همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

واریز ما به التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان | خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

صادقی با تشریح مساله متناسب‌سازی عنوان کرد: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان محقق شود.

واریز ما به التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان | خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 11010
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند. مجلس نمی‌تواند خودش طرح دهد و وارد این مباحث شود، چرا که این موضوع، منابع مالی سنگینی می‌خواهد و اگر دولت با آن مخالفت کند، از سوی شورای نگهبان رد می‌شود.

علی اصغر عنابستانی درباره سرنوشت همسان سازی حقوق بازنشستگان ، اظهار داشت: دولت روحانی در سال آخر کاری خود همسان سازی حقوق بازنشستگان را بر اساس برداشت خودش و تا حدی هم بر مبنایی که در برنامه ششم توسعه آمده بود، اجرا کرد.

وی متذکر شد: در برنامه ششم توسعه آمده است که همسان سازی حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد، اما ما قانون جاری برای اجرای سنواتی آن نداریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت روحانی بدون آنکه منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان را تأمین کند، در یک سال، همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کرد و منابع سنگینی را به کشور تحمیل کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان آمده و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده و باید اجرا شود.

عنابستانی بیان کرد: علی رغم اینکه در بودجه ۱۴۰۱ نیز میزان پول مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است اما ما هنوز قانونی به نام همسان سازی حقوق بازنشستگان که شرایط، تکلیف و وضعیت همسان سازی را مشخص کند، نداریم.

وی یادآور شد: ما فقط یک تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان داریم که آن تکلیف قانونی تبدیل به قانون نشده است و دولت روحانی در سال آخر کاری خودش آن تکلیف قانونی را اجرا کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس همان شرایط، اعتبار همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و امسال هم اجرا می‌شود. معمولاً درباره این موضوعات که بار مالی دارد، دولت باید به مجلس لایحه ارائه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند. مجلس نمی‌تواند خودش طرح دهد و وارد این مباحث شود، چرا که این موضوع، منابع مالی سنگینی می‌خواهد و اگر دولت با آن مخالفت کند، از سوی شورای نگهبان رد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان حتماً باید اتفاق بیفتد، گفت: نباید شرایط بازنشستگان به گونه‌ای باشد که شرمنده خانواده‌های خود شوند و از پس هزینه‌های زندگی برنیایند. سطح حقوق بازنشستگان باید به اندازه مناسبی برسد، اما روش و قانون آن باید تعیین شود. همسان سازی حقوق بازنشستگان در دولت قبل به صورت سلیقه‌ای اجرا شد و تا حدی هم باعث دردسر شد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته به حق بازنشستگان محقق شود.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ضمن تشکر از همراهی و همدلی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اجرای مصوبه شورای‌عالی کار و افزایش ۳۸ درصدی حقوق سایر سطوح بازنشستگان، معیشت و درمان بازنشستگان را از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برشمرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مهم سازمان پرداخت. وی با یادآوری این موضوع که ضریب پشتیبانی رو به کاهش است و این مسئله باعث کسری بودجه سازمان می‌شود، عنوان کرد: ادامه این روند قطعا به نفع سازمان نیست و باید تدابیر درستی در این خصوص اندیشیده شود.

صادقی در ادامه با پرداختن به مساله درمان، گفت: یکی از مشکلات جدی بازنشستگان همین بیمه‌های تکمیلی درمان است. گاهی بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پیامدهای منفی آن متوجه بازنشستگان می‌شود.

وی بیان کرد: ما از ابتدا هم با این نوع بیمه مشکل داشتیم و معتقد بودیم که قانون الزام به درستی باید اجرا شود. به عبارت دیگر سازمان تأمین اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کند که بازنشستگان دیگر نیازی به بیمه مکمل نداشته باشند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اتحادیه همواره و در همه دولت‌ها به دنبال مطالبات بازنشستگان و بیمه شدگان بوده و برای این اتحادیه فرقی نمی‌کند چه کسی بر مسند مدیریت سازمان باشد. در هر برهه‌ای که مدیریت تأمین اجتماعی به خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان توجه کرده است، ما با او همسو شدیم و اگر اینگونه نبوده، ما مقابلش ایستادیم.

در این جلسه همچنین میرهاشم موسوی ضمن تشکر از پیگیری‌های جدی و به حق اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص مطالبات بازنشستگان به بیان مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: سال قبل که این مسئولیت را قبول کردم در جواب خبرنگاری که پرسید مهمترین اولویت شما چیست، پاسخ دادم که اولویت اول من پرداختنِ به موقع به حقوق بازنشستگان و اولویت دوم توجه به درمان بیمه شدگان است.

وی متذکر شد: تقریبا تلاش کردم در این مدت به تعهدات خود عمل کنم. اولین اقداماتی که در سازمان صورت گرفت قطع وابستگی به سیستم بانکی و استقراض از بانک برای پرداخت هزینه‌ها بود که به لطف خدا حداکثر توان خود را معطوف به این موضوع داشتیم.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: دولت زیر بار جبرانِ اشتباه خود در قبال حقوق بخشی از بازنشستگان رفت.

طبق احکام صادر شده،  حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند. حقوق بازنشستگان  همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد. حقوق بازنشستگان  داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ  حقوق بازنشستگان  تاثیر گذار است.  

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر این‌که بازنشستگان امروز دچار مشکلات متعددی هستند و این افزایش حقوق نمی‌تواند مشکل آن‌ها را به طور کامل رفع کند، گفت: یکی دیگر از مطالباتِ مهم ما بعد از ثباتِ اوضاع پیگیری ۲۵درصد باقی‌مانده متناسب‌سازی است.

حسن صادقی در جلسه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار داشت: خدا را شاکریم که با همت بازنشستگان در نقاط مختلف ایران، صدای بازنشستگان به گوش دولت و مجلس رسید و دولت زیر بار جبرانِ اشتباه خود در قبال حقوق بخشی از بازنشستگان رفت.

صادقی تاکید کرد: بازنشستگان امروز دچار مشکلات متعددی هستند و این افزایش حقوق نمی‌تواند مشکل آن‌ها را به طور کامل رفع کند. یکی دیگر از مطالباتِ مهم ما بعد از ثباتِ اوضاع پیگیریِ ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی است.

وی ادامه داد: ما برای پیگیری قدرتمند این مسائل نیازمند یک کرسی هستیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. خواسته ما اجرایِ دقیق قانون است و کسی می‌تواند پیگیرِ اجرای قانون باشد که شجاعت و جسارت لازم را داشته باشد. کسانی که سکاندار نمایندگیِ کارگر هستند باید منافع جمع را دنبال کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به بدهیِ دولت به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: سازمان تامین‌اجتماعی برای عمل به تعهدات خود باید منابع مالی داشته باشد که بخش قابل توجهی از این منابع را دولت باید با پرداختِ بدهی خود به این سازمان تأمین کند. پیگیریِ پرداختِ بدهیِ دولت به سازمان باید از مسیر مجلس بگذرد و این اعضای کانون هستند که باید با نمایندگان مجلس تعامل داشته باشند.

صادقی گفت: وقتی دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، خرجِ دولت در جاهایِ غیرضرور برای ما جای سوال است. دولت باید مطالبات سازمان را صفر کند تا ما بتوانیم با خیال راحت از سازمان مطالبه‌گری کنیم.

وی به سهم سازمان در بودجه اشاره کرد و گفت: در زمان بودجه‌نویسی باید حواسمان به سهم سازمان تأمین اجتماعی باشد. سال گذشته دولت برای سازمان اعتباراتی در بودجه ندیده بود که درنهایت پس از اعتراض ما ۹۰هزار میلیارد تومان به سازمان تخصیص داد.

صادقی در ادامه گفت: تحول در ساختار نظام درمانی یکی دیگر از مطالبات ماست. نظلم بیمه مکمل امروز ما با توجه به اینکه شرکت آتیه‌ساز حافظ نتوانسته به وظایف خود عمل کند باید تغییر کند. باید دگرگونی در حوزه‌ی پرداختی‌ها ایجاد شود و به گونه‌ای پرداختی از جیب بیمه شده کمتر شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: به احتمال زیاد در افزایش حقوق سال آینده دولت مانند امسال رفتار نخواهد کرد و اساس افزایش حقوق‌ها در سال آتی دچار تحول منفی خواهد شد. اتفاقی که سال گذشته در شورایعالی کار برای افزایش حقوق کارگران افتاد امسال نخواهد افتاد و نمایندگان کارگری مسیر سختی پیش رو دارند که ما باید در کنار آن‌ها باشیم و به آن‌ها مشاوره بدهیم. چراکه افزایش حقوق کارگران مانند هر سال بر حقوق بازنشستگان تاثیر خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه