استعفای پرستاران خبری نگران کننده برای سلامت مردم!! | افزایش مهاجرت پرستاران در چندسال اخیر

رییس شورای عالی نظام پرستاری، با انتقاد از عدم توجه به مشکلات جامعه پرستاری، گفت: شاهد استعفای پرستاران به صورت دسته جمعی از مراکز درمانی هستیم.

استعفای پرستاران خبری نگران کننده برای سلامت مردم!! | افزایش مهاجرت پرستاران در چندسال اخیر
کدخبر : 25429
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وحید زمان زاده افزود: در صورت خلا مراکز درمانی از نیروهای پرستاری، این مساله لطمه بزرگی بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که به طور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

وی گفت: امروز ضروت توجه به خواسته های پرستاران، از مرز درخواست های شخصی یا پیگیری های صنفی در سازمان نظام پرستاری و سایر نهادهای پرستاری عبور کرده و در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

زمان زاده افزود: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آن طور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و…، است.

پرستار

وی خاطر نشان کرد: باید مسئولین در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

زمان زاده افزود: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی تر و معقولانه تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می باشد، ورود نمایند زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

دو شیفت کار پرستاری برای پرداخت اجاره خانه در تهران

معاون توسعه و منابع سازمان نظام پرستاری گفت: در حال حاضر با بحران واقعی در معیشت پرستاران مواجه هستیم.یوسف رحیمی افزود: وضعیت درآمدی پرستاران پاسخگوی هزینه‌های آنها نیست، طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی که وجود دارد برای اجاره یک واحد آپارتمان به صورت میانگین در شهر تهران ماهیانه ۲۲ میلیون تومان باید اجاره پرداخت شود، در صورتی که درآمد یک پرستار ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.

پرستار

وی ادامه داد: پرستار ساکن تهران با دو شیفت کار کردن فقط می‌تواند هزینه اجاره خانه را پرداخت کند و در معیشت روزانه خود دچار مشکل می‌شود.

معاون توسعه سازمان نظام پرستاری افزود: هر روز ما شاهد این هستیم که بیمارستان‌های تهران خالی از پرستار می‌شوند، در واقع پرستاران یا تغییر شغل می‌دهند یا به مهاجرت روی می‌آورند.

رحیمی گفت: در حال حاضر وضعیت معیشت پرستاران اصلاً خوب نیست و با یک بحران واقعی در خصوص معیشت پرستاران روبرو هستیم که دولت هم به این نتیجه رسیده که باید توجه ویژه‌تری به پرستاران کند، امیدواریم که سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی وضعیت معیشتی پرستاران نیز باشد.

وی در خصوص مهاجرت پرستاران افزود: طبق آمارهایی که از مهاجرت پرستاران داریم حدود یک چهارم یا حتی بیشتر از خروجی دانشکده‌های پرستاری در حال مهاجرت هستند.

رحیمی اظهار داشت: وقت آن رسیده هرچه سریع‌تر برای معیشت پرستاران فکر کنیم، گاهی برای گروه‌های مختلف چه در حوزه سلامت چه در خارج از حوزه سلامت؛ مزایایی پرداخت می‌شود، اما وقتی به حوزه پرستاری می‌رسد، احساس می‌شود میان اجرای حقوق و منافع پرستاران و تصمیم‌گیران فاصله وجود دارد. امیدواریم در سال جدید، دولت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و…، نشان دهند که می‌خواهند با پرستاران همکاری کنند.

مهاجرت پرستاران به مرز بحران رسیده است

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری گفت: مهاجرت پرستاران به مرز بحران رسیده و لازم است دولت فکری به حال این بحران بکند.ابوالقاسم ابوطالبی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته از قبل، قرار بود در افق ۱۴۰۴ نسبت پرستار به تخت ۲.۵ پرستار به‌ازای هر تخت باشد و در پایان برنامه ششم، ۱.۸ پرستار به‌ازای هر تخت باشد که این امر محقق نشد.

مهاجرت ایرانیان

نایب رئیس دوم شورای‌عالی تاکید کرد: در چند سال اخیر استخدام پرستاران به صورت قطره چکانی بوده است. در حال حاضر ما حدود ۲۴۰ هزار پرستار در کل کشور داریم که اگر بخواهیم برسیم به استاندارد مناسب برسیم، باید نسبت‌ها ۳ برابر شود، اما استخدام نداریم؛ یعنی اگر ما ۲۴۰ هزار پرستار هم بگیریم تازه می‌رسیم به آن ۱.۸ دهم و نسبت به استاندارد ۲.۵ خیلی عقب هستیم.

وی ادامه داد: اصلاً زیبنده نظام سلامت ما نیست که در داخل کشور پرستار تربیت کنیم و آنها مهاجرت کنند به کشور دیگر، سال گذشته نزدیک ۳۰۰۰ نفر مهاجرت کردند، در صورتی‌که در دانشکده‌های ما حدود ۱۰ هزار نفر نیرو تربیت می‌شوند و این حجم خروج از کشور فاجعه است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مهاجرت پرستار دیگر مشکل نیست، بلکه به مرز بحران رسیده و لازم است دولتمردان ما و کسانی که مسئول هستند و این آمارها را می‌شنوند، فکری به حال این بحران کنند.

 خودکشی پزشکان

وی گفت: وقتی که استخدام نداشته باشیم برای تداوم خدمت، به همکاران اضافه‌کار اجباری می‌دهند که طبق قانون بهره‌وری پرستاری این تخلف است. یعنی اگر شما اضافه‌کار می‌دهید رضایت طرف مقابل هم باید جلب بشود، اما به دلیل نبود نیرو به آنها اضافه‌کار اجباری می‌دهیم که مبالغ این اضافه‌کار بسیار ناچیز است.

ابوطالبی بیان کرد: اضافه‌کاری اجباری باعث فرسودگی شغلی می‌شود تبعات آشکار آن ترک شغل است بعد از اینکه دوره پرستاری را گذراندن شروع به کار نمی‌کنند یا به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. همچنین تبعات پنهان کمبود نیرو، اُفت کیفیت خدمات و آسیبی است که بیماران می‌بینند.

نایب رئیس دوم شورای‌عالی گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال که اجرا شد، در تأمین منابع و اجرای درست آن شدیداً سنگ‌اندازی می‌شود. در بیشتر مراکز درمانی فقط اسم تعرفه‌گذاری آمده، اما همکاران ما هیچ مبلغی دریافت نکردند. در بحث کارانه هم به همین صورت است مبالغ پرداخت نمی‌شود با این تورمی که داریم همکاران ما شدیداً در معیشت خودشان دچار مشکل هستند انتظار داریم که مسئولین ما بار دیگر اجازه بدهند این تعرفه‌ها بازبینی شود./خبرگزاری مهر

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه