یبوست | درمان یبوست

بهترین راه درمان یبوست را اینجا کشف میکنید | درمان یبوست با این مواد حتما برطرف می شود

مصرف نکردن مایعات و فیبر به اندازه کافی و همچنین نداشتن تحرک از دلایل یبوست به شمار می‌روند.

بهترین راه درمان یبوست را اینجا کشف میکنید | درمان یبوست با این مواد حتما برطرف می شود
کدخبر : 25203
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیوست عارضه‌ای است که با تخلیه نامنظم و غیرمداوم مدفوع یا دشواری در خروج آن از بدن تعریف می‌شود و حدود ۱۵ درصد جمعیت جهان تاکنون با آن مواجه‌ شده‌اند. این مشکل در دختران بیشتر از پسران مشاهده می‌شود و احتمال ابتلای زنان ۶۵ ساله و بالاتر به آن نسبت‌به بقیه گروه‌ها و رده‌های سنی، بیشتر است.

علائم رایج یبوست عبارت‌اند از مدفوع سفت، زور زدن برای دفع، احساس انسداد در ناحیه آئورکتال (دهانه‌ای که مدفوع از آن عبور می‌کند)، دفع ناقص، ناراحتی شکمی و نفخ.

مصرف نکردن مایعات و فیبر به اندازه کافی و همچنین نداشتن تحرک از دلایل یبوست به شمار می‌روند. از جمله علل دیگر می‌توان به برخی اختلالات متابولیک نظیر دیابت و کم‌کاری تیروئید، بعضی داروها، برخی بیماری‌های مغز و اعصاب نظیر پارکینسون، ام‌اس و زوال عقل، بیماری‌های مرتبط با عضلات یا بیماری‌های جدی مانند سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

حرکات منظم روده‌ برای سلامتی دستگاه گوارش ضروری است، زیرا به حذف مواد زائد از بدن و جلوگیری از تجمع سموم کمک می‌کند.

یکی دیگر از عوامل موثر بر یبوست منیزیم است، که وری‌ول‌هلت در گزارشی به آن پرداخته است.

یبوست

منیزیم چیست و چه کمکی به یبوست میکند؟

منیزیم یک ماده معدنی مغذی است که در بسیاری از فرایندهای بدن نقش مهمی دارد. از جمله اینکه عملکرد عضلات، سلول‌های عصبی، سطح قند خون، فشار خون و همچنین ضربان قلب را تنظیم می‌کند، به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند و پروتئین دی‌ان‌ای و آران‌ای را می‌سازد.

منیزیم در اشکال مختلف مانند اکسید منیزیم، هیدروکسید منیزیم، سولفات منیزیم، سیترات منیزیم، کلرید منیزیم و ترکیبات دیگر موجود است.

این ماده معدنی را می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی هم به بدن رساند و در خوراکی‌هایی مانند دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، اسفناج تازه و اسفناج آب‌پز و بادام هندی وجود دارد.

منیزیم با افزایش میزان آب و حجم مدفوع، مانند یک ملین اسمزی (دارای قابلیت جذب آب و ایجاد فشار اسموتیک) برای رفع یبوست عمل می‌کند و قابلیت منیزیم برای کشیدن آب به روده کمک می‌کند که مدفوع نرم شود و این مدفوع متورم به تحریک روده منجر می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر به منیزیم یا ترکیبات آن حساسیت دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت مواجهه با واکنش آلرژیک شدید مانند خارش، کهیر و تنگی نفس، فورا به پزشک مراجعه کنید. کلیه‌ها تنظیم سطح منیزیم در خون را برعهده دارند. بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید، نیز احتمال دارد با افزایش خطر تجمع منیزیم مواجه می‌شوید.

یبوست

از طرفی منیزیم با برخی داروها هم تداخل دارد و افراد مبتلا به شرایط پزشکی خاص باید از مصرف آن خودداری کنند یا از قبل از مصرف آن با پزشک و متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

البته متخصصان برای درمان یبوست راهکارها دیگری هم ارائه می‌دهند. افزایش مصرف مایعات، افزایش فعالیت بدنی، واکنش فوری به احساس نیاز به اجابت مزاج از جمله روش‌های مفید برای درمان این مشکل‌اند.

همچنین یبوست می‌تواند باعث نفخ شود زیرا می‌تواند منجر به تجمع گاز و مدفوع در روده بزرگ شود. هنگامی که مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ باقی می‌ماند، باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی در روده بزرگ زندگی می‌کنند می‌توانند شروع به تجزیه مدفوع و تولید گاز کنند. به گفته یکی ازپزشکان مرکز جان هاپکینز ایالات‌متحده، این گاز می‌تواند به نفخ کمک کند. به گفته کلینیک کلیولند ایالات‌متحده، تغییرات هورمونی همچنین می‌تواند باعث نفخ، به ویژه در زنان طی دوره قاعدگی شود.

به گفته این کلینیک، در برخی موارد، نفخ ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری مانند سرطان باشد بنابراین اگر نفخ مداوم یا علائم دیگر را تجربه می‌کنید، مهم است که به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

منبع: همشهری

یبوست

یبوست خود را با این ترفند درمان خانگی کنید

بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ... در ابتلا به یبوست موثر هستند، اما با چه شیوه‌هایی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد؟

به گزارش خبرآنلاین، مصرف بسیاری از ویتامین‌ها در کنار دارو‌های بدون نسخه می‌تواند این عارضه را تا حد زیادی از فرد دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشکتان مشورت کنید، چون ممکن است بسیاری از ویتامین‌ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های گوارشی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و ... مفید نباشند.

بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اما با مصرف پنج ویتامین می‌توان از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کرد:

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می‌شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل‌های اسید فولیک، غذا‌های غنی از آن را مصرف کنید. غذا‌های غنی از فولات شامل اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک است. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می‌توانند تحمل کنند، ۱۰۰۰ میکروگرم است.

ویتامین B ۱۲: کمبود این ویتامین می‌تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B ۱۲ باشد، افزایش مصرف روزانه آن می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. غذا‌های غنی از ویتامین B ۱۲ به غیر از مکمل‌ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تن. اکثر بزرگسالان روزانه باید ۲.۴ میکروگرم ویتامین B ۱۲ دریافت کنند.

یبوست

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را می‌تواند استفاده کند، دز زیاد آن می‌تواند سبب بروز اسهال شود. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می‌آید. توصیه می‌شود دز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده‌تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می‌شود.

ویتامین B ۵: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه‌ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع کمک می‌کند. میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین B ۵، برای اکثر بزرگسالان ۵ میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه ۷ میلی‌گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

ویتامین B ۱: یا تیامین به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه ۱.۱ میلی گرم و مردان ۱.۲ میلی‌گرم ویتامین B ۱ مصرف کنند./ فرارو

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه