در این روزهای نزدیک کنکور چگونه استرس داوطلبان را کنترل کنیم؟ | بهترین راه حل کنترل استرس کنکور به خانواده ها

در این مقاله به بررسی برترین راه حل های کنترل و کاهش استرس کنکور به خانواده داوطلبین می پردازیم.

در این روزهای نزدیک کنکور چگونه استرس داوطلبان را کنترل کنیم؟ | بهترین راه حل کنترل استرس کنکور به خانواده ها
کدخبر : 25211
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

روزهای منتهی به برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها (کنکور) و همچنین زمان برگزاری رقابت بزرگ علمی برای برخی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان یک اتفاق بزرگ است و همه ساله تعداد زیادی از خانواده‌ها با این آزمون درگیر هستند. برخی از خانواده‌ها معتقدند ورود فرزندان آنان به دانشگاه و انتخاب رشته دلخواه در آینده فرزندانشان موثر و نقش مهمی دارد در حالی که برخی دانش‌آموزان آن را یک امتحان و آزمون علمی می‌دانند.

یکی از مادران اهل شهرکرد که امسال فرزندش در کنکور سراسری شرکت کرده است، می‌گوید: محیط خانه ما از ابتدای سال تحصیلی یک فضای پراسترس تبدیل شد و این فضا قبل از تعطیلات عید نوروز پر استرس‌تر شده بود و در این ۲ هفته استرس بر تمام کارهای اعضای خانواده چیره شده است.

کنکور

لیلا علیخانی افزود: خانواده در این ایام در تلاش هستند که استرسی که بر آنها وارد شده را به داوطلبان نشان ندهند و تمام شرایط را برای حضور با آرامش فرزندان در کنکور فراهم کنند.

وی می‌گوید: برگزار شدن کنکور در ۲ مرحله، استرس داوطلبان را از یک جهت کم کرده است چرا که در صورتی که دانش آموز در یک آزمون به دلایل مختلف نتوانست نتیجه مطلوب را بگیرد جای جبران در آزمون دیگر وجود دارد و بهترین رتبه برای آنها لحاظ می‌شود، اما از طرفی شرکت در آزمون اردیبهشت‌ماه و بعد از آن شرکت در امتحانات نهایی و همچنین شرکت در آزمون کنکور تیرماه یک پرسه زمان بر و پراسترس است.

استرس کنکور رفع شدنی است

یکی از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون گروه تجربی که در کتابخانه مولوی مشغول مطالعه است، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال نخستین تجربه شرکت در کنکور را دارد و در سالهای گذشته تجربه شرکت کردن ۲ خواهر بزرگتر خود را در کنکور سراسری داشته است، می‌گوید: استرس کنکور رفع شدنی است و اما برای برخی این استرس پایه ثابت کنکور و آزمون مدارس است.

استرس

نگین افزود: برخی از داوطلبان کنکور سراسری با توجه به اینکه هر چه مطالب را مطالعه کرده و جمع‌بندی کرده باشند، اما در این بازه زمانی استرس کنکور را دارند.

به گفته وی، داوطلبان کنکور و خانواده آنها باید مدیریت و برنامه‌ریزی درست داشته باشند تا استرس داوطلبان به حداقل برسد و داوطلب بتواند با آرامش روحی و روانی بهتر در آزمون کنکور شرکت کند.

وی افزود: برخی از داوطلبان که برای نخستین بار در کنکور شرکت می‌کنند، این آزمون علمی را فرصتی برای آشنایی بیشتر و تجربه اولیه با آنان می‌دانند تا در سال‌ها و دوره‌های بعدی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

رسیدن به نتیجه مطلوب؛ رفع خستگی یک ساله درس خواندن

یکی دیگر از داوطلبان کنکور در کتابخانه مولوی شهرکرد که هدفش قبولی در رشته پرستاری است، می‌گوید: هرچه به روز برگزاری کنکور نزدیک می‌شویم استرس بیشتری پیدا می‌کنیم و در روز کنکور نتیجه تلاش روزها و ماه‌ها درس خواندن و رها کردن تمام کارهای مورد علاقه و مطالعه زیاد را خواهیم دید.

زهرا افزود: در این یک‌سال تمام تلاشم را انجام دادم به امید اینکه در کنکور در رشته‌ مورد نظرم پذیرفته شوم، در غیر این‌صورت همه خستگی یک‌ساله به تنم خواهد ماند.

کنکور

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تابستان سال‌گذشته تا عید امسال روزانه هشت تا ۹ ساعت مطالعه داشتم و از اسفندماه ساعات مطالعه را به ۱۲ ساعت افزایش دادم، افزود: این روزها به نتیجه فکر نمی‌کنم، تا استرسم کمتر شود، چون پذیرش اینکه بعد از این همه تلاش قبول نشوم برای من غیرممکن است و ترجیح می‌دهم تا روز اعلام نتایج هیچ پیش‌بینی از نتیجه آزمون نداشته باشم.

به گفته وی، زمان‌بندی برای تست‌زدن خیلی مهم است و یکی از دلایل افزایش استرس داوطلبان کنکور زمان هر تست است که در صورتی که برای یک تست زمان بیشتری بگذارند مابقی سوالات را نمی‌توانند پاسخ دهند.

وی اظهار داشت: داوطلبان باید برای کنترل استرس مدیریت زمان را مد نظر داشته باشند و همچنین در این مدت باقیمانده تا روز کنکور، کنکورهای سالهای قبل را بزنند.

کنکور تنها راه تعیین مسیر زندگی افراد نیست

یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کنکور تنها راه ادامه دادن مسیر زندگی برای افراد نیست، گفت: کنکور یکی از راه‌های مهم زندگی است.

کنکور

امید احمدیان افزود: استرس برای کسانی که تلاش خودشان را کرده‌اند و برای قبولی در این آزمون برنامه دارند، معنی ندارد.

به گفته وی، خانواده‌ها باید همراه داوطلبان باشند و توقع بیش از حد از داوطلبان نداشته باشند.

برخی از مشاوران و کارشناسان امور تربیتی و مشاوره تحصیلی عقیده دارند این روزها استرس داوطلبان از کنکور و همچنین خانواده‌ها از نتیجه کنکور در سطح بالایی قرار دارد، در حالیکه براساس نظر کارشناسان و مشاوران تحصیلی داوطلبان باید در این روزهای با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق و همچنین خواب مناسب و تغذیه مناسب از استرس خود کم کنند.

بر اساس نظر این کارشناسان؛ ادامه یافتن جریان استرس برای داوطلبان کنکور مخرب است و خانواده‌ها و همچنین داوطلبان باید برای کاهش استرس داوطلبان هفت قانون طلایی از جمله برنامه‌ریزی، استراحت، خواب راحت، تغذیه سالم، تمرکز فکری، مثبت‌اندیشی، آرامش روحی روانی را رعایت کنند.

خانواده‌ها زمینه استرس برای داوطلبان را کنترل کنند

متخصص مشاوره تحصیلی، دکترای برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی در چهارمحال و بختیاری گفت: استرس داشتن برای کنکور باعث می‌شود کیفیت مطالعه کاهش پیدا کند که این امر برای زمان برگزاری آزمون یک عامل مخرب است.

استرس

یعقوب لهرابی افزود: برخی از داوطلبان کنکور به دلیل اینکه کنکور را در ذهن خود یک غول بسیار بزرگ تصور می‌کنند دچار استرس می‌شوند و ممکن است نتوانند به تمامی سوالات پاسخ دهند.

به گفته وی، خانواده‌ها باید با تشویق کنکوری‌ها به آنها روحیه دهند و تلاش و استعداد فرزندانشان را باور کنند تا داوطلبان با آمادگی کامل روحی و روانی در جلسه کنکور حاضر شوند.

وی اظهار داشت: از خانواده‌ها تقاضا می‌شود، از فرزندانشان هم‌سطح با جایگاه واقعی آنها توقع داشته باشند و با توقع زیادی از فرزندان خود،آنها را دچار استرس شدید نکنند.

مرور مطالب مطالعه شده گذشته و ورق زندن سریع، مطالعه نکردن مطالب جدید در این یک هفته به داوطلبان کنکور توصیه می‌شود

لهرابی با اشاره به اینکه کمتر چند روز تا زمان برگزاری کنکور سراسری اردیبهشت‌ماه زمان باقیمانده است، افزود: مرور مطالبی که پیشتر مطالعه شده و ورق زدن سریع و مطالعه نکردن مطالب جدید در این مان باقیمانده به داوطلبان توصیه می‌شود.

به گفته وی، داوطلبان کنکور باید در زمان باقیمانده تا روز کنکور روحیه خودشان را حفظ کنند و بیشتر به مرور و جمع‌بندی مطالب بپردازند و اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند.

متخصص مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان گفت: در زمان باقیمانده داوطلبان کنکور باید به مطالعه درس و مطالبی که وضعیت نسبی دارند، بپردازند و همان مطالب را تقویت و رفع اشکال کنند.

وی به داوطلبان توصیه کرد؛ در این یک هفته تست‌های جامع و کنکورهای سال‌های گذشته را بزنند و خانواده‌ها نیز هوای بچه‌ها را بیشتر داشته باشند تا داوطلبان دچار خستگی و استرس نشوند.

لهرابی اظهار داشت: خستگی برای داوطلبان کنکور در این زمان باقیمانده یک امر طبیعی است و خانواده‌ها و همچنین داوطلبان باید برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند، به نتیجه کنکور فکر نکنند.

به گفته وی، خانواده‌ها باید به داوطلبان آرامش بدهند که آنان تمام تلاش خود را انجام داده‌اند و نتیجه هر چه شد برای‌شان قابل احترام است.

خواب و تغذیه مناسب داوطلبان فراموش نشود

خواب آلودهدکترای برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی از دانشگاه اصفهان افزود: خواب و تغذیه مناسب برای داوطلبان به خصوص در زمان باقیمانده تا روز کنکور سراسری و همچنین زمان برگزاری امتحانات نهایی ضروری است و این مهم نباید فراموش شود.

به گفته وی، داوطلبان کنکور سراسری باید در شب امتحانات نهایی و همچنین شب قبل از کنکور خواب کافی و مناسب داشته باشند تا سلامت روحی و روانی آنها تامین شود.

وی اظهار داشت: هر چه به زمان برگزاری کنکور نزدیک می‌شویم، سلامت روحی و روانی داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود تا بتوان با تامین آرامش روحی و روانی فشار و استرس هر ۲ مرحله کنکور را کم کرد.

این مشاوره تحصیلی با اشاره به اینکه کنکور در ۲ مرحله برگزار می‌شود و سابقه تحصیلی دانش‌آموزان درسالجاری بر کنکور ۵۰ درصد تاثیر مستقیم دارد، گفت: همین مساله باعث کاهش استرس داوطلبان شده و آنان باید همان‌گونه که برای کنکور مطالعه و سرمایه‌گذاری می‌کنند برای امتحانات نهایی نیز سرمایه‌گذاری کنند.

وی به داوطلبان توصیه کرد؛ در زمان باقیمانده استراحت، ورزش و پیاده‌روی داشته باشند و در روز برگزاری کنکور نیز داوطلبان با آرامش سر جلسه کنکور حاضر شوند و طبق ترتیبی که دفترچه‌ها توزیع می‌شود تست بزنند.

داوطلبان در روزهای پایانی، از مطالعه درسها و مطالب جدید خودداری کنند

کارشناس مسوول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره مشاوره در برابر آسیب‌های اجتماعی در اداره کل آموزش وپرورش چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه داوطلبان کنکور سراسری در سه سطح، سطح‌بندی می‌شوند، گفت: دسته اول داوطلبانی هستند که مطالب را به طور کامل مطالعه و جمع‌بندی کرده‌اند و به مطالب درسی مسلط هستند، دسته دیگر به صورت سطحی به مباحث تسلط دارند و دسته دیگر از داوطلبان مباحث را شروع نکرده‌اند و هیچ کاری انجام نداده‌اند.

کنکور سراسری

داوود نوروزی افزود: که در سطح اول در این مدت باقیمانده باید در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنند و کنکورهای سال‌های گذشته را حل کنند، البته برای حل کردن کنکورهای سال‌های گذشته در منزل باید کنکور را در خانه شبیه‌سازی و تمام شرایط برگزاری کنکور از جمله پوشیدن لباس فرم، صبح زود بیدار شدن، زمان گرفتن و نشستن روی صندلی را رعایت کنند.

به گفته وی، داوطلبانی که برخی از مباحث را نخوانده‌اند نیز با توجه به اینکه در هفته‌های آخر زمان مطالعه مباحث جدید، نیست، باید مباحثی را مطالعه و مرورکنند که پیشتر تسلط پیدا کرده‌اند و آزمون‌های شبیه‌سازی از جمله آزمون جامع و کنکورهای سال‌های گذشته برای این گروه توصیه می‌شود.

وی به داوطلبان توصیه کرد؛ که در مدت باقیمانده باید تست‌های که در آزمون‌های گذشته مشکل داشتند را مرور کنند.

داوطلبان باید برای امتحانات نهایی نیز برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند

نوروزی افزود: داوطلبان باید برای امتحانات نهایی نیز برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند، امسال در نتایج کنکور سراسری معدل تاثیر مستقیم دارد و ۵۰ درصد کنکور برگرفته از معدل داوطلبان است.

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار داشت: کسب نمره در امتحانات نهایی مهم است و صدم به صدم نمره امتحانات نهایی تاثیر مستقیم بر نتایج کنکور دارد.

خانواده‌ها شرایط را برای کاهش استرس داوطلبان فراهم کنند

نوروزی با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها توقع بالاتر از توان فرزندان خود دارند و هزینه‌های بالای برای کلاس‌های اضافه، مشاوره و خرید کتاب و کلاس کنکور برای داوطلبان انجام داده‌اند، گفت: این مساله زمینه استرس داوطلبان را در روز کنکور افزایش می‌دهد و خانواده‌ها باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که استرس داوطلبان کاهش پیدا کند.

استرس

به گفته وی، خانواده‌ها باید به تلاش فرزندان خود احترام بگذارند و فقط نتیجه کنکور برای آنها مهم نباشد.

وی به داوطلبان توصیه کرد؛ در روز کنکور ترتیب سوالات و دفترچه‌ها را رعایت کنند و پاسخ‌دهی به سوالات آسان و متوسط را در اولویت قرار دهند و پاسخ‌دهی به سوالات مشکل و چالشی را به زمان باقیمانده آخر موکول کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه داوطلبان باید هنر آزمون دادن را داشته باشند، گفت: هنر آزمون دادن شامل رعایت پاسخ دادن به سوالات براساس ترتیب و نظم دفترچه، رعایت زمان حل مسائل، همراه داشتن ساعت، داشتن خواب و تغذیه مناسب در شب و روزهای قبل از کنکور، حل کردن سوالات سخت و چالشی در زمان‌های باقیمانده و اضافی است.

۲۰ هزار داوطلب از چهارمحال و بختیاری در کنکور سراسری رقابت می‌کنند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در آزمون سراسری دانشگاه‌ها (کنکور) که ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود براساس آمار سازمان سنجش ۲۰ هزار داوطلب از این استان در این آزمون رقابت می‌کنند.

حواشی کنکور ۱۴۰۰

پژمان خلفیان نیز پیش از این اعلام کرده بود، مرحله نخست کنکور سراسری دانشگاه در تاریخ ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه و مرحله دوم در تیرماه برگزار می‌شود که پذیرش دانشگاه فرهنگیان از کنکور اردیبهشت‌ماه است.

به گفته وی، داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور دانشگاه فرهنگیان در هر رشته تحصیلی بعد از اتمام دفترچه‌های تخصصی همان رشته می‌بایست دفترچه دانشگاه فرهنگیان را نیز تکمیل کنند.

وی با اشاره به اینکه در کنکور سراسری از سال گذشته نمرات امتحانات نهایی تاثیر مستقیم در پذیرش داوطلبان دارد، اظهار داشت: در کنکور سال گذشته، امتحانات نهایی فقط در پایه تحصیلی دوازدهم بود که ضریب ۴۰ امتحان و ۶۰ کنکور بود، امسال نیز پایه دوازدهم امتحانات نهایی دارد که ضریب ۵۰ امتحانات نهایی و ۵۰ درصد کنکور خواهد بود.

خلفیان یادآور شد: از خردادماه سالجاری امتحانات نهایی در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و از سال آینده ضریب کنکور ۴۰ و امتحانات نهایی ۶۰ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با کاهش تاثیر کنکور و افزایش سوابق تحصیلی، عدالت آموزشی برقرار می‌شود،گفت: با اجرای این طرح قبولی دانش‌آموزان در مناطق کمتر برخوردار کشور افزایش پیدا می‌کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرایی شدن این طرح و برقراری عدالت آموزشی، قبولی در کنکور مختص افراد خاص که دارای توان مالی بالا هستند و یا در کلاس‌های مختلف تست‌زنی شرکت می‌کردند، نیست.

تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات نهایی در چهارمحال و بختیاری فراهم است

خلفیان با اشاره به اینکه امتحانات نهایی امسال در سه مقطع متوسطه دوم برگزار می‌شود، گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات نهایی در هر سه پایه فراهم شده است.

به گفته وی، دانش‌آموزان شرکت‌کننده در امتحانات نهایی باید یک ساعت زودتر از زمان برگزاری آزمون در مکان‌های برگزاری امتحانات نهایی حاضر شوند و نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون قرنطینه دانش‌آموزان انجام می‌شود و از ورود دانش‌آموزان جدید خودداری می‌شود.

کنکور

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: برگه دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی و در جایی به غیر از استان خود تصحیح می‌شود.

وی اظهار داشت: هر برگه امتحانی بدون سربرگ ۲ بار تصحیح می‌شود، اگر تفاوت نمره بیش از یک نمره بود، به صورت اتوماتیک نمره بالاتر ثبت می‌شود و اگر مغایرت نمره بیش از یک نمره بود، برگه امتحان را مصحح سوم تصحیح خواهد کرد.

خلفیان افزود: دانش‌آموزانی که سابقه تحصیلی امتحانات نهایی نداشته باشند، باید از سامانه my.medu.ir ثبت‌نام و سابقه تحصیلی ایجاد کنند تا بتوانند در امتحانات نهایی شرکت کنند.

به گفته وی، سابقه تحصیلی دانش‌آموزان از امتحانات نهایی خردادماه حاصل می‌شود و امتحانات شهریورماه اثری در سابقه تحصیلی ندارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: ترمیم معدل برای هر دانش‌آموز یک‌بار امکان‌پذیر است و در صورتی که دانش‌آموزی در ترمیم نمره، نمره کمتری بگیرد، سامانه به‌صورت اتوماتیک نمره بالاتر را برای سابقه تحصیلی لحاظ می‌کند.

ششم و هفتم اردیبهشت ماه کنکور سراسری به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود./ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه