واردات خودرو | واردات خودرو به کشور

شرایط واردات خودرو تغییر کرد؟ | منتفی شدن واردات خودروی دسته دوم

​وزیر صمت امروز در نشست خبری که در آستانه استیضاح احتمالی او برگزار شد از منتفی شدن واردات خودروی دسته دوم خبر داد. از سوی دیگر گفته می‌شود سقف دلاری واردات خودرو برداشته شده است. در این شرایط، تکلیف واردات خودرو چه می‌شود؟

شرایط واردات خودرو تغییر کرد؟ | منتفی شدن واردات خودروی دسته دوم
کدخبر : 8863
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو و برخی کالاها و اقلام ممنوع شده بود، اکنون و پس از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو های خارجی به کشور، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی می‌گذارد. واردات خودرو و حاشیه های آن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. واردات خودرو با اینکه تا چندی پیش محدود بود، اما امروزه خبر آزادسازی آن منتشر شده است.

واردات خودرو

در روزهایی که اخبار جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت به گوش می‌رسد، سیدرضا فاطمی‌امین در نشست خبری حاضر شد. البته چندی پیش نیز اخبار احتمال استفعای وزیر منتشر شد. اما او امروز چهارم تیر ۱۴۰۱ و در میانه این احتمالات، در محل نمایشگاه بین‌المللی نشست خبری برگزار کرد. او در رابطه با وضعیت بازار، صنعت و البته واردات خودرو نیز سخن گفت.

بخش مهمی از انتقادات به عملکرد وزارت صمت که احتمال استیضاح او را نیز به میان کشیده است به شرایط بازار خودرو بازمی‌گردد. فاطمی‌امین در این مورد گفت: وضعیت کنونی بازار خودرو قابل قبول نیست. اما روند آن رو به رشد و قابل قبول است.

او افزود: سال گذشته ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها وجود داشت؛ اما حالا این رقم به ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.

وزیر صمت در مورد واردات خودرو نیز گفت: واردات خودروهای دست دوم کاملا متوقف شده است.

وزیر صمت در حالی به گلایه از وضعیت بازار و صنعت خودرو پرداخت که خود متولی اصلی ساماندهی به این دو محسوب می‌شود.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو  گفت: بازار خودروی کشور توسط دولت اداره می‌شود. وزیر صمت وظیفه مدیریت بازار را دارد. اما اقدامی توسط این نهاد صورت نمی‌گیرد.

واردات خودرو

او در رابطه با مدیریت و بهبود وضعیت بازار کشور افزود: اولین اقدامی که برای بهبود وضعیت بازار باید صورت بگیرد، آزادسازی واردات خودرو به کشور است. البته کیفیت خودروهای داخلی نیز بسیار ضعیف است و در طی چند سال گذشته ارتقایی نداشته است. وزارت صمت باید در این رابطه نیز اقداماتی انجام دهد.

فاطمی امین از منتفی شدن واردات خودروی دست دوم خبر داد. همچنین، جلیل رشیدی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس نیز اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و در نوبت تصویب در هیات دولت است. طبق اخباری که بنده دارم شرط سقف دلاری برداشته شده و قرار است واردات خودرو با تعرفه انجام شود.

 

پیش از این نیز، دولت وعده واردات خودروی اقتصادی را داده بود، اکنون با توجه به قیمت‌های اعلام شده از خودروهای وارداتی، آیا خودروی اقتصادی وارد کشور می‌شوند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: خودروهای ارزان در بازارهای جهانی موجود است و می‌توان آنها را وارد کشور کرد. اما نکته مهم در بحث واردات میزان تعرفه است. اگر تعرفه بالا اعلام شود، خودروهای ارزان قیمت نیز با قیمت بالایی به بازار عرضه می‌شوند.

او گفت: اما برداشته شدن سقف اقتصادی تنها به تعدیل شدن قیمت‌ها در بازار کمک می‌کند.

البته نادری در رابطه با واردات خودروهای اقتصادی گفت: همچنان طرح واردات به تاییدیه نهایی نرسیده است. تنها صحبت‌هایی از طرف مسئولان در این رابطه شنیده می‌شود. واردات خودرو با این اقدامات، به نظر نمی‌رسد به زودی اجرایی شود.

وزیر صمت در نشست خبری خود درباره ساخت خودرو مشترک ایران و روسیه توضیح داد: مذاکراتی با روسیه صورت گرفت تا برای ساخت تندر ۹۰ تبادل قطعات صورت گیرد.

به عبارت دیگر، آنگونه که فاطمی‌امین گفته است، مساله ساخت خودروی مشترک در میان نیست و قرار است قطعات خودرو میان دو کشور صورت گیرد.

چندی پیش، زاوه، کارشناس خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: خودروسازی روسیه سال‌هاست که تعطیل شده است و بدون کمک کشورهای غربی حرفی برای گفتن ندارد. این صنعت محدود به مونتاژ خودروهای برندهای دیگر است و تکنولوژی خاصی ندارد. البته این عقب‌ماندگی در حوزه تکنولوژی مربوط به همه حوزه‌های صنعت روسیه است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه