همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سورپرایز جدید دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق چند میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

ضرورت پذیرش افزایش قانونی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر مبنای ۳۸درصد افزایش به علاوه ۵۱۵هزارتومان مبلغ ثابت که مصوب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بوده است.

سورپرایز جدید دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان |  افزایش حقوق چند میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی
کدخبر : 9967
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

افزایش مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان

ولی‌الله اسماعیلی گفت: مبلغ ۲۳۰هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوقی بازنشستگان و شاغلان کشوری و لشگری در بودجه دیده شده و پیشنهاد اخیر نیز در راستای افزایش قانونی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر مبنای ۳۸درصد افزایش به علاوه ۵۱۵هزارتومان مبلغ ثابت است.

پس از انتشار خبر پیشنهاد مشترک سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان لشگری و کشوری، گمانه‌زنی درباره علت این پیشنهاد و کیفیت و جزئیات این افزایش در رسانه‌ها بیش از پیش مطرح شد.

ولی‌الله اسماعیلی (نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) در توضیحاتی پیرامون این اقدام با اشاره به تلاش‌های مجلس درباره افزایش حقوق‌ها گفت: پس از تلاش‌های مجلس برای ابطال مصوبه دولت در زمینه افزایش ۱۰ درصدی و تشخیص خلاف قانون بودن آن در هیات تطبیق مجلس و اعلام آن توسط مقام ریاست قوه مقننه به دولت، به نظر می‌رسد دولت با ارجاع بحث به هیات امنای تامین اجتماعی و وعده اصلاح احکام حقوقی از شهریور برای بازنشستگان تامین اجتماعی، در واقع به بحث افزایش حقوق بازنشستگان تن داده است و این پیشنهاد درباره حقوق بازنشستگان و کارکنان کشوری و لشگری نیز واکنشی به همان پذیرش و تسلیم دولت است.

وی با تاکید بر ضرورت پذیرش افزایش قانونی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر مبنای ۳۸درصد افزایش به علاوه ۵۱۵هزارتومان مبلغ ثابت که مصوب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بوده است، گفت: تحلیل من این است که چون دولت به این افزایش بالاخره رضایت داده، برای رفاه حال و ایجاد این وجهه برای خود که میان شاغلین تبعیضی قائل نمی‌شود، این پیشنهاد را برای ارگان‌های خود هم مطرح کرده است.

نماینده مردم گرمی با تاکید بر اینکه منابع افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان کشوری و لشگری از قبل دیده شده است، اظهار کرد: مبلغ ۲۳۰هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوقی بازنشستگان و شاغلان کشوری و لشگری در بودجه دیده شده است و افزایش حقوقی مورد اشاره برنامه و بودجه و سازمان استخدامی نیز در قالب همسان‌سازی پیشنهاد شده است. ضمن اینکه ما در بودجه امسال ۹۰هزار میلیارد نیز با همین هدف برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده‌ایم که توسط دولت وصول شده است.

خبر خوش از همسان سازی حقوق بازنشستگان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره زمان اعمال اصلاحات روی احکام بازنشستگان خبر داد: با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان شد.

گفته شده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی داشته باشد. افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم باشد. حقوق بازنشستگان در چند هفته اخیر اعتراض های زیادی را برانگیخته است. پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان خرداد ماه بالغ بر سه و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر از ۲۶ خرداد ماه آغاز شد. اخبار مربوط به حقوق بازنشستگان را دنبال کنید.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان شد.

مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از رئیس مجلس تشکر می کنیم که دستور رسیدگی به مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را دادند و هیات تطبیق قوانین و مقررات عدم مطابقت آئین نامه را با قانون مصوب مجلس اعلام کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از شما تقاضا دارم که دستور دهید دولت سریع تر نسبت به تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام کند. بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان در بلاتکلیفی به سر می برند.

طبق جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با کانون عالی بازنشستگان، تصمیم بر این شد که ماده۹۶ تأمین اجتماعی اجرایی شود، اما اجرایی شدن آن توسط معاون اول صورت بگیرد.

علی دهقان‌کیا با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای برگزاری جلسه با کانون عالی بازنشستگان، اظهار کرد: این جلسه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و چهار ساعت به طول انجامید. در این جلسه تصمیم گرفته شد ماده ۹۶ تأمین اجتماعی اجرایی شود، اما اجرایی شدن آن توسط معاون اول صورت بگیرد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

وی با اشاره به وعده سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه به‌زودی برای بازنشستگان خبری خوش خواهد داشت، افزود: بازنشستگان منتظر شنیدن این خبر خوش هستند و از رئیس‌جمهور انتظاری جز این نمی‌رود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی، در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو، درخصوص انتظاراتی که بازنشسته‌ها دارند، گفت: سه قانون در رابطه با افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان وجود دارد؛ ماده ۴۱ قانون کار و مواد ۱۱۱ و ۹۶ تأمین اجتماعی، سه قانون مورد اشاره هستند. آنچه شورای عالی کار برای افزایش دستمزد در نظر می‌گیرد، تبدیل به قانون می‌شود و رئیس سازمان تأمین اجتماعی نیز همان میزان افزایش حقوق و دستمزد را به هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌دهد.

وی افزود: هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی عین همان پیشنهاد را به دولت می‌دهد و دولت نیز معمولاً براساس تجربه گذشته، ظرف سه الی چهار روز این تصمیمات را امضا و ابلاغ می‌کند. امسال این روند طولانی و موجب نارضایتی بازنشستگان شد. همین امر موجب شد کانون عالی سازمان تأمین اجتماعی جلساتی را با کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس برگزار کند. این جلسات منجربه تشکیل کمیسیون تسریع قوانین شد و هر آنچه مصوب می‌کند به ریاست مجلس اعلام و سپس به دولت ابلاغ می‌شود.

دهقان‌کیا با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای برگزاری جلسه با کانون عالی بازنشستگان، اظهار کرد: این جلسه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و چهار ساعت به طول انجامید. در این جلسه تصمیم گرفته شد ماده ۹۶ تأمین اجتماعی اجرایی شود اما اجرایی شدن آن توسط معاون اول صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: هفته گذشته نیز رئیس‌جمهور به معاون خود دستور داد تا با هماهنگی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات بازنشستگان حل شود. کانون عالی نیز جلسه‌ای را با سرپرست وزارت کار داشت که سرپرست این وزارتخانه در پایان جلسه اعلام کرد خبر خوشی برای بازنشستگان دارد.

دهقان‌کیا افزود: همه افراد مرتبط در حوزه بازنشستگان اعم از کانون و خود بازنشستگان منتظر هستند که این خبر خوش را بشنوند و از این حالت استرس چند ماه گذشته خارج شوند؛ اساساً از رئیس‌جمهور انتظاری به جز این نداریم.

علی اکبر عیوضی گفت: خواسته‌ی بازنشستگان، خاتمه‌ی ماجرا و احیای مصوبات مزدی شورایعالی کار قبل از پایان تیرماه است؛ یعنی قبل از زمانی که قرار است مستمری‌ها واریز شود.

 سی خرداد خبر آمد که رای هیات تطبیق قوانین مجلس بر ابطال کاملِ مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی قرار گرفته است؛ مصوبه‌ای که در سوم خردادماه سال جاری صادر و در پانزدهم خردادماه رونمایی شد، اما به دلیل افزایش ده درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح و نقض مصوبات مزدی شورایعالی کار مورد اعتراض قرار گرفت.

در همان روز، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورا اعلام کردند که این رای بعد از ارسال توسط ریاست مجلس شورا، برای دولت لازم الاجراست و هیات دولت باید در مهلت زمانی کوتاهِ یک هفته‌ای یا ده روزه، مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان را براساس قانون و با استناد به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اصلاح کند.

فردای اعلام رای هیات تطبیق، شورای اطلاع‌رسانی دولت در اطلاعیه‌ای، رای هیات تطبیق قوانین مجلس را نقض کرد و گفت: این هیات جایگاه قانونی برای نقض مصوبات دولت را ندارد. این اطلاعیه مجدداً مورد انتقاد فعالان صنفی بازنشستگان قرار گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه