واردات خودرو | واردات خودرو به کشور

عوارض جدید واردات خودرو اعلام شد | حداقل قیمت خودرو وارداتی چقدر است؟

واردات خودرو همچنان با ابهاماتی همراه است. اما عوارض جدید واردات خودرو بین ۱۰ تا ۷۵ درصد اعلام شد. آیا این درصد منطقی است؟ حداقل قیمت خودروهای وارداتی چقد خواهد بود؟

عوارض جدید واردات خودرو اعلام شد | حداقل قیمت خودرو وارداتی چقدر است؟
کدخبر : 7808
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو و برخی کالاها و اقلام ممنوع شده بود، اکنون و پس از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو های خارجی به کشور، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی می‌گذارد. واردات خودرو و حاشیه های آن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. واردات خودرو با اینکه تا چندی پیش محدود بود، اما امروزه خبر آزادسازی آن منتشر شده است.

واردات خودرو

ممنوعیت واردات خودرو در ظاهر تمام شده است. اما این بحث به دلیل مشکلات موجود در تامین مخارج ارزی و برخی مخالفت‌ها، با ابهاماتی همراه است.

البته با وجود این ابهامات، دولت شروطی برای واردات اعلام کرده است. حجم موتور خودروهای وارداتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و سقف قیمت آنها نیز ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار باشد.

اما، جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت اخیرا اعلام کرد: کف و سقف قیمت واردات خودرو ۷ تا ۲۰ هزار دلار است. مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی نیز بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته می‌شود (تسنیم).

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: محاسبه قیمت خودرو بر اساس ارزش ارزی مبدا، هزینه‌های پیش از ورود خودرو، عوارض ورودی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض هلال احمر، عوارض خاص واردات خودرو، هزینه‌های بانکی و سایر هزینه‌های دیگر تعیین می‌شود.

او افزود: با فرض مجموعا ۷۵ درصد تعرفه و عوارض، قیمت خودروهای وارداتی ۲٫۸ برابر ارزش ارزی در مبدا می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه توضیح داد: البته باید توجه کرد که اعلام این درصد در حد یک صحبت است و تصویب نشده است.

رشیدی کوچی، در گفتگوی خود همچنین گفته، رویکرد مجلس این است که برای قیمت و حجم موتور خودرو سقفی تعیین نشود بلکه دولت این موضوع را با تعرفه کنترل کند یعنی خودروهایی که قیمت پایین‌تری دارند با تعرفه کمتر و خودروهای گران‌قیمت و لوکس با تعرفه بیشتر وارد شود. 

اما پیش از این وزیر صمت اعلام کرده بود که تنها خودروهای اقتصادی وارد کشور می‌شود. آیا این صحبت به معنای مجوز ورود خودروهای لوکس به کشور است؟

دادفر در این رابطه گفت: خودروی لوکسی در کار نیست. خودروی لوکس را قانون‌گذار ایجاد کرده است. اگر تمام این تعرفه‌ها را به قیمت مبدا خودروها اضافه کنیم، قیمت نهایی آن از حالت عرف خارج می‌شود. قیمت مبدا خودروی لوکس بالای دو میلیارد تومان است.

اخذ نمایندگی؛ شرط واردت

جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند پیش گفت: خدمات پس از فروش یکی از اولویت‌های بحث واردات خودرو است.

خدمات پس از فروش در کشور چگونه تامین می‌شود؟

دادفر در این مورد گفت: در ماده چهار قانون حمایت از مصرف‌کننده آمده است که کلیه عرضه‌کنندگان کالاهای سرمایه‌ای، از جمله خودرو، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز هستند. یعنی کسانی باید خودرو وارد کنند که دارای نمایندگی رسمی هستند. اما باید دید که قانون‌گذار به این قانون متعهد خواهد بود یا خیر.

واردات خودرو

نماینده مرودشت و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن توضیحاتی را درباره آیین‌نامه واردات خودرو ارائه کردند.

 جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس درباره آیین‌نامه و نحوه واردات خودرو، گفت: تدوین آیین‌نامه برای واردات خودرو موضوع مهمی است چرا که طبق آیین نامه مشخص می‌شود، که چه خودرو‌هایی با چه شرایطی و توسط چه کسانی وارد شود و ما در مجلس از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: طبق اطلاعاتی که به ما رسیده، کف و سقف قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار، مالیات، عوارض و گمرکی خودرو‌های وارداتی هم بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است.

نماینده مرودشت با بیان اینکه حجم خودرو هم تا سقف ۲۵۰۰ سیسی در نظر گرتفه شده است، ادامه داد: رویکرد مجلس این است که برای قیمت و حجم موتر خودرو سقفی تعیین نشود بلکه دولت این موضوع را با تعرفه کنترل کند یعنی خودرو‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند با تعرفه کمتر و خودرو‌های گران قیمت و لوکس با تعرفه بیشتر وارد شود.

رشیدی اظهار کرد: ما نگاه مجلس در این باره را از طریق کمیسیون صنایع به دولت منتقل کریدم که بهتر از دولت با تعرفه موضوع واردات خودرو را مدیریت کند؛ البته منتظر هستیم ببینیم که خروجی قطعی و نهایی آیین‌نامه واردات خودرو چه خواهد بود.

حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با بیان اینکه دولت در حال تدوین آئین‌نامه واردات خودرو است، گفت:سقفی برای واردات خودرو به کشور تعیین نشده است و دولت می‌تواند به هر میزان که نیاز کشور باشد خودرو وارد کند.

وی افزود: دولت می‌تواند در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، صنایع و خدمات فنی و ارزی که منشا آن مشخص باشد اقدام به واردات خودرو کند؛ البته این واردات نباید به‌گونه‌ای انجام شود که به منابع ارزی کشور نیز لطمه وارد کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد:در حال حاضر بحث بر روی واردات خودرو‌های با قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار است که هنوز نهایی نشده است.

حجت الاسلام حسینی‌کیا بیان کرد: خدمات پس از فروش نیز یکی از اولویت‌های است که باید در بحث واردات خودرو در نظر گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه