رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

دعوای دولت و مجلس برای رتبه بندی معلمان بالا گرفت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مشکل اصلی اجرای رتبه‌بندی معلمان بار مالی آن است.

دعوای دولت و مجلس برای رتبه بندی معلمان بالا گرفت
کدخبر : 4889
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

مهرداد ویس‌کرمی درباره سرانجام اصلاح لایحه رتبه‌بندی معلمان توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: هم‌اکنون دعوای رتبه‌بندی بر سر بار مالی آن است و دولت بار مالی را تا یک حدی می‌پذیرد.

وی افزود: پس از کش‌وقوس‌ها و بعد از آنکه شورای نگهبان لایحه رتبه‌بندی را به مجلس برگرداند، دولت اعلام کرد بار مالی را در حد همان لایحه‌ ارائه شده، می‌پذیرد. اعضای کمیسیون آموزش می‌گویند بار مالی لایحه حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: لایحه دولت در مجلس دستخوش تغییر شد که بار مالی را افزایش داد و دولت می‌گوید در همان حد بار مالی لایحه رتبه بندی را پذیرش می‌کند.

ویس‌کرمی ادامه داد: به دلیل برخی پیچیدگی‌ها محاسبه بار مالی لایحه رتبه‌بندی محل اختلاف قرار گرفته است از سوی دیگر اگر دولت بار مالی بیشتر را نمی‌پذیرد لایحه رتبه‌بندی اصل ۷۵ شده و توسط شورای نگهبان رد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: رایزنی میان مجلس و دولت در حال انجام است تا لایحه رتبه بندی به گونه‌ای تنظیم شود که عدالت رعایت شود و افرادی که زحمت بیشتری می‌کشند حقوق بالاتری دریافت کنند و در مجموع نیز بار مالی از آنچه که دولت می‌پذیرد بیشتر نشود.

وی درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ گفت: امسال در بودجه مبلغی برای رتبه‌بندی لحاظ نشده است و اعتبار در بند و ماده ۲ بودجه ۱۴۰۰ مربوط به چند دستگاه است و غالبا هم محقق نمی‌شود، آنچه از صحبت مسئولان دولت متوجه شدم، رتبه‌بندی اگر در سال ۱۴۰۰ هم اجرا شود در قالب دیون خواهد بود و از سال آینده با اعتبار در نظر گرفته شده، اجرا خواهد شد.

پیش از این‌ حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور درباره رتبه بندی معلمان گفته بود: یکی از نکاتی که دولت اعلام کرده این است که برای تغییرات فعلی برای امسال اعتبار پیش‌بینی نشده است و در بودجه سال آینده برای اجرای رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان لحاظ شده و از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تاخیر تبدیل لایحه رتبه بندی معلمان به قانون گفت: تقاضا دارم که فرهنگیان اخبار را صحیح دنبال کنند. شاید عده‌ای بخواهند روح و روان فرهنگیان را به هم بریزند.

رتبه بندی معلمان

هشدار نماینده مجلس به معلمان درباره طرح رتبه بندی

 لایحه رتبه بندی معلمان را باید به معنای واقعی یک کلاف سردرگم نامید. یک دهه انتظار و حال که با حرف و حدیث‌های فراوان و البته فشار اجتماعی در مجلس تصویب شد، با ایراد شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شده است و به نظر می‌رسد دولت هم با وجود اینکه مرتباً ژست حمایت از این لایحه را می‌گیرد از اتفاق پیش‌آمده استقبال می‌کند، زیرا در یک کلام دولت بی پول است و با کسری بودجه فراوانی مواجه است.

قرار بود طرح رتبه بندی معلمان از شش ماهه دوم سال جاری اجرایی شود، حال شاید اجرای آن به سال بعد موکول شود و طلب معلمان در شش ماهه دوم امسال در قالب دیون در سال و یا سال‌های بعد پرداخت شود؛ موضوعی که با اعتراض فرهنگیان توام شده و می‌گویند، دولت‌ها در پرداخت دیون سابقه خوبی از خود به جای نگذاشتند.

در همین خصوص، احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس  گفت: سال مالی دولت، یعنی ۱۴۰۰ تا آخر تیرماه است، پس پرداخت دیون معنایی ندارد، چون موضوع رتبه بندی فرهنگیان در سال مالی دولت در حال انجام است. ممکن است بعضی‌ها القا کنند تا پایان سال ۱۴۰۰ زمان هست و بعد تمام می‌شود و به آن دیون تعلق می‌گیرد؛ این‌طور نیست، چون سال مالی تا پایان تیر ماه است و تا آن زمان ادامه‌ دارد و سال مالی ۱۴۰۱ نیز از آخر تیرماه شروع می‌شود.

نماینده همدان در مجلس افزود: کمیسیون آموزش، ابهامات لایحه رتبه بندی معلمان را با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی کرده و این موضوع را در اولویت قرار داده است. ما برای ماده ۷۵ در حال رایزنی با دولت هستیم و اگر دولت مشکل مالی‌اش را حل کند که هیچ، اگر هم موافقت نکند که لایحه به خود دولت برمی‌گردد که طبق لایحه خودش باید روی به پرداخت‌ها بیاورد.

فلاحی تصریح کرد: تقاضا دارم که فرهنگیان اخبار را صحیح دنبال کنند. شاید عده‌ای بخواهند روح و روان فرهنگیان را به هم بریزند، چون تحصن‌ها، هم وقت فرهنگیان را تلف می‌کند و هم اینکه با تحصن، کاری پیش نمی‌رود. به نظر من، عده‌ای از نفوذیان دولت سابق در حال تحریک فضا هستند.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار داشت: ما در مجلس، مدافع حقوق معلمان و فرهنگیان هستیم. بیشتر اعضای کمیسیون، فرهنگی هستند. خود من با اینکه عضو دانشگاه هستم در بحث معیشت فرهنگیان اهتمام جدی دارم و از ۳۰۰ پیشنهادی که در بودجه داشته‌ام، عمده پیشنهاداتم در بحث آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان است.

وی یادآور شد: فرهنگیان به کمیسیون آموزش اعتماد کنند و ما هم تلاش می‌کنیم تا سریع‌تر مشکل حل شود. ایراد شورای نگهبان به دو موضوع است و در حال حاضر دو ایراد ماده هفتاد و پنجی گرفته است که اگر دولت موافقت کند، ایرادات شورای نگهبان هم حل می‌شود.

رتبه بندی معلمان

نماینده همدان در مجلس با اشاره به اینکه این موضوع فرسایشی نیست، گفت: ما موضوع مهم رتبه بندی معلمان را در اولویت قرار می‌دهیم و کمیسیون از دولت مطالبه‌گر است و حتی شورای نگهبان هم اهتمام داشته و موضوع را با سرعت بررسی کرده است. شورای نگهبان یک عضو خود را به عنوان نماینده به جلسه کمیسیون آموزش فرستاده و تک تک موارد و بند‌ها را نظارت و بررسی کرده است.

فلاحی در ادامه بیان کرد: اگر رییس کمیسیون سریع‌تر کار‌ها را پیگیری کند و در دستور کار قرار بگیرد و ایرادات شورای نگهبان تا همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود، شاید واریز‌ها در اسفند هم انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: لایحه رتبه بندی معلمان باید زودتر به صحن بیاید، رای بگیرد و بعد هم در شورای نگهبان تایید شود. فقط یک ساز و کار خودِ وزارتخانه می‌ماند چون الان ۷۰۰ هزار معلم داریم و وزارتخانه باید وقت ویژه‌ای بگذارد تا این ۷۰۰ هزار نفر را رتبه بندی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۱ تا حداقل یک هفته دیگر در کمیسیون تلفیق کار دارد و هنوز به صحن علنی نیامده است، از این‌رو امیدوارم لایحه رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس زودتر به نتیجه برسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه