متاسفانه این دارو پر مصرف ترین دارو در کشور است! | بررسی رکوردار ترین دارو در کشور

متفورمین پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بوده است.

متاسفانه این دارو پر مصرف ترین دارو در کشور است! | بررسی رکوردار ترین دارو در کشور
کدخبر : 25302
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

براساس اظهارات رئیس اداره پایش تامین زنجیره داروی سازمان غذا و دارو، متفورمین مصرفی بیماران مبتلا به دیابت با فروش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد، پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 10 سال است که این دارو رکورددار فروش و مصرف در ایران است.

محمدحسین متولی، رئیس اداره پایش تامین زنجیره داروی سازمان غذا و دارو امروز در اظهاراتی پرفروش‌ترین داروهای ایران را اعلام کرد و گفت که پرفروش‌ترین دارو‌ها از لحاظ تعدادی در سال گذشته به ترتیب متفورمین با ۲ میلیارد و ۲۰۹ میلیون عدد، ادالت کلد با یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون عدد، آسپرین با یک میلیارد و ۷۶۳ میلیون عدد، لووتروکسین با یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون عدد، فاموتیدین با یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون عدد بوده اند.

دارو

براساس اظهارات متولی، دارو‌هایی مانند «آموکسی سیلین»، «استامینوفن+کافئین+ایپوپروفن»، «کدئین»، «لوزارتان» و «آتورواستاتین» نیز از لحاظ فروش در رده‌های پنجم تا دهم قرار دارند.

رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو گفته، پرمصرف‌ترین دارو‌های تأمینی سال ۱۴۰۲ از نظر ریالی نیز به ترتیب آموکسی سیلین، سفکسیم، IVIG، ادالت کلد، انوکساپارین، متفورمین، استامینوفن، کوآموکسی کلاو بوده‌اند.

متولی اظهار کرده که دارو‌هایی نام برده، ۱۰ درصد ارزش ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌اند.

پرمصرف‌ترین داروها در ایران

در حالی پرمصرف‌ترین داروهای سال گذشته اعلام شده که به گفته یک مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت ایران، سال ۱۴۰۱ نیز لیست داروهای پرفروش و مصرف تفاوت چندانی نداشت. 

دارو

آنطور که امیرحسین حبیبیان، معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران در روزهای ابتدایی سال اعلام کرده، طبق اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، در سال ۱۴۰۲ مانند سال ۱۴۰۱ پرمصرف‌ترین داروهای کشور ابتدا داروهای بیماران دیابتی و در رتبه بعدی داروهای بیماران قلبی و عروقی بوده‌اند.

براساس اظهارات معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، پرمصرف‌ترین داروهای کشور مربوط به بیماران دیابتی است، ۲۴۰ میلیون داروی متفورمین در سال ۱۴۰۲ تجویز شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارند.

به گفته حبیبیان، داروهای بیماران دیابتی و بیماران قلبی و عروقی در ۱۵ استان کشور پرمصرف‌ترین داروها هستند که این استان‌ها عبارتند از استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، قزوین، قم، اصفهان، یزد، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، زنجان و گیلان.

طبق اعلام معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، در ۱۶ استان کشور پرمصرف‌ترین داروها ابتدا داروهای بیماران قلبی و عروقی و در رتبه بعدی داروهای بیماران دیابتی است که عبارتند از استان‌های تهران، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر.

دارو

براساس اظهارات حبیبیان، در سال ۱۴۰۲ همچنان داروی انسولین قلمی، پرهزینه‌ترین داروی تجویزی بوده که مبلغی بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان برای این دارو از سوی سازمان بیمه سلامت هزینه شده است.

سازمان بیمه سلامت در سال 1401 نیز اسامی پرمصرف‌ترین داروهای کشور را در بازه زمانی فروردین تا بهمن اعلام کرد که بر این اساس متفورمین، آسپرین، لوزارتان پتاسیم، آتورواستاتین، لووتیروکسین سدیم، فاموتدین، متوپرولول، آملودیپین، نیتروگلیسرین، قرص سرماخوردگی بزرگسالان، لوزارتان پتاسیم/ هیدروکلروتیازید، کپسول گاباپنتین، پنتوپرازول، ویتامین ب1، امپرازول، کلینیدیوم / کلردیازپوکساید، پروپرانولول و استامینوفن رکوددار مصرف دارو در ایران در سال 1401 بودند.

روند مصرف دارویی در کشور از سال‌ها قبل تغییر چندانی نداشته، براساس اعلام سازمان غذا و دارو درباره 10 داروی پرفروش ایران در سال 92، همچنان قرص متفورمین رکود مصرف را از آن خود کرده و داروهای آموکسی‌سیلین، آتورواستاتین، کو- آموکسی کلاو، سفیکسیم، آزیترومایسین، کلوپیدوگرل، اورلیستات، ایمی پنم و سوماتروپین به ترتیب بیشترین مصرف را داشتند.

دارو

 کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جدیدترین گزارش خود درباره دارو و تجهیزات پزشکی را با عنوان «ارزیابی اثربخشی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در کشور» ارائه داده که چهارمین گزارش کمیسیون بهداشت در یک سال گذشته و پس از اجرای طرح دارویار است. 

طرح دارویار از تیرماه سال گذشته پس از حذف ارز 4200 تومانی از بازار دارو کلید خورد و در آن زمان سازمان غذاودارو وعده داد که تنها 20 تا 30 درصد قیمت دارو افزایش پیدا کند. با این حال قیمت مواد اولیه دارویی بیش از 5 برابر افزایش یافت و بازار دارو سال سختی را گذراند. 

مشکلات دارو به سال گذشته ختم نشد و در سال جدید هم ادامه داشت، برای نمونه برخی داروهای بیماران خاص و نادر ماه‌ها در گمرک کشور در انتظار ترخیص بودند، داروهایی که برای بیماران حیاتی بود و نبود آنها زندگی این افراد را به خطر می‌انداخت.

دارو

در این گزارش آمده که انتظار می‌رفت مطابق با هدف‌های اعلامی دولت، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه طرح، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو محقق شود. همزمان با اجرای طرح، با آنکه عدم افزایش پرداخت از جیب بیمار از جمله پیش شرط‌های اجرای طرح عنوان شده بود اما طی یک سال و نیم گذشته شاهد افزایش بی‌رویه قیمت دارو و تحمیل پرداخت آن به بیمار بودیم.

در طی مدت زمان اجرای طرح، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با آگاهی از ابعاد پیچیده این سیاست‌گذاری و امکان بروز مشکلات احتمالی متعددی که شهروندان در تأمین مایحتاج دارویی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ضمن پیگیری مستمر و پایش منظم وضعیت و برگزاری جلسات، سه گزارش نظارتی در تاریخ‌های 10 مرداد 1401، 23 آبان 1401 و 28 خرداد 1402 تهیه و در صحن علنی مجلس با حضور مسئولان ذیربط اقدام به واکاوی مشکلات موجود و اعلام دغدغه‌مندی‌ها، الزامات و تکالیف دستگاه‌های متولی در راستای بهبود نسبی اوضاع حاکم بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور کرد./اکو ایران

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه