح دوش گرفتن

روند استحمام به اندازه دفعات و مدت‌زمان آن اهمیت دارد. راه‌های زیادی برای حمام کردن وجود دارد، اما ساده‌ترین و ملایم‌ترین راه استفاده از دست‌هایتان است. مراحل یک دوش اصولی عبارتند از:

دوش

بدن را با آب گرم (نه داغ) خیس کنید. از صابون یا شامپوی بدن استفاده کنید و با کفِ دستان خود بدنتان را بشویید. پس از آن به سراغ شست‌وشوی موها بروید. سعی کنید به‌گونه‌ای زمان‌بندی کنید که این کارها را در طول مدت ۱۰ دقیقه الی یک ربع انجام دهید. در آخر و پس از خروج از حمام، با حوله بدنتان را کامل خشک کنید و بعد از خشک شدن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ با این کار از بروز خشکی و احساس کشیدگی در پوست جلوگیری می‌کنید.

روش صحیح دوش گرفتن

برخلاف تصور بسیاری از مردم، مجبور نیستید هر روز دوش بگیرید. به‌خصوص در زمستان که هوا خشک است و زیاد عرق نمی‌کنید، چند بار دوش گرفتن در هفته تاثیر مثبتی روی پوست شما دارد. روش صحیح حمام کردن زیر دوش به صورت زیر است:

دمای آب را تنظیم کنید. متخصصان پوست دوش گرفتن با آب ولرم یا کمی گرم را توصیه می‌کنند.

قبل از استفاده از صابون یا هر شوینده‌ی دیگری، یک آبکشی سریع انجام دهید تا پوست‌تان خیس شود.

با استفاده از لیف یا دست‌های خود، صابون یا شامپو بدن را روی بدن خود بمالید. از گردن و شانه‌ها شروع کنید و به سمت پایین بیایید. فراموش نکنید که پاهای خود را بشویید و بین انگشت‌های پا را با آب و صابون تمیز کنید.

بدنتان را کاملا آبکشی کنید تا باقیمانده‌ی صابون روی آن نماند. این کار از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

اگر موهای خود را می‌شویید، شامپو را به اندازه‌ی یک سکه در کف دست‌تان بریزید. دست‌ها را به‌هم بمالید تا شامپو کف کند. سپس آن را روی پوست سر و پشت گردن بمالید. لازم نیست شامپو را مستقیما روی ساقه‌ی موها قرار دهید. چون شامپو در حین شست‌وشو، روی تارهای مو می‌ریزد و آن‌ها را تمیز می‌کند.

دوش

در مرحله‌ی بعد، از نرم‌کننده استفاده کنید. کمی نرم‌کننده کف دست خود بریزید و آن را روی ساقه‌های مو پخش کنید.

برای شست‌وشوی نهایی موها و بدن خود، از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. این کار به نفود نرم‌کننده به داخل فولیکول‌های مو، تقویت جریان خون در سراسر بدن و ایجاد حس نشاط کمک می‌کند.

قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، حتما پوست خود را با حوله خشک کنید. برای کسب بهترین نتیجه، باید از کرم مرطوب‌کننده بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید.

روش صحیح حمام کردن در وان

برای حمام کردن در وان، مراحل زیر را دنبال کنید:

دوش

بدنتان را زیر دوش آبکشی کنید. این مرحله اختیاری است، اما بعضی از افراد دوست دارند قبل از رفتن به داخل وان حمام سریع دوش بگیرند تا هر گونه آلودگی از بدنشان پاک شود.

با استفاده از یک حوله‌ی کاغذی یا پارچه کاملا داخل وان را تمیز کنید تا مو یا باقیمانده‌ی مواد شوینده در آن وجود نداشته باشد.وان را با آب ولرم یا کمی گرم پر کنید. آب داغ پوست شما را می‌سوزاند و آن را خشک می‌کند. می‌توانید با دست خود دمای آب را تست کنید.

هنگامی که داخل وان هستید، بدن خود را با استفاده از لیف و صابون بشویید. مراقب باشید پوست‌تان را بیش از حد لایه‌برداری نکنید. بهتر است پوست خود را در ابتدای حمام بشویید، چون با خیس شدن نرم‌تر می‌شود و ممکن است بیش از حد لایه‌برداری شود.

لازم نیست هر بار که در وان حمام می‌کنید موهای خود را بشویید. اما اگر تصمیم به این کار دارید، ابتدا موها را با شامپو بشویید و مراقب باشید که گردن و پوست سر خود را کاملا تمیز کنید. از یک کاسه آب یا سردوش حمام برای آبکشی موها استفاده کنید.

موهای خود را با نرم‌کننده ماساژ دهید و آن‌ها را آبکشی کنید. در پایان، برای آبکشی کردن موها از آب خنک استفاده کنید تا کوتیکول‌های مو را ببندید.پس از اتمام حمام، بدن خود را با حوله خشک کنید و بلافاصله مرطوب‌کننده بزنید.

کلام پایانی

دوش گرفتن کار پیچیده‌ای نیست، اما آشنایی با نحوه‌ی انجام آن می‌تواند به جلوگیری از هدر رفتن آب، کاهش هزینه‌های انرژی، صرفه‌جویی در وقت و حفظ سلامت پوست کمک کند. روتین دوش گرفتن خود را با روش صحیح حمام کردن و استفاده از محصولات بهداشتی مناسب تغییر دهید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید./خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه