مقاومت ترمز

مقاومت ترمز
کدخبر : 10902
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مقاومت ترمز ها از اساسی ترین تجهیزات در یک اتوماسیون صنعتی محسوب می شوند. کیفیت بالای مقاومت ترمز تضمین کننده عمر اینورتر شما و همچنین افزایش دهنده راندمان کاری شماست. ازین رو مقاومت ترمز های تولید شده در شرکت نیرونوین، چه از نوع سرامیکی، چه آلومینیومی فن دار و بدون فن، و همچنین بانک های مقاومت ترمز از کیفیت بسیار بالا، ضریب خطای بسیار پایین و همینطور عمر بالایی برخوردار هستند.

چنانچه قصد تهیه هر نوع مقاومت را دارید می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان فنی شرکت از طریق تماس با شماره 02536125 بهره مند گردید.

 

علت استفاده از مقاومت ترمز

مقاومت ترمزها برای جذب انرژی الکتروموتور در زمان هایی که وارد حالت ژنراتوری می شوند استفاده می گردند. به طور کلی، مقاومت ترمزها گرما را مصرف می کنند. به واسطه همین ویژگی، می توان از آن ها برای متوقف کردن یا کم کردن سرعت یک سیستم مکانیکی استفاده کرد. در این مبحث انواع مختلف مقاومت ترمزها از جمله ترمز رئوستاتیک و ترمز احیا کننده شرح داده می شوند.

تعریف کلی

به طور کلی، مقاومت ترمزها گرما را مصرف می کنند. به وسیله همین ویژگی، می توان از آن ها برای متوقف کردن یا کم کردن سرعت یک سیستم مکانیکی استفاده کرد. این نوع از مقاومت ترمز، مقاومت ترمز دینامیکی نامیده می شود و فرایند صورت گرفته توسط آن ترمز دینامیکی نام دارد. هنگامی که انرژی جنبشی دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل می شود، می توانید سرعت و یا شتاب یک موتور الکتریکی را کاهش دهید. در اصل، این انرژی با استفاده از یک مقاومت قدرتی از بین می رود. مقاومت ترمز معمولا دارای رتبه ای بالا از لحاظ توان و مقادیر بسیار کم اهمی است. یک راه حل مناسب برای این امر، “مقاومت ترمز پیچکی” است. معمولا این نوع از مقاومت ترمزها دارای یک هسته سرامیکی هستند، به طور کامل جوش داده شده و در یک چارچوب قرار گرفته اند تا یک فاصله امن بین آن ها و دیگر قسمت ها ایجاد شود.

ترمز دینامیکی

ترمز دینامیکی، استفاده از یک موتور کشنده الکتریکی به عنوان یک ژنراتور در هنگام کاهش سرعت یک وسیله نقلیه مانند یک موتور الکتریکی یا دیزلی است. اگر توان الکتریکی تولید شده در برابر مقاومت ترمز به گرما تبدیل شود، به آن “رئوستاتیک” می گویند و اگر این توان ایجاد شده، به خط تولید بازگردانده شود، “ترمز احیاکننده” نامیده می شود. ترمز دینامیکی باعث کاهش مصرف قطعات ترمز بر پایه اصطکاک شده و ترمز احیاکننده باعث کاهش خالص مصرف انرژی می شود. ترمز دینامیکی نیز می تواند در وسایل نقلیه ریلی با واحدهای چندگانه، وسایل نقلیه سبک، تراموای الکتریکی و اتومبیل های الکتریکی و هیبریدی مورد استفاده قرار گیرد.

اصول عملکرد

هنگام ترمز، میدان های الکتریکی موتور به ژنراتور کشنده (لوکوموتیو دیزل-الکتریکی) یا به منبع تغذیه (لوکوموتیو الکتریکی) متصل شده و میله های فلزی چرخنده موتور به سراسر شبکه های ترمز و یا خطوط منبع تغذیه متصل می شوند. چرخ های لوکوموتیو، میله های فلزی چرخنده موتور را به گردش در می آورند و اگر میدان های الکتریکی موتور تحریک شوند، موتورها به عنوان ژنراتور عمل خواهند کرد.

ترمز دینامیکی

در طی ترمز دینامیکی، موتورهای کشنده، که در حال حاضر به عنوان ژنراتور عمل می کنند، به شبکه های ترمز (مقاومت ترمز های بزرگ) متصل می شوند که بار زیادی را روی مدار الکتریکی قرار می دهند. هنگامی که از بار یک مدار ژنراتور توسط مقاومت ترمز کم شود، ژنراتورها سرعت چرخش خود را کاهش می دهند. با تغییر مقدار تحریک در میدان های الکتریکی موتور کشنده و مقدار مقاومت ترمز بر روی مدار توسط شبکه های مقاومت، سرعت موتور های کشنده را می توان تا یک توقف مجازی (حدود ۳-۵ MPH) کاهش داد.

موتور های مغناطیسی

برای موتورهای مغناطیسی ثابت، ترمز دینامیکی به راحتی توسط کوتاه کردن ترمینال های موتور به دست می آید، و به همین ترتیب موتور با یک ترمز قوی سریعا متوقف می شود. با این حال، این روش، تمام انرژی را به شکل گرما در خود موتور تبدیل کرده و تلف می کند، بنابراین به علت محدودیت های مربوط به خنک کننده ها نمی تواند در هیچ چیزی غیر از کاربردهای متناوب با توان پایین استفاده شود. این مورد، برای موتورهای کشنده مناسب نیست.

ترمز رئوستاتیک

انرژی الکتریکی تولید شده موتورها به شکل حرارت توسط یک مجموعه از مقاومت ترمز های داخلی از بین می رود. وجود فن های خنک کننده بزرگ برای محافظت از مقاومت ترمز ها ضروری است. سیستم های مدرن، نظارت کننده هایی حرارتی دارند، بنابراین اگر دمای این مجموعه بیش از حد بالا برود، آن را خاموش می کنند و ترمز به حالت اصطکاکی بازگردانده می شود.

ترمز احیاکننده

در سیستم های الکتریکی روند مشابهی از ترمز احیاکننده مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه جریان تولید شده در هنگام ترمز به جای تلف شدن به شکل گرما، به سیستم منبع تغذیه برای استفاده واحدهای دیگر کشنده هدایت می شود. طبیعی است که ترمزهای احیاکننده و رئوستاتیک را در سیستم های الکتریکی به صورت ترکیبی به کار ببریم. اگر سیستم تغذیه “پذیرا” نیست، یعنی قادر به جذب جریان نمی باشد، سیستم به منظور ایجاد اثر مناسب هنگام ترمز به طور پیش فرض روی حالت رئوستاتیک قرار می گیرد.

لولکوموتیوها

لوکوموتیو های باری با سیستم های ذخیره انرژی داخلی خود امکان بازیابی قسمتی از این انرژی که ممکن است به شکل گرما تلف شود، را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، گرین گوت توسط راه آهن کانادایی اقیانوس آرام، راه آهن BNSF، راه آهن جنوب کانزاس سیتی و راه آهن اتحادیه اقیانوس آرام استفاده می شود.

در لوکوموتیو های مسافری مدرن مجهز به مبدل های AC که قطارها را می کشند اگر سیستم الکتریکی پذیرا نباشد و یا حتی اگر مسیر مورد نظر با برق کافی پوشش داده نشود، می توان از انرژی ایستگاه اصلی برای ترمز استفاده کرد تا سیستم های داخلی قطار را به شکل ترمز احیاکننده تبدیل کند.

بارگیری HEP در قطار مسافری مدرن، بسیار وسیع است، به حدی که برخی از لوکوموتیوهای الکتریکی جدید مانند ALP-46 بدون شبکه های مقاومت ترمز سنتی طراحی شده اند.

ترمز ترکیبی

ترمز دینامیکی به تنهایی برای متوقف کردن لوکوموتیو کافی نیست، زیرا تاثیر ترمز آن، سرعت را در حدود ۱۰ تا ۱۲ مایل در ساعت (۱۶ تا ۱۹ کیلومتر در ساعت) کاهش می دهد. بنابراین، همیشه همراه با ترمز معمولی بادی استفاده می شود. این سیستم به هم پیوسته، ترمز ترکیبی نامیده می شود. باتری های لیتیومی-یونی نیز برای ذخیره انرژی در جهت توقف کامل قطار استفاده می شوند.

کاهش استفاده ترمز بادی

اگر چه ترمز ترکیبی، ترمزهای دینامیکی و بادی را ترکیب می کند، اما نیروی ترمز ایجاد شده به همان شکلی طراحی شده که در طی ترمز بادی رخ می دهد. این امر با به حداکثر رساندن بخش ترمز دینامیکی و تنظیم خودکار ترمز بادی انجام می شود، زیرا هدف اصلی ترمز دینامیکی کاهش میزان استفاده از ترمز بادی است. این امر هوای مورد نیاز را به شکلی بهتر حفظ می کند و خطر گرم شدن چرخ ها را به حداقل می رساند. یکی از تولید کننده های لوکوموتیو Electro-Motive Diesel (EMD) تخمین می زند که ترمز دینامیکی حدودا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از نیروی ترمز را در هنگام استفاده از ترمز ترکیبی ایجاد می کند.

2

نحوه ارتباط

مقاومت ترمز به صورت مستقیم به مبدل فرکانس متصل می شود و مقاومت را فعال می سازد و زمانی که فرکانس خروجی مبدل به دلیل کنترل سیستم کاهش پیدا می کند آن را وارد مدار می کند. کاهش در میزان سرعت یا عملکرد ترمز باعث کاهش فرکانس جریان موتور می گردد و کاهش فرکانس در سلف موجب تبدیل سیم پیچ ها به ژنراتور می شود، در مقاومت ترمز را فعال می سازد تا زمانی که ولتاژ به ، chopper نتیجه ولتاژ بالا می رود و زمانی که این ولتاژ از یک مقدار مشخص بالاتر می رود حد نرمال خود در شبکه برسد. این عمل تا زمانی ادامه می یابد که سرعت موتور با سرعت ورودی متناسب شود. مقاومت ترمز معمولا در زمان های کوتاه فعال است و باعث تبدیل انرژی الکتریکی به وجود آمده ناشی از ترمز به حرارت می گردد.

بوده دارای محفظه آلومینیومی با طراحی بسیار پیشرفته می باشند، تا در دماهای DEG مقاومت های تولیدی توسط شرکت نیرو نوین از سری بالا مقاومت را به سرعت خنک کرده و از سوختن آن جلو گیری کنند.

ویژگی های منحصر به فکر مقاومت ها

از دیگر ویژگی های منحصر بفرد این مقاومت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین نوع سیم از جنس کروم ،آلومینیوم تحمل درجه حرارت تا ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد برای مقاومت استفاده می شود.
  • پوشش مقاومت ها از نوع هیتسینک آنادایز شده بوده ، تا در حرارتهای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تغییر رنگندهد.
  • طراحی بصورتی می باشد که مقاومت به راحتی و در کمترین فاصله با تابلو نصب شود.
  • مقاومت های تولید شده در رنج های بالا به دلیل درجه حرارت زیاد مجهز به فن بوده تا سریعتر خنک شوند. ·

جهت خرید مقاومت ترمز با شماره 02536125 در تماس باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه