تاثیر قیمت دلار بر قیمت فرش دستباف

تاثیر قیمت دلار بر قیمت فرش دستباف
کدخبر : 13718
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

تاثیر دلار بر قیمت فرش دستباف یکی از عوامل مهم گرانی است. فرش دستبافت محصول هنر و تلاش بافندگان ایرانی است که در طول تاریخ از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. عوامل زیادی در بافت این فرش ها نقش دارند. هر کدام از این عوامل در قیمت فرش ایرانی نیز موثر است. نوع الیاف، زمان بافت، نقش و نگار، حتی قالیبافان نیز در قیمت آن موثر است. از جمله عوامل ذکر شده، قیمت ارز به ویژه دلار نیز بر قیمت فرش ایرانی تاثیرگذار است. حتی صادرات فرش نیز دستخوش تغییرات نرخ دلار است. برخی بر این عقیده اند که قیمت فرش دستباف ایرانی ربطی به نرخ ارز به خصوص دلار ندارد. باید گفت که این تصور کاملا اشتباه است. اگرچه بیشتر مواد مورد نیاز این فرش ها در داخل خانه تولید می شود، اما همچنان تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارند. در این مقاله به توضیح تاثیر و رابطه افزایش دلار بر قیمت فرش دستباف ایران می پردازیم:

عوامل موثر بر قیمت فرش دستباف در جهان

برای درک بهتر رابطه بین قیمت دلار و قیمت فرش دستباف، باید عوامل موثر بر قیمت فرش را بررسی کنیم. سپس با بیان تاثیر دلار بر این عوامل به نقش مهم دلار در تعیین قیمت فرش دستبافت پی می بریم. به طور کلی در مورد 4 عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت فرش دستباف صحبت خواهیم کرد:

 

 

 

 

ظهور رکود در فروش فرش

 

افزایش قیمت دلار باعث رکود فروش فرش دستباف می شود. البته این رکود مختص بازار فرش نیست. با نوسانات زیاد قیمت دلار، بسیاری از بازارها در حال رکود هستند. بازاریابان برای ایجاد ثبات در نرخ دلار، معامله را متوقف می کنند. یکی از پیامدهای این رکود در بازار فرش دستباف افزایش قیمت است. حتی محصولات مربوط به فرش دستباف نیز با توجه به این رکود در معرض تغییر و افزایش قیمت هستند.

کاهش تولید فرش دستباف

در قسمت قبل اشاره شد که با افزایش قیمت دلار، رکود در بازار فرش ایجاد می شود. رکود نیز یکی از عوامل مهم کاهش عرضه و تقاضا است. زمانی که معاملات در بازار فرش کم باشد، تقاضا برای فرش نو نیز کاهش می یابد. در واقع هیچ انتقالی بین سازنده و فروشنده وجود ندارد. به همین دلیل میزان تولید فرش دستباف به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. متاسفانه این مشکل باعث می شود بسیاری از بافندگان فرش دستباف بیکار شوند. بنابراین پیامدهای بلندمدتی دارد.

افزایش هزینه های جانبی در تولید فرش دستباف

گام بعدی افزایش هزینه های جانبی نیروی کار با تاثیر دلار بر قیمت فرش دستباف است. زیرا با افزایش قیمت دلار هزینه های نگهداری و تعمیر وسایل مورد نیاز قالی بافی نیز افزایش می یابد. به علاوه زمان نگهداری و هزینه نگهداری فرش در فروشگاه فرش دستباف افزایش می یابد. در واقع سرمایه فروشندگان افزایش یافته و در نتیجه قیمت فرش افزایش می یابد. این وضعیت یکی از نتایج افزایش قیمت دلار در بازار فرش دستباف ایران است.

افزایش قیمت مواد اولیه

نمونه دیگر تاثیر دلار بر بازار فرش دستباف افزایش قیمت الیاف و مواد اولیه است. بدیهی است با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصول فرش دستباف نیز افزایش می یابد. البته میزان تاثیر دلار بر مواد اولیه مورد نیاز قالی بافی زیاد نیست. اما این اقلام در ادامه و روند صعودی افزایش قیمت گران می شوند.

افزایش دستمزد بافندگان

با افزایش قیمت دلار، قیمت بسیاری از اقلام در بازار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین معیشت بافندگان تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین دستمزد بافندگان نیز باید افزایش یابد. این افزایش قیمت در قیمت تمام شده و قیمت فرش دستباف نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کاهش میزان خرید فرش دستباف

افزایش قیمت دلار به طور مستقیم بر قیمت فرش دستباف تأثیر می گذارد. فرش گرانتر تعداد خریداران را کاهش می دهد. از سوی دیگر افزایش نرخ دلار بر تمامی بازارها تاثیر می گذارد و باعث افزایش قیمت ها می شود. به همین دلیل خریداران فرش دستباف هزینه های بیشتری را در سایر زمینه های زندگی متحمل می شوند. بنابراین در مجموع قدرت خرید کمتری خواهند داشت. بنابراین در واقع مشکلاتی را در چند بعد ایجاد می کند.

 

تاکنون به بررسی تاثیر دلار بر قیمت فرش دستباف در بازار داخلی پرداخته ایم. در عین حال، نوسانات ارزی بر صادرات فرش دستباف نیز تاثیرگذار است.

4

فرش دستباف ایرانی در خارج از کشور

زیبایی و هنر نهفته در فرش دستباف ایرانی، شهرت خوبی برای آن در جهان به ارمغان آورده است. افراد زیادی در سراسر دنیا به خرید و نگهداری فرش ایرانی علاقه مند هستند. امروزه این دستباف های ایرانی در بسیاری از خانه های مجلل دیده می شود. نزدیک به 100 کشور در بین خریداران فرش ایرانی در جهان وجود دارد. آلمان، فرانسه، ایتالیا و امارات از بزرگترین خریداران فرش ایرانی در جهان هستند. اما متاسفانه افزایش و نوسانات قیمت دلار بر صادرات این فرش ها نیز تاثیر منفی گذاشت. بیشترین آسیب به صادرات فرش دستباف بی ثباتی نرخ ارز و روند صعودی بوده است.

 

تاثیر قیمت ارز بر صادرات فرش ایرانی

نوسانات ارز یکی از مشکلات اصلی بازارهای اقتصادی در هر نقطه از جهان است. صادرات غیرنفتی در ایران ارتباط زیادی با تورم و نرخ ارز دارد. افزایش نرخ ارز بر عرضه و تقاضا تاثیر می گذارد. ایران سیستم ارزی چند نرخی دارد تا در زمان افزایش قیمت دلار از صادرکنندگان حمایت کند. حضور صادرکنندگان فرش دستباف در نمایشگاه های بین المللی بسیار مهم است که با وجود افزایش قیمت دلار به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین علاوه بر افزایش قیمت فرش با افزایش قیمت دلار، در بازاریابی و تبلیغات بین المللی نیز با شکست صادرکنندگان مواجه هستیم. در سال های اخیر مسئولان این حوزه به صادرکنندگان فرش قول هایی داده اند که امیدوارم به آنها عمل کنند.

خرید فرش دستباف ایرانی

با تمام این اوصاف فرش دستباف ایرانی همواره مورد تقاضا بوده است. تنوع زیاد نقش ها و طرح ها و الیاف در این فرش ها تنوع قیمتی زیادی را ایجاد کرده است. به همین دلیل خرید فرش ایرانی برای افراد با بودجه های مختلف امکان پذیر است. کافی است فرش دستباف را از مراکز فروش معتبر خریداری کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه