همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

واریز اضافه همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد

​ افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای سال جاری اوایل خردادماه در هیئت دولت به تصویب رسید و بر این اساس حقوق حداقلی‌بگیران که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند، مشمول افزایش ۵۷.۴ درصدی - مطابق مصوبه شورای عالی کار و حداقل حقوق و دستمزد کارگران - شد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

واریز اضافه همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد
کدخبر : 9848
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان "غیرحداقلی‌بگیر" سازمان تامین اجتماعی (سایر سطوح درآمدی) که با گلایه‌ها و اعتراضاتی همراه شده بود با تصمیم اخیر دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته و آن‌طور که سرپرست وزارت رفاه گفته قرار است هفته آینده نهایی و جزئیات آن اعلام شود.

همچنین حقوق آن دسته از مستمری بگیران که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند ( ۳۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی)،  ۱۰ درصد افزایش یافت و مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومان به آنها تعلق گرفت. مستمری بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق (شش درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی) نیز مشمول افزایش ۱۰ درصدی پایه حقوق شدند.

در این میان بازنشستگان  غیرحداقلی بگیر این میزان افزایش حقوق را خلاف ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی دانستند. در نهایت با ورود مستقیم رئیس جمهور برای رفع دغدغه بازنشستگان، پیگیری‌هایی انجام و در نهایت تصمیم‌گیری در این باره به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی سپرده شد و یازدهم مردادماه بود که  بهادری جهرمی، سخنگوی دولت  در تشریح آخرین تصمیمات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیئت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.

محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت، در توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت اصلاح مستمری بازنشستگان، اظهار کرد: با تاکید رئیس جمهور، اختیارات هیئت وزیران به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی تفویض شد. وزرای عضو هم بر اساس اختیاراتی که در چارچوب پایداری منابع سازمان تامین اجتماعی به آنها واگذار شده بود اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان را پذیرفتند.

وی افزود: از آنجایی که بخشی از این منابع به صورت تعهدی دیده شده ، لازم است به منابع نقدی تبدیل شود لذا جلساتی را با نمایندگان بازنشستگان داشتیم و پیشنهادات خوبی دادند و ما این پیشنهادات را بررسی کردیم. در هفته آتی نیز نشست دیگری با نمایندگان بازنشستگان خواهیم داشت و در نشست سراسری آنها که هفته آینده برگزار خواهد شد شرکت خواهیم کرد و اصلاح مستمری را جهت اجرا، نهایی می کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعمال و اجرای این اصلاحیه برای حقوق بازنشستگان گفت: به تفصیل در نشستی که با خبرنگاران در هفته آینده خواهیم داشت، در این باره صحبت و جزئیات را به اطلاع خبرنگاران و بازنشستگان خواهیم رساند. تصمیم لازم در این باره اتخاذ شده است و اجرایی شدن تصمیم احتیاج به صحبت و جلسه با بازنشستگان و نمایندگان دارد که جزئیات آن را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

همچنین شب گذشته،  میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی  نیز درباره زمان اعمال اصلاحات روی احکام بازنشستگان گفت: با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نباید مسکوت گذاشته شود و مجلس به عنوان قوه نظارتی از حق مردم کوتاه نمی‌آید بنابراین قانون در این زمینه باید به طور دقیق اجرا شود.

عنابستانی گفت: دولت افزایش حقوق بازنشستگان را به سازمان تامین اجتماعی محول کرده و رئیس این سازمان هم قول داده افزایش ۳۸ درصدی را اجرا خواهد کرد.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد نتیجه بررسی‌های صورت گرفته برای اعمال افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که برخی معتقدند مسکوت مانده است، گفت: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نباید مسکوت گذاشته شود و مجلس به عنوان قوه نظارتی از حق مردم کوتاه نمی‌آید بنابراین قانون در این زمینه باید به طور دقیق اجرا شود.

علی اصغر عنابستانی ادامه داد: آنچه مسلم است مصوبه‌ای در شورای عالی کار برای افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب رسیده و بعد به دولت ارسال شده است که نظر مخالف یا موافق خود را اعلام کند اما هیات دولت این مصوبه را تغییر داده که خلاف قانون است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تصریح کرد: بر اساس قانون تامین اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگان باید متناسب با تورم صورت بگیرد و رقم ۱۰ درصدی که در نظر گرفته شده بود متناسب با تورم تشخیص داده نشد و توسط هیات تطبیق با مقررات بررسی شده و این مغایرت اعلام شد و دولت نیز موظف است آن را اجرا کند.

دولت تعیین تکلیف پیرامون افزایش حقوق بازنشستگان را به سازمان تامین اجتماعی محول کرده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: حسب اعلام تامین اجتماعی، دولت تعیین تکلیف پیرامون این موضوع را به این سازمان محول کرده است و تامین اجتماعی نیز باید بر اساس قانون خود، نسبت به این مصوبه تصمیم بگیرد و به آن عمل کند.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآور شد: بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق با قانون تامین اجتماعی تعیین تکلیف می‌شوند و هیچ ابهامی نیز در این زمینه وجود ندارد کما اینکه رییس سازمان تامین اجتماعی در نشست هفته گذشته کمیسیون اجتماعی قول داد که تا ماه آینده افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به همراه مبلغ ۵۵۰ هزار تومان اجرا خواهند کرد.

هنوز از ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبری نیست، هرچند نقل قول‌ها حکایت از افزایش ۳۸ درصدی مستمری غیرحداقلی بگیران بدون رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه دارد.

طبق روال سازمان تامین اجتماعی از بیستم هرماه آغاز به پرداخت مستمری بازنشستگان خواهد کرد و همیشه چند روز جلوتر از این اتفاق فیش مستمری ماه جدید برای بازنشستگان صادر می‌شود.

برابر قانون، هرگونه افزایش یا کاهش مبلغ حقوق بازنشستگان نیازمند ابلاغ رسمی دولت است، براساس این ابلاغ است که احکام حقوق بازنشستگی فرد به فرد مستمری بگیران برای مدت یک سال تغییر و در نتیجه حقوق بازنشستگی افزایش پیدا می‌کند.

درست است که تا به اینجا همه نقل قول‌ها از پیروزی بازنشستگان معترض حکایت دارد اما مادامی که دولت مصوبه جدید را ابلاغ نکند، خبری از افزایش حقوق نیست.

علاوه براین مصوبه قبلی نیز به دلیل معیوب بودن از سوی مجلس باطل اعلام شده است و این یعنی حتی ادامه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان برای ماه مرداد با اشکال قانونی روبرو خواهد بود.

این سردرگمی می‌تواند به معنای رجعت احتمالی سازمان تامین اجتماعی به مصوبه‌ای باشد که در سال ۱۴۰۰ برای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تعیین شده بود. این اتفاق به کاهش موقت و مقطعی مستمری‌ها منجر می‌شود.

هرچند این احتمال هم وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی با اغماض و ارفاق همچنان حقوق بازنشستگان معترض را بر مبنای مصوبه ابطال شده به صورت علی الحسباب پرداخت کند تا بعد از تصویب و ابلاغ مصوبه جدید، تکلیف مابه التفاوت ماه‌های معوقه روشن شود.

قطع مسلم اگر ملاک اجرای روال قانونی باشد، تعلل دولت برای ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، بیش از این نمی‌تواند به درازا بکشد.

فارغ از اینکه اداره وزارت رفاه به دست سرپرست یا وزیر، از قانون همه اشخاصی که جلوی تغییر مصوبه معیوب دولت را گرفته‌اند قابل تعقیب و مجازات هستند اما معلوم نمی‌کند که این تاخیر نهایتا چقدر ادامه خواهد داشت؟

رییس کانون بازنشستگی استان تهران درباره افزایش حقوق بازنشستگان گفت: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی باید روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند؛ غیر از این باشد، در جامعه این برداشت می‌شود که هر تصمیمی که آقایان می‌گیرند، ممکن است غلط از آب در بیاید.

در حالی قرار بود افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شود که در ادامه این افزایش از سوی دولت رد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه