قیمت نهایی نهضت ملی مسکن مشخص شد | افزایش شدید قیمت مسکن

اکبر نیکزاد در نشست خبری به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: واحدهای نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود انواع مختلفی دارد. به طور مثال در زاهدان و ایلام بلوک‌های ۱۰ طبقه احداث می‌کنیم و در شهربابک دو طبقه است.

قیمت نهایی نهضت ملی مسکن مشخص شد | افزایش شدید قیمت مسکن
کدخبر : 6480
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح نهضت ملی مسکن برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع نهضت ملی مسکن باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح نهضت ملی مسکن در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف نهضت ملی مسکن کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح نهضت ملی مسکن می پردازیم.

نهضت ملی مسکن

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: میانگین قیمتی که برای واحدهای نهضت ملی مسکن محاسبه کردیم فراتر از متری ۴.۵ میلیون تومان است، اما ملاک عمل، نرخی است که با پیمانکار توافق می‌شود؛ مسلما برای بلوکهای ۶ طبقه به بالا کمتر از متری ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان تمام نمی‌شود.

وی افزود: طبیعتاً هر چه تعداد طبقات افزایش پیدا کند قیمت تمام شده بالا می‌رود. قابلیت ساخت میانگین قیمتی که ما حساب کردیم متری ۴.۵ میلیون تومان نیست و فراتر خواهد بود ولی ملاک ما قراردادی است که با پیمانکار منعقد می‌کنیم.

نیکزاد تاکید کرد: آنچه مسلم است این که هزینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای بلوک‌های ۶ طبقه و بیشتر کمتر از متری ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان تمام نمی‌شود.

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چه تعداد واحد در سال جاری توسط بنیاد افتتاح خواهد شد گفت: حدود ۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن شهری توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است که ۵۱۹۴ واحد سال گذشته تحویل شد مابقی نیز بین ۱۸ تا ۲۴ ماه تکمیل می‌شود.

رییس بنیاد مسکن در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد که آبان ۱۴۰۰ به تصویب رسیده است گفت: از آقای رییس جمهور که در بطن مردم است و با مترو به کرج  می‌رود درخواست داریم که مطالبه روستاییان را درخصوص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی پیگیری کنند. در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه، محکم جلوی این مصوبه ایستاده و مکاتبات ما در این زمینه یک زونکن شده است. رییس‌جمهور هم در این زمینه دستور اکید داده اما آقای میرکاظمی ترک فعل می‌کند. به نظر من میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص لازم را ندارد.

وی درخصوص وضعیت واحدهای در حال ساخت با مسئولیت بنیاد مسکن گفت: سال گذشته ۵۹ هزار و ۱۱۴  واحد در شهرهای مختلف کشور در دست اجرا داشتیم. در شهر تهران نیز قرار شده ۱۸۰ هزار واحد احداث شود که ۱۰ هزار واحد از این تعداد بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد. ۳۰۰۰ واحد از این تعداد شروع شده و ۷۰۰۰ واحد دیگر را در سال جاری آغاز می‌کنیم.

نهضت ملی مسکن

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: تا کنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روستایی نوسازی شده است. تا قبل از سال ۱۳۸۴ به میزان ۷ درصد از واحدها نوسازی شده بود که از آن سال تا کنون به ۵۰ درصد رسیده است.

نیکزاد تصریح شد: ساخت ۴۰۰ هزار و احد در قالب نهضت ملی  مسکن به عهده بنیاد گذاشته شده که ۲۰۰ هزار واحد روستای و ۲۰۰ هزار واحد شهری خواهد بود.

وی درباره واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر اظهار کرد: تعداد ۸۰۰۰ واحد مسکن مهر که بر عهده بنیاد مسکن بوده باقی‌مانده است. ما در واقع کارگزار وزارت راه و شهرسازی در این بخش هستیم و تمام کارهایی که به ما محول شده را انجام داده‌ایم. اما خدماتی مثل آبرسانی و برق‌رسانی به عهده بنیاد نیست و تا امروز منتظر عملیاتی شدن این خدمات توسط دستگاه‌های مرتبط هستیم.

رییس بنیاد مسکن با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی  گفت: در بحث اقتصاد دو دو تا چهار تا می‌شود. وقتی دستمزد کارگران را عدد قابل توجهی بالا می‌بریم نمی‌توانیم توقع داشته باشیم پیمانکار، قیمت تمام شده را افزایش  ندهد. اما با پیمانکاران صحبت کرده‌ایم تا از طریق ارتقای تکنولوژی ساخت، بخشی از افزایش هزینه‌ها را پایین بیاورند.

به گفته نیکزاد، یکی از کارهای بنیاد مسکن، تولید مصالح ساختمانی است که تلاش می‌شود از این طریق هزینه‌ها را کاهش دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه