حکایت دلنشین دوران فوتبالی جوان معلول در تمرین استقلال | بازیکنان و مربی با مرام هستند!

جوانی معلولی که با دست‌هایش فوتبال بازی می‌کند و در روزهای گذشته ویدیویی از وی در فضای مجازی باز نشر پیدا کرده بود، در محل تمرین استقلال حاضر شد.

حکایت دلنشین دوران فوتبالی جوان معلول در تمرین استقلال | بازیکنان و مربی با مرام هستند!
کدخبر : 25306
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 محمدجواد نصیرمقدم که فیلم فوتبال بازی کردنش بازخورد زیادی داشت، در حوالی غرب تهران رویایش رنگ واقعیت گرفت تا لحظات شادی را پشت سر بگذارد. او اعلام کرده بود استقلالی است و آرزو دارد روزی در محل تمرین تیم محبوبش حاضر شود. این آرزو امروز محقق شد و جواد نکونام سرمربی استقلال از وی دعوت کرد تا میهمان تمرین تیمش باشد. این جوان علاوه بر دیدار با مربیان و بازیکنان استقلال، به تماشای تمرین نشست و در پایان هم کنار بازیکنان فوتبال بازی کرد. همچنین جواد نکونام لباس استقلال را به این هوادار هدیه داد. به همین بهانه گفت و گوی کوتاهی با محمد جواد داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانیم؛

*از تجربه حضور در تمرین استقلال برایمان بگو؟ جو تمرین چطور بود؟

من روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 در این روز فراموش نشدنی به کمپ اسطوره ناصر حجازی رفتم و تمرین تیم محبوبم را از نزدیک دیدم. همه چیز عالی بود، برخورد بازیکنان و مربی بامرام تیم آقای جواد نکونام با من بسیار گرم و صمیمی بود و در آخر هدیه زیبایی نیز از ایشان دریافت کردم. از تمام عوامل و کادر فنی استقلال و بازیکنان تیم به خاطر برخوردی که با من داشتند تشکر می کنم.

استقلال

*اصلا چطور به تمرین تیم دعوت شدی؟ چه کسی با شما هماهنگ کرد؟

پس از مصاحبه‌ای که با تی وی پلاس داشتم و از علاقه‌ام به حضور در تمرین تیم استقلال گفته بودم. عوامل تی وی پلاس و مخصوصا آقای شاهان شکیبا زحمت این کار را کشیدند و هماهنگی لازم را انجام دادند تا من در تمرین تیم محبوبم حضور پیدا کنم و خدارو شکر این اتفاق رخ داد.

*برخورد جواد نکونام با تو چطور بود؟

از برخورد آقای نکونام سرمربی محترم استقلال بسیار لذت بردم. آقای نکونام رفتار بسیار محترمانه ای با من داشت و بابت هدیه‌ای که به من دادند بسیار سپاسگزارم.

*پس حسابی استقلالی هستی؟

بله من از بچگی طرفدار استقلال هستم و تمام بازی های این تیم را دنبال می‌کنم.

*در فوتبال خارج چه تیمی را دنبال می‌کنی؟

در فوتبال خارج من طرفدار سر سخت رئال مادرید هستم.

*پس طرفدار رونالدو هم باید باشی؟

بله قطعا بین مسی و رونالدو، من رونالدو را انتخاب خواهم کرد.

استقلال

فوتبال پارالمپیک به فوتبال طراحی شده برای افراد دارای ناتوانی‌های جسمی اطلاق می‌شود. قوانین این ورزش‌ها بر اساس قوانین فیفا می‌باشد با تفاوت‌هایی در مورد زمین بازی، تعداد بازیکنان و دیگر قوانین که انجام آن را برای افراد معلول امکان‌پذیر ساخته است. دو نوع اصلی فوتبال معلولین فوتبال پنج نفره برای کم بینایان و نابینایان و فوتبال هفت نفره برای افراد فلج مغزی می‌باشد که مسابقات آن در بازی‌های پارالمپیک نیز برگزار می‌شود. البته فوتبال با ویلچر برقی و فوتبال معلولین قطع عضو نیز برای افراد معلول وجود دارد که مسابقات آن‌ها در بازی‌های پارالمپیک نیست.

فوتبال پنج نفره

فوتبال پنج نفره (به انگلیسی: Football 5-a-side) که با نام‌های فوتبال و فوتبال نابینایان نیز شناخته می‌شود نوعی از بازی فوتبال است که برای افراد نابینا و کم‌بینا طراحی شده‌است. این ورزش توسط فدراسیون جهانی ورزش‌های نابینایان (IBSA) سازماندهی می‌شود و قوانین آن بر اساس قوانین فیفا طراحی شده‌است. هر تیم متشکل از پنج نفر اعم از یک دروازه‌بان تشکیل شده‌است. یک راهنما نیز از بیرون زمین بازیکنان را راهنمایی می‌کند. توپ مورد استفاده در این ورزش ایجاد صدا می‌کند و بدین وسیله بازیکنان را برای رسین به آن کمک می‌نماید. هر بازی از دو نیمه ۲۵ دقیقه‌ای تشکیل شده‌است که وقت استراحت ۱۰ دقیقه‌ای در میان آن قرار دارد.

استقلال

فوتبال هفت نفره

فوتبال هفت نفره نوعی از بازی فوتبال است که برای افراد مبتلا به فلج مغزی و ناراحتی‌های عصبی شامل سکته مغزی و آسیب مغزی پس از حادثه (PTSD) طراحی شده‌است. این ورزش توسط فدراسیون جهانی ورزش‌های فلج مغزی (CP-ISRA) سازماندهی می‌شود و بر اساس قوانین فیفا طراحی شده‌است. در این ورزش هر بازی از دو نیمه ۳۰ دقیقه‌ای و یک وقت استراحت ۱۵ دقیقه تشکیل شده‌است./اطلاعات

در ادامه بررسی فوتبال معلولین به فوتبال 5 نفره یا فوتبال کم بینایان و نابینایان رسیده ایم. این ورزش برخلاف فوتبال 7 نفره همچنان جزو ورزش های پارالمپیکی است و در سال 2020 نیز شاهد حضور ورزشکاران آن در شهر توکیو خواهیم بود.

این ورزش به صورت رسمی از سال 1996 بازی می شود و اولین بار در پارالمپیک 2004 آتن وارد رقابت های المپیکی شد.

اصول این ورزش به مانند فوتبال معمولی است اما زمین آن، دروازه آن و زمان بازی کوتاه تر شده است و معمولا زمین را با تابلو های تبلیغاتی یا تابلو های مخصوص می پوشانند تا بازیکنان محدوده زمین را بدانند. در ادامه قوانین آن را به صورت کامل مرور می کنیم.

قوانین

در کل 5نفر در هر تیم درون زمین حضور دارند که 4 بازیکن و 1 دروازه بان هستند. دروازه بان در این ورزش بینا است اما حق خروج از محدوده تعیین شده خود را ندارد. محدوده دروازه بان برخلاف محوطه جریمه فوتبال به شکل نیم دایره است. در صورت ترک محوطه، تیم دیگر صاحب ضربه پنالتی می شود.

جوان معلول در تمرین

در این بازی قانون آفساید وجود ندارد.

بازیکنان می توانند ضربه سر بزنند.

برای هر گونه تکل یا خطای شارژ کارت زرد در نظر گرفته می شود.

تعداد تعویض ها در بازی نامحدود بوده و بازی برای تعویض متوقف نمی شود.

اگر بازیکنان مدافع وارد محوطه دروازه بان خودی شوند، تیم حریف صاحب یک ضربه پنالتی می شود.

دروازه بان حق ندارد توپ را بلند تر از قد بازیکنان در زمین پرتاب کند.

ضربات ایستگاهی حتما باید به طور غیر مستقیم زده بشوند.

توپ این بازی باید دارای زنگ باشد که بازیکنان بتوانند محل توپ را تشخیص دهند.

بازیکنان هنگامی به طرف توپ یورش می برند باید صدایی از خود ایجاد کنند تا بازیکن حریف متوجه حرکت آن ها به سمت توپ شود.

یک راهنما در بیرون از زمین برای هر تیم حضور دارد تا بازیکنان را در حرکت راهنمایی کند.

تمام بازیکنان در زمین برای رعایت مساوات باید از چشم بند استفاده کنند.

بازی در دو نیمه 25 دقیقه برگزار می شود. 

هر تیم می تواند در هر نیمه یک تایم اوت درخواست کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه