واردات خودرو | واردات خودرو به کشور

شرایط واردات خودرو تغییر کرد؟ | چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟

طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، تأیید منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از سوی این بانک، مهمترین الزام پیش روی واردکنندگان خودرو خواهد بود.

کدخبر : 8342
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو و برخی کالاها و اقلام ممنوع شده بود، اکنون و پس از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو های خارجی به کشور، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی می‌گذارد. واردات خودرو و حاشیه های آن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. واردات خودرو با اینکه تا چندی پیش محدود بود، اما امروزه خبر آزادسازی آن منتشر شده است.

واردات خودرو

 قانون ساماندهی صنعت خودرو درحالی از سوی رئیس مجلس، ابلاغ شده که قبلاً بانک مرکزی اعلام کرده بود که ‌ تأیید منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از سوی این بانک مرکزی، مهمترین الزام واردکنندگان خودرو خواهد بود.

قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز در این خصوص تأکید کرده بود: مصوبه آزادسازی ‎واردات_خودرو، در چارچوب ضوابط، سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی اجرایی خواهد شد. 

گفته می شود، به منظور جلوگیری از تکرار اتفاقات سال‌های قبل که منجر به دپوی غیرقانونی خودرو در بنادر کشور شده بود، از ورود خودرو به مرزهای جغرافیایی کشور قبل از طـی مراحل قانونی از جمله ثبت سفارش و تأئید منشـا ارز از سوی بانک مرکزی جلوگیری خواهد شد.

قرار است سقف ارزی توسط بانک مرکزی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود، آنطور که وزیر صمت گفته: حداکثر نیاز ارزی برای واردات این کالا به کشور 5/ 1میلیارد دلار است.

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس طی روزهای گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون ساماندهی صنعت خودرو را به دولت ابلاغ کرد.طبق این قانون واردات خودرو برای پنج سال مجوز می‌گیرد.

قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صمت را موظف می‌کند آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین و تصویب کند.

واردات خودرو

 روز گذشته رئیس مجلس قانون مجوز ۵ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط قالیباف ابلاغ شد، وزارت صمت باید آیین‌نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند. پیش‌بینی می‌شود عمده خودروها در بازه قیمتی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان وارد شوند که در کلاس خودروهای با قیمت متوسط و ارزان دسته‌بندی می‌شوند.

 ۳۱ اردیبهشت‌ماه بازه زمانی اجرای مصوبه سران قوا در سال ۹۷ درباره ممنوعیت واردات خودرو به پایان رسید و به گفته مسئولان امر با منقضی شدن این مصوبه شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده و دست دولت برای واردات مدیریت شده باز می‌شود.

در این زمینه، روز گذشته رئیس مجلس قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات مشخص خواهد شد.

هرچند مسئولان بر جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت و مقابل واردات خودروهای اقتصادی نظر دارند که عموم جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند، هنوز اطلاع دقیق از قیمت خودروهایی که اجازه ورود خواهند یافت در دسترس نیست، اما پیش‌بینی می‌شود عمده خودروها در بازه قیمتی هشت تا ۲۰ هزار دلار (بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان) وارد شوند که در کلاس اکونومی و اقتصادی و خودروهای با قیمت متوسط و ارزان دسته‌بندی می‌شوند.

مسئولان وزارت صمت معتقدند: هر تصمیم قطعی نیازمند در نظر گرفتن شرایط روز است و به‌طور قطع همه جوانب و همچنین برخی ملاحظات باید در آن لحاظ و نباید با عجله تهیه شود.

با این حال، در ماه‌های گذشته که صحبت از پایان ممنوعیت واردات خودرو به میان آمد تا همین امروز، شاهد شکل‌گیری شایعات مختلف در بین مردم، فعالان اقتصادی و همچنین فضای مجازی هستیم که همین مساله به التهابات آشفته بازار خودرو دامن زده است.

در این زمینه رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: از آنجایی که هنوز دستورالعمل واردات خودرو به کشور مشخص نشده، واردکنندگان نیز اقدام عملی برای واردات انجام نداده‌اند.

مهدی دادفر افزود:‌ با این حال پایش بازارهای مختلف منطقه و کشورهای اروپایی از سوی واردکنندگان انجام می‌شود.

وی درخصوص مشخص نشدن دستورالعمل واردات خودرو، تصریح‌کرد: در صورت عدم تسریع در ابلاغ دستورالعمل که جامع و مانع باشد، بازار ملتهب‌تر خواهد شد.

دادفر تاکید کرد: این دستورالعمل باید پاسخگوی همه نیازهای بازار بوده و بتواند عقب ماندگی در عرضه و تورم در ارزش را منطبق با درآمد آحاد جامعه جبران کند و در غیر این صورت، چیزی جز وقت تلف کردن نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه