جدیدترین تغییرات در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان | اعمال سوابق شغلی بازنشستگان در متناسب‌بازی حقوق

نادیده گرفته شدن سوابق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور در متناسب سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی یکی دلایل اعتراض اخیر کارگران بازنشسته بود و حالا قرار است این سوابق در متناسب سازی اعمال می‌شود.

جدیدترین تغییرات در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان | اعمال سوابق شغلی بازنشستگان در متناسب‌بازی حقوق
کدخبر : 5106
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، از تصمیم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای اعمال کلیه سوابق بیمه‌ای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبه مبلغ متناسب‌سازی خبر داد.

علی دهقان کیا، گفت: «با پیگیری کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و همکاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کلیه سوابق بیمه‌ای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبه مبلغ متناسب‌سازی آن‌ها اعمال می‌شود.»

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران؛ تا پیش از این، مبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور بدون در نظر گرفتن «سنوات ارفاقی» محاسبه می‌شد.

بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه‌شدگانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، می‌توانند با ۲۰ سال بیمه‌پردازی متوالی و ۲۵ سال بیمه‌پردازی متناوب بازنشسته شوند و به ترتیب از ۱۰ و ۵ سال سنوات ارفاقی به ازای پرداخت ۴ درصد مابه‌التفاوت بیمه‌ ای بهره‌مند شوند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده خبر داد.

رحیم زارع در توضیح مصوبات امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت : کمیسیون تلفیق تصویب کرد که از محل بند و تبصره ۲ بایحه بودجه همسان سازی بازنشستگان در سال آینده انجام شود.

وی افزود: همچنین مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تبدیل کارانه های پرستاری از سر جمع مالیات سیگار اختصاص پیدا کرد.

زارع اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ مقرر شد مربیان قرآنی تبدیل وضعیت شده که منابع این کار از سر جمع بودجه عمومی تامین می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای دانشجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره ۱۶ برای اشتغال زندانیان حین و بعد از حبس تصویب شد.

همسان سازی حقوق یکی از مهم ترین خواسته های بازنشستگان است. طبق آخرین اخبار دولت رییسی لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پس گرفته است.

حالا می‌فهمیم صداقت حضرات مدعی چه عیاری دارد. همین مجلس بود که با 209 امضا از دولت دوازدهم می‌خواست برای معیشت بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق شان کاری بکند.

همین مجلس است که چون دولت عوض شد، نه تنها دنبال امضای 209 نفره خود را نگرفت که در برابر بازپس گیری لایحه توسط دولت رییسی، هیچ کاری نکرد. انگار فقط در دولت سابق، باید پیگیر حق این قشر نجیب می‌بود و در دولت لاحق که همسوست باید تغییر موقعیت داد و لایحه را هم دو دستی تحویل داد! آن هم لایحه‌ای که دوفوریت داشت.

مهم نیست بازنشستگان این "لطف؟!" را به حساب دولت بگذارند یا مجلس و یا هردو. مهم این است که دوستان ثابت کرده‌اند، حال و روز بازنشستگان برایشان مهم نیست که اگر بود، وضعیت این نمی‌شد که اتفاق افتاد.

به بازنشستگان باید گفت، منتظر لایحه همسان‌سازی نباشید. این تنور خاموش است. نانی درآن پخته نمی‌شود برای سفره کوچک شما. هرچند یکی از نمایندگان مجلس گفته است "دولت سیزدهم لایحه جدیدی را به این منظور ارائه کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که لایحه جدید چه ویژگی دارد، گفت به دلیل مشغله‌های رسیدگی به لایحه بودجه سال 1401 هنوز جزییات این لایحه را بررسی نکرده است." معلوم نیست در این کشاکش لایحه‌ای باید امیدوار باشیم یا ناامیدانه باید برای روزهای سخت‌تر آماده شویم. انگار دولتی که لیبرالش می‌خواندند - و به هزار تیر و آن را طعنه می‌نواختند - بیشتر به فکر بازنشستگان بود تا دولتی که انقلابی می‌نامندش!

بگذریم، مثل کسی که به چاه افتاده است و دستش از زمین و زمان کوتاه است، منتظر می‌مانیم تا ببینیم لایحه دولت انقلابی چه انقلابی در سفره و زندگی بازنشستگان ایجاد می‌کند. ناامیدمان نخواهند کرد آیا؟

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه