همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/تسویه کامل مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان | آخرین خبر از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

از سوی دیگر در خصوص بازنشستگان نیز به صراحت آمده که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های مختلف از وظایف دولت است.

فوری/تسویه کامل مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان | آخرین خبر از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 17704
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند.او با بیان اینکه چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک مطالباتشان مطالبه‌گری کنند، افزود: در حالی  بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان خود هستند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرایی می‌شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با طرح این سئوال که چرا وقتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران طی آمارهای جداگانه‌ای تورم نقطه به نقطه را قریب به ۶۰ درصد اعلام کرده، حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌‎کند، در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: برخی افراد در سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه مانع همسازی حقوق بازنشستگان شدند.

 محمد وحیدی با انتقاد از فاصله ایجاد شده در خصوص پرداخت حقوق بازنشستگان، عنوان کرد: بر اساس ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه؛ کارکنان دولت باید به نحوی حقوق دریافت کنند که این حقوق، نسبت به تغییرات تورم سالیانه، کفاف زندگی آن‌ها را بدهد. از سوی دیگر در خصوص بازنشستگان نیز به صراحت آمده که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های مختلف از وظایف دولت است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طی سنوات گذشته این موضوع متوقف باقی مانده بود ولی در اوایل شروع مجلس یازدهم دولت نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان موظف شد و پس از آن، دولت با ارائه لایحه‌ای به مجلس خواستار ترمیم حقوق بازنشستگان شد ولی دولت جدید این لایحه را برای فراگیری در پرداخت‌ها پس گرفت.

برخی افراد در سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه مانع همسازی حقوق بازنشستگان شدند

وی ادامه داد: متأسفانه برخی افراد در سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی مانع از ارسال لایحه جدید دولت به مجلس شدند، از سوی دیگر عملاً وقتی مجلس بخواهد در قالب طرح این موضوع را پیش ببرد نیز به این دلیل که بار مالی آن در لایحه پیش بینی نشده در کمیسیون تلفیق رد می‌شود، همان اتفاقی که در قبال پیشنهاد بنده در سال گذشته رخ داد.

وحیدی تصریح کرد: اگر صندوق‌ها توانایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان‌ را ندارند و دولت صرفا به این صندوق‌ها کمک می‌کند، تکلیفشان باید مشخص شود. در حال حاضر در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌ها فقط نقش ۵ درصدی دارند، در این شرایط سئوال این است چرا این صندوق‌ها باید ادامه کار دهند؟ برای اینکه فقط  حقوق‌های بالا به مدیران و هیأت مدیره صندوق‌ها پرداخت شود؟

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: اگر دولت اجازه داشته باشد این صندوق‌ها را به فروش برساند، می‌‎تواند از درآمد ناشی از این اقدام، بخشی از هزینه‌های خود را پرداخت کند، این موضوع در برنامه هفتم باید تعیین تکلیف شود. بر اساس اذعان این صندوق‌ها همگی ورشکسته بوده و لزومی ندارد، صندوق ورشکسته ادامه فعالیت دهد.

وی اضافه کرد: چرا وقتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران طی آمارهای جداگانه‌ای تورم نقطه به نقطه را قریب به ۶۰ درصد اعلام کرده، حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌‎کند، در این شرایط حقوق بگیران ثابت در تغییرات تورمی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: افزایش تورم در صورتی در جامعه وجود دارد که حقوق افراد حقوق بگیر یک سوم تورم رشد داشته و این مسئله قطعا اقتصاد خانوار را با مشکل مواجه می‌کند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

خردادماهِ سال جاری، دومین ماهی است که بازنشستگان کارگری مزایای باقیمانده متناسب سازیِ ۱۴۰۰ را دریافت می‌کنند.

خردادماهِ سال جاری، دومین ماهی است که بازنشستگان کارگری مزایای باقیمانده متناسب سازیِ ۱۴۰۰ را دریافت می‌کنند. ماه گذشته (اردیبهشت) بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی برای جامعه‌ی مشمولانِ این طرح که ۷۰۰ هزار نفر از بازنشستگان سایر سطوحِ کارگری هستند، بدون هیچ توضیحی در مورد فرمول‌ها و نحوه محاسبه، اجرایی و پرداخت شد. در هر حال، این پرداخت با حدود دو سال تاخیر همراه بود.

بازنشستگان کارگری همچنان از نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی انتقاد دارند و فرمول‌های این طرح را عادلانه نمی‌دانند؛ در این زمینه با چند تن از آن‌ها گفتگو کردیم.

احمد قاسمی (بازنشسته کارگری) با بیان اینکه فیش حقوقی خردادماه با اردیبهشت هیچ فرقی نکرده؛ می‌گوید: انتظار داشتیم با توجه به انتقادات بازنشستگان، در فرمول‌ها تجدیدنظر کنند اما دیدیم ماه دوم، متناسب‌سازی به اندازه ماه اول یا همان اردیبهشت پرداخت شد.

او افزود: محاسباتِ بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی عادلانه و با اسلوب صحیح صورت نگرفته و به همین دلیل آنچه که باید، به مشمولان این طرح پرداخت نشده؛ ما انتظار پرداخت بیشتر داشتیم.

سیداحمد حسینی (فعال صنفی بازنشستگان اهواز) نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد قصد داشته‌اند فقط طرح را اجرا کنند تا بازنشستگان را اقناع نمایند؛ می‌گوید: نه تنها فرمول‌ها اقناع بخش نیست بلکه هیچ توضیحی در مورد معوقات طرح یا زمان پرداخت این معوقات نداده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه