همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

واریز ما به التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان؛شنبه؟ | پرداخت 25 درصدی همسان سازی حقوق بازنشستگان

باقی‌مانده ۲۵ درصد از متناسب‌سازی حقوقی سال ۱۴۰۰ که هنوز پرداخت نشده، از جمله مطالبات بازنشستگان است که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

واریز ما به التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان؛شنبه؟ | پرداخت 25 درصدی همسان سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 11062
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است. 

در این خصوص حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ اجرای متناسب‌سازی باقی مانده از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک حق مبتنی بر متن صریح قانون است.

وی افزوده؛ کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است.

صادقی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی باقی‌مانده بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه شود، متذکر شده؛ در احکام حقوقی کسانی که محق هستند، باید متناسب‌سازی گنجانده شوند. ضمن اینکه ما خواهان معوقات ۲۸ درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸ درصد بازنشستگان سایر سطوح دریافت مستمری هستیم و این معوقات شامل ۵ ماه مابه‌التفاوت پرداخت نشده ۲۸ درصد است، باید مدیران سازمان تامین اجتماعی مشخص کنند به چه نحوی (یکجا یا به مرور در فیش حقوقی هر ماه) واریز خواهد شد؟

بنا به این گزارش، بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

صادقی با تشریح مساله متناسب‌سازی عنوان کرد: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان محقق شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند. مجلس نمی‌تواند خودش طرح دهد و وارد این مباحث شود، چرا که این موضوع، منابع مالی سنگینی می‌خواهد و اگر دولت با آن مخالفت کند، از سوی شورای نگهبان رد می‌شود.

علی اصغر عنابستانی درباره سرنوشت همسان سازی حقوق بازنشستگان ، اظهار داشت: دولت روحانی در سال آخر کاری خود همسان سازی حقوق بازنشستگان را بر اساس برداشت خودش و تا حدی هم بر مبنایی که در برنامه ششم توسعه آمده بود، اجرا کرد.

وی متذکر شد: در برنامه ششم توسعه آمده است که همسان سازی حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد، اما ما قانون جاری برای اجرای سنواتی آن نداریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت روحانی بدون آنکه منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان را تأمین کند، در یک سال، همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کرد و منابع سنگینی را به کشور تحمیل کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان آمده و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده و باید اجرا شود.

عنابستانی بیان کرد: علی رغم اینکه در بودجه ۱۴۰۱ نیز میزان پول مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است اما ما هنوز قانونی به نام همسان سازی حقوق بازنشستگان که شرایط، تکلیف و وضعیت همسان سازی را مشخص کند، نداریم.

وی یادآور شد: ما فقط یک تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان داریم که آن تکلیف قانونی تبدیل به قانون نشده است و دولت روحانی در سال آخر کاری خودش آن تکلیف قانونی را اجرا کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس همان شرایط، اعتبار همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و امسال هم اجرا می‌شود. معمولاً درباره این موضوعات که بار مالی دارد، دولت باید به مجلس لایحه ارائه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند. مجلس نمی‌تواند خودش طرح دهد و وارد این مباحث شود، چرا که این موضوع، منابع مالی سنگینی می‌خواهد و اگر دولت با آن مخالفت کند، از سوی شورای نگهبان رد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان حتماً باید اتفاق بیفتد، گفت: نباید شرایط بازنشستگان به گونه‌ای باشد که شرمنده خانواده‌های خود شوند و از پس هزینه‌های زندگی برنیایند. سطح حقوق بازنشستگان باید به اندازه مناسبی برسد، اما روش و قانون آن باید تعیین شود. همسان سازی حقوق بازنشستگان در دولت قبل به صورت سلیقه‌ای اجرا شد و تا حدی هم باعث دردسر شد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته به حق بازنشستگان محقق شود.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ضمن تشکر از همراهی و همدلی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اجرای مصوبه شورای‌عالی کار و افزایش ۳۸ درصدی حقوق سایر سطوح بازنشستگان، معیشت و درمان بازنشستگان را از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برشمرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مهم سازمان پرداخت. وی با یادآوری این موضوع که ضریب پشتیبانی رو به کاهش است و این مسئله باعث کسری بودجه سازمان می‌شود، عنوان کرد: ادامه این روند قطعا به نفع سازمان نیست و باید تدابیر درستی در این خصوص اندیشیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه