سختی گیر و آب شیرین کن صنعتی مهاب

سختی گیر و آب شیرین کن صنعتی مهاب
کدخبر : 13423
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

منابع آب شیرین موجود بر روی زمین محدود می‌باشند و همه آن‌ها به دلیل آلودگی هایی که دارند قابل استفاده نمی‌باشند. برای دسترسی به آب سالم در طول تاریخ انسآن‌ها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌نمودند. امروزه با پیدایش روش‌های نوین تصفیه آب دسترسی به آب شرب سالم برای همه امکان پذیر شده است. دستگاه آب شیرین کن صنعتی یکی از دستگاه‌های پیشرفته و نوین جهت تصفیه آب می‌باشد که امروزه استفاده از آن بسیار گسترش یافته است و دارای انواع مختلفی است که توانایی آن‌ها در تصفیه آب متفاوت می‌باشد. این دستگاه‌ها از فرآیند اسمز معکوس جهت تصفیه آب بهره می‌برند. فیلترهای به کار رفته در داخل آب شیرین کن ها از نوع خاصی می‌باشد که فیلتر ممبران نامیده می‌شوند. با انجام فرآیند اسمز معکوس در داخل فیلترهای ممبران دستگاه، آب تصفیه شده و سالم به دست می‌آید.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی این قابلیت را دارند تا باکتری ها، میکروب ها و سایر املاح موجود در آب را تا حد زیادی حذف نمایند. اما برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران و افزایش راندمان دستگاه می‌توان از دستگاه سختی گیر قبل از ورود آب به دستگاه آب شیرین کن استفاده کرد. دستگاه‌های سختی گیر آب دارای انواع مختلفی هستند و در موقعیت های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با کمک فرآیند تبادل یونی باعث جذب یون های عامل سختی آب مانند کلسیم و منیزیم می‌شوند. برای آشنایی هر چه بیشتر با این دستگاه‌ها و آگاهی از مزایای هر کدام لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آب شیرین کن صنعتی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی که با نام دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز شناخته می‌شود، از جمله دستگاه‌های تصفیه آبی می‌باشد که در صنایع و مکان‌های مختلف کاربرد دارد. روش تصفیه آب به کار رفته در آب شیرین کن های صنعتی هماگونه که قبلا اشاره کردیم، اسمز معکوس می‌باشد. اسمز معکوس عبارتست از فرآیند انتقال جرم میان دو محلول با غلظت های مختلف که از غلظت کمتر به غلظت بیشتر با اعمال فشار از طریق غشای نیمه تراوا انجام می‌گیرد. مشابه این فرآیند در بدن انسان و در کلیه ها نیزاتفاق می‌افتد که باعث تصفیه خون می‌گردد.

 

روند کلی تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی بدین صورت است که آب با فشار بالا توسط پمپ ها به داخل فیلترهای ممبران هدایت می‌شود. فیلتر ممبران دارای منافذ ریزی می‌باشد که فقط به مولکول های آب اجازه عبور می‌دهد و سایر املاح و آلودگی های آب به صورت پساب از دستگاه خارج می‌شوند. اندازه منافذ فیلترهای ممبران تعیین کننده میزان پاکسازی آب از سایر املاح می‌باشد و هر چه این منافذ کوچکتر باشد میزان تصفیه آب بیشتر خواهد بود.

انواع دستگاه آب شیرین کن

انواع دستگاه‌های آب شیرین کن در حالت کلی دارای عملکرد یکسانی می‌باشند و تفاوت آن‌ها در برخی تجهیزات به کار رفته در ساخت آن‌ها و منبع تامین انرژی دستگاه می‌باشد. در ادامه به معرفی برخی از انواع پرکاربرد این دستگاه‌ها می پردازیم.

2

دستگاه آب شیرین کن دریایی

آب شیرین کن های دریایی در مناطق ساحلی و مکان‌هایی که دسترسی به منابع آب شیرین مشکل است کاربرد دارند. این دستگاه با توجه به آنالیز آب دریا طراحی و ساخته می‌شود. استفاده از پیش تصفیه مناسب برای افزایش طول عمر قطعات و افزایش راندمان در این دستگاه‌ها ضروری می‌باشد. بسیاری از کشورها مانند عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین آب شیرین اقدام به تاسیس تصفیه خانه های عظیم نموده اند که از تعداد زیادی آب شیرین کن دریایی جهت تصفیه آب بهره می‌برند. از کاربردهای دیگر آب شیرین کن دریایی می‌توان به استفاده از آن بر روی عرشه کشتی ها، دکل های نفتی، جزایز و مراکز تفریحی و اقامتی نزدیک ساحل اشاره کرد. تصفیه آب دریا منجر به تولید پساب حاوی مقدار زیادی نمک و املاح می‌شود که در دریا تخلیه می‌گردد. تخلیه این پساب در دریا می‌تواند زندگی موجودات دریایی آن ناحیه را با خطر مواجه سازد.

دستگاه آب شیرین کن خورشیدی

آب شیرین کن های خورشیدی دستگاه‌هایی هستند که با استفاده از انرژی خورشیدی و با بکارگیری روش‌های مختلف می‌توانند آب های آلوده را تصفیه نمایند و برای کاربردهای گوناگون آماده نمایند. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خورشیدی از انرژی خورشیدی برای تبخیر آب و سپس جمع آوری بخار آب سرد شده به عنوان آب تصفیه شده اقدام می‌نمایند. در تصفیه آب با این روش کاملا از چرخه طبیعی آب روی زمین پیروی می‌شود و با طبیعت و محیط زیست سازگاری دارد. برخی دیگر از دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی از فرآیند اسمز معکوس جهت تصفیه آب استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز جهت عملکرد دستگاه کاملا به انرژی خورشیدی وابسته هستند و یا از ترکیبی از انرژی خورشیدی و سایر منابع انرژی بهره می‌برند.

مراحل تصفیه آب در آب شیرین کن صنعتی

تصفیه آب در آب شیرین کن های صنعتی به طور کلی شامل پنج مرحله می‌باشد که با توجه نوع دستگاه می‌تواند تفاوت اندکی با یکدیگر داشته باشند. در ادامه به شرح این پنج مرحله می پردازیم:

  • کلرزنی آب جهت گندزدایی
  • پیش تصفیه آب با استفاده از فیلتر شنی، فیلتر کربنی و سختی گیر آب
  • استفاده از فیلتر میکرونی برای حذف ذرات کوچکتر از پنج میکرون
  • تصفیه آب با روش اسمز معکوس
  • تزریق آنتی اسکالانت برای پیشگیری از ایجاد رسوب

سختی گیر آب

3

سختی آب ناشی از وجود یون های کلسیم و منیزیم و سایر املاح و مواد معدنی می‌باشد. آب های زیرزمینی به دلیل تماس با سنگ ها و مواد معدنی زیر زمین حاوی میزان زیادی از املاح معدنی می‌باشند. سختی آب را تا حدودی به وسیله جوشاندن می‌توان کاهش داد اما در صورتی که سختی آب زیاد باشد چاره ای جز استفاده از دستگاه سختی گیر آب نیست. این دستگاه‌ها با استفاده از فرآیند تبادل یونی قادر به حذف یون های کلسیم و منیزیم آب هستند. سختی آب می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری در زندگی روزمره انسان شود. آب سخت با ایجاد رسوب در سیستم لوله کشی منازل موجب گرفتگی لوله ها و در نتیجه آن افت فشار آب را به دنبال خواهد داشت. همچنین سختی آب موجب کاهش چشمگیر طول عمر لوازم خانگی خواهد شد. هر چه درجه حرارت آب بیشتر باشد میزان رسوبات بیشتر خواهد شد.

دستگاه سختی گیر آب می‌تواند برای پیش تصفیه در دستگاه‌های تصفیه آب به کار برده شود.همچنین این دستگاه‌ها را به تنهایی می‌توان در مسیر لوله کشی آب منازل قرار داد تا از مشکلات گفته شده پیشگری نمایند. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از سختی گیر رزینی، سختی گیر مغناطیسی و سختی گیر الکترونیکی. سختی گیر رزینی در بین انواع مختلف پرکاربردترین به شمار می رود. این دستگاه‌ها از یک مخزن حاوی رزین‌های کاتیونی و آنیونی تشکیل یافته که با عبور آب از داخل این مخزن فرآیند تبادل یونی انجام می پذیرد و با حذف یون های کلسیم و منیزیم باعث افزودن یون سدیم به آب می‌گردد. در اثر استفاده مکرر از سختی گیر توانایی رزین‌ها برای تبادل یونی کاهش می‌یابد. برای احیای رزین‌ها در از محلول آب نمک استفاده می‌شود. در کنار مخزن حاوی رزین، مخزن کوچکتری با عنوان مخزن نمک وجود دارد که از آن برای شستشوی رزین‌ها جهت افزایش راندمان دستگاه سختی گیر استفاده می‌شود.

شرکت مهاب پیشرو در صنعت تصفیه آب و فاضلاب با ارائه دستگاه‌های نوین در زمینه تصفیه آب می‌تواند پاسخگوی نیاز شما در جهت تامین آب سالم باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه