واردات خودرو | واردات خودرو به کشور

چگونگی واردات خودرو برای اشخاص | امکان واردات خودروی شخصی وجود دارد؟

واردات خودرو از موضوعاتی است که از سال ۱۳۹۷ با تصمیمات ضد و نقیض و ابهامات فراوانی همراه بوده. اما اکنون به نظر می‌رسد پس از گذشت چهار سال این طرح به مراحل نهایی خود رسیده است.

چگونگی واردات خودرو برای اشخاص | امکان واردات خودروی شخصی وجود دارد؟
کدخبر : 7922
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو و برخی کالاها و اقلام ممنوع شده بود، اکنون و پس از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو های خارجی به کشور، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی می‌گذارد. واردات خودرو و حاشیه های آن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. واردات خودرو با اینکه تا چندی پیش محدود بود، اما امروزه خبر آزادسازی آن منتشر شده است.

واردات خودرو

بحث واردات به دلیل ابهامات موجود در تصمیم‌گیری‌ها همچنان نهایی نشده است. پس از آزادسازی واردات چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کشور کنند؟ آیا امکان واردات خودرو شخصی وجود دارد؟

البته با وجود این ابهامات، دولت شروطی برای واردات اعلام کرده است. حجم موتور خودروهای وارداتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و سقف قیمت آنها نیز ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار باشد.

اما، جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت اخیرا اعلام کرد: کف و سقف قیمت واردات خودرو ۷ تا ۲۰ هزار دلار است. مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی نیز بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته می‌شود (تسنیم).

در شیوه واردات خودرو به کشور همچنان ابهاماتی وجود دارد. پیش از اینوزیر صمت نیز اعلام کرد که دولت به صورت انحصاری خودرو وارد کشور نمی‌کند.

اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با برشمردن الزامات مربوط به واردات خودرو نیز گفت: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان خطر بزرگی است که می‌تواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار ایجاد کند، بنابراین به‌شدت باید از آن اجتناب شود.(دنیای اقتصاد)

یکی دیگر از شروط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته‌ای که در این موضوع مطرح است این است که مسئولان هنوز به یک توافق واحد نرسیده‌اند. موضوعاتی که مطرح می‌شود تنها نظر هر یک از آنهاست. تنها چیزی که می‌توان با قاطعیت گفت این است که منعی برای واردات وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: قانون فعلی بر این موضوع است که واردکننده باید نمایندگی یک خودروساز را بگیرد. در این قانون موضوع شخص مطرح نشده است. اما حرف‌های مختلفی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ قانونی مبنی شیوه اجرای این طرح و افراد واجد شرایط ابلاغ نشده است. اما در نهایت نیز باید توجه کرد که مصوبه اعلام شده چگونه اجرا می‌شود.

واردات خودرو

ممنوعیت واردات خودرو در ظاهر تمام شده است. اما این بحث به دلیل مشکلات موجود در تامین مخارج ارزی و برخی مخالفت‌ها، با ابهاماتی همراه است.

البته با وجود این ابهامات، دولت شروطی برای واردات اعلام کرده است. حجم موتور خودروهای وارداتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و سقف قیمت آنها نیز ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار باشد.

اما، جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت اخیرا اعلام کرد: کف و سقف قیمت واردات خودرو ۷ تا ۲۰ هزار دلار است. مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی نیز بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته می‌شود (تسنیم).

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: محاسبه قیمت خودرو بر اساس ارزش ارزی مبدا، هزینه‌های پیش از ورود خودرو، عوارض ورودی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض هلال احمر، عوارض خاص واردات خودرو، هزینه‌های بانکی و سایر هزینه‌های دیگر تعیین می‌شود.

او افزود: با فرض مجموعا ۷۵ درصد تعرفه و عوارض، قیمت خودروهای وارداتی ۲٫۸ برابر ارزش ارزی در مبدا می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه توضیح داد: البته باید توجه کرد که اعلام این درصد در حد یک صحبت است و تصویب نشده است.

رشیدی کوچی، در گفتگوی خود همچنین گفته، رویکرد مجلس این است که برای قیمت و حجم موتور خودرو سقفی تعیین نشود بلکه دولت این موضوع را با تعرفه کنترل کند یعنی خودروهایی که قیمت پایین‌تری دارند با تعرفه کمتر و خودروهای گران‌قیمت و لوکس با تعرفه بیشتر وارد شود. 

اما پیش از این وزیر صمت اعلام کرده بود که تنها خودروهای اقتصادی وارد کشور می‌شود. آیا این صحبت به معنای مجوز ورود خودروهای لوکس به کشور است؟

دادفر در این رابطه گفت: خودروی لوکسی در کار نیست. خودروی لوکس را قانون‌گذار ایجاد کرده است. اگر تمام این تعرفه‌ها را به قیمت مبدا خودروها اضافه کنیم، قیمت نهایی آن از حالت عرف خارج می‌شود. قیمت مبدا خودروی لوکس بالای دو میلیارد تومان است.

اخذ نمایندگی؛ شرط واردت

جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند پیش گفت: خدمات پس از فروش یکی از اولویت‌های بحث واردات خودرو است.

خدمات پس از فروش در کشور چگونه تامین می‌شود؟

دادفر در این مورد گفت: در ماده چهار قانون حمایت از مصرف‌کننده آمده است که کلیه عرضه‌کنندگان کالاهای سرمایه‌ای، از جمله خودرو، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز هستند. یعنی کسانی باید خودرو وارد کنند که دارای نمایندگی رسمی هستند. اما باید دید که قانون‌گذار به این قانون متعهد خواهد بود یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه