کاربرد انواع برج خنک کننده در صنعت

برج خنک کننده در صنعت دارای کاربرد های مختلفی می باشد. از جمله در صنایع پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، صنایع تولید دارو، صنایع تولید رنگ، صنایع ذوب فلزات، کارخانجات شیمایی، صنایع تولید شیشه، صنایع تولید لاستیک و پلاستیک، صنایع تولید مواد غذایی و لبنیاتی، صنایع تولید کاغذ و به طور کلی هر صنعتی که در پروسه تولید محصول نیاز به آب خنک در فرایند تولید داشته باشد، از برج خنک کننده استفاده می شود؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با کاربرد انواع برج خنک کننده در صنعت بیشتر آشنا شویم.

کاربرد انواع برج خنک کننده در صنعت
کدخبر : 13742
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

کاربرد برج خنک کننده در صنعت تزریق پلاستیک

از آنجا که صنایع تزریق پلاستیک یکی از مهمترین صنایع تولید قطعات پلیمری و پلاستیکی در دنیا محسوب می گردد، در این صنایع استفاده از برج خنک کننده به عنوان یکی از تجهیزات اصلی در کل فرایند محسوب می‌شود.

نحوه فرایند بدین صورت است که مواد اولیه با فشار به داخل قالب هایی با دمای بسیار بالا و از پیش تعیین شده می‌گردد و پس از اتمام مراحل قالب گیری، دمای آن می بایست کاهش یافته و خنک شود. لذا در این مرحله آب سرد از برج خنک کننده وارد این قالب ها شده و با پایین آوردن دمای آن باعث خنک شدن آن می شود.

معمولأ به علت کاهش هزینه های مصرفی آب و همچنین جلوگیری از احتمال رسوب گرفتگی در تجهیزات متصل به برج خنک کننده، از برج های خنک کننده مداربسته در این صنایع استفاده می‌شود.

کاربرد برج خنک کننده در صنایع فولاد و ذوب فلزات

کاربرد کولینگ تاور در صنعت ذوب فلزات در قسمت کوره های القایی سیستم می‌باشد لذا هدف استفاده از برج خنک کننده ، خنک شدن و کاهش دمای کوره القایی در هنگام ذوب فلزات می باشد. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت عملکرد و کارایی برج خنک کننده در صنعت فولاد و ذوب فلزات بدین صورت است که آب خنک از برج خنک کننده وارد کوره القایی و سایر خطوط فرایند (که نیاز به خنک شدن دارند) شده و با جذب گرما با عث خنک شدن آنها می گردد.

کشور ایران در تولید صنایع فولاد و همینطور در ذوب فلزات جزو بزرگترین کشورها در جهان شناخته می‌شود.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت چوب و نئوپان

استفاده از برج خنک کننده در صنعت تولید نئوپان شاید کمی دور از تصورات باشد. بدین منظور در ابتدا باید بدانیم که چسب یکی از اصلی ترین متریال استفاده شده در تولید نئوپان می‌باشد. این چسب در طی یک فرآیند شیمیایی با افزایش شدید دما روبرو می‌شود و بنابراین خنک سازی کوره چسب در صنایع نئوپان سازی از مهمترین وظایف برج خنک کننده بحساب می‌آید.

نکته قابل توجه در طراحی برج خنک کننده در این صنعت انتخاب ظرفیت دستگاه می‌باشد که می بایست متناسب به اندازه دقیق ظرفیت تولید چسب محاسبه شوند.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت نیروگاه

همانگونه که می‌دانید در فرایند تولید در نیروگاه ها برای به حرکت درآوردن توربین ها نیاز به تامین انرژی جنبشی بالا است که این کار توسط بخار اشباع و داغ انجام می پذیرد.

عملکرد برج خنک کننده در این صنعت بدین صورت است که بخار داغ بعد از عبور از از توربین و یا ژنراتور و به حرکت در آوردن آنها سپس وارد مبدل حرارتی شده و در مجاورت آب برج خنک کننده تبدیل به مایع شده و به منظور ادامه سیکل به قسمت مربوطه هدایت می شود. آب برج خنک کننده نیز پس از گرما گیری از بخار، مجدد به برج خنک کننده برگشته و در آنجا گرما را به بیرون منتقل می نماید.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت نفت و پالایشگاه

در صنعت نفت و پالایشگاه ابتدا نفت خام را تا دمای 400 درجه سانتی گراد گرم می کنند. سپس به صورت مرحله به مرحله و تقسیم نفت خام گرم شده به برش های نفتی مخصوص و از روش گوناگون از جمله تقطیر، محصولات مختلف تولید می‌گردد. از برج های خنک کننده در این صنعت برای خنک کردن سیال داخل مبدل های حرارتی استفاده می شود.

برج خنک کننده در صنعت غذایی

از آنجا که تولید انواع مواد غذایی مانند تولید پنیر، ماست، روغن خوراکی و سرخ کردنی، تولید انواع نوشیدنی مانند دوغ، دلستر و.... توسط فرایند گرما دادن و سپس گرما گیری از محصول بدست می‌آید. لذا در این صنعت نیز استفاده از برج خنک کننده کاربرد فراوانی دارد و مانند موارد فوق در عملیات گرماگیری در فرایند تولید، از برج خنک کننده استفاده می گردد و آب برج خنک کننده در این حالت نیز وارد مبدل هایی شده از پیش تعیین شده گردیده و باعث کاهش دما در این مبدل ها می گردد.

نتیجه گیری

از مطالب فوق می توان نتیجه گیری کرد که در دیگر صنایع مانند صنایع شیشه سازی،صنایع پزشکی و دارویی، صنایع تولید کاغذ و.......نیز عملکرد برج خنک خنک کننده مشابه یکدیگر بوده و وظیفه برج خنک کننده عملا گرماگیری در بخشی از پروسه تولید محصول می باشد. لذا با توجه به اهمیت این گونه پروژه ها، محاسبه دقیق ظرفیت برج خنک کننده از دقت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان

سخن پایانی

مجموعه تخصصی دماتجهیز (اولین و معتبرترین مرجع کارشناسی، مشاوره و خرید تجهیزات تأسیسات ساختمان از سال 1383 و دارای 3 جواز کسب معتبر) کلیه تجهیزات تهویه مطبوع، تجهیزات گرمایشی و موتورخانه و تجهیزات استخر، سونا و جکوزی را با تضمین اصل بودن کالا، خدمات پس از فروش و گارانتی قابل اطمینان ارائه می‌نماید. جهت کسب اطلاعات درباره مشخصات فنی محصولات، مقایسه قیمت ها و برندها و خرید انواع برج خنک کننده ، چیلر هوایی و هزاران محصول دیگر، می‌توانید به سایت مجموعه تولیدی و مهندسی دماتجهیز به آدرس: Www.DamaTajhiz.Com مراجعه نمایید؛ همچنین جهت دریافت مشاوره می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن: 021-88822550 تماس حاصل فرمایید.

11

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه