همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

جزییات جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با اشاره به اعلام خبر ارسال لایحه جدیدی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: بر اساس اعلام رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بودجه مورد نیاز برای تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

جزییات جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 5076
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با اشاره به اعلام خبر ارسال لایحه جدیدی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: «بر اساس اعلام رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بودجه مورد نیاز برای تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای قوانین مرتبط با بیمه ایثارگران اختصاص داده است. با این حساب دولت باید متوجه باشد که لایحه همسان‌سازی باید با محوریت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و در نظر گرفتن سهم متناسب‌سازی ۱۴۰۱ در آن تنظیم شود.»

علی دهقان‌کیا بابیان اینکه هر تغییر در لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید با علم به مطالبات سازمان تامین اجتماعی تنظیم شود، گفت: «با توجه به اعلام خبر ارسال لایحه جدید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس، از مجلس و دولت می‌خواهیم که همسان‌سازی را بدون توجه به مطالبات سازمان تامین اجتماعی و سهم منابع متناسب‌سازی در آن تصویب نکند. در لایحه دائمی شدن همسان‌سازی دولت گذشته، پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود اما به دلیل مخالفت گروهی از نمایندگان با تصویب آن و تمایل رئیس جمهور برای تنظیم لایحه جدید، تصویب نشد.

در لایحه جدید باید پرداخت مطالبات با نگاه به متناسب‌سازی و استمرار اجرای آن قرار گیرد تا سازمان تامین اجتماعی بتواند متناسب‌سازی را برای سال‌های آینده استمرار دهد؛ البته باید شرکت‌های سودده و موثر دولت به سازمان واگذار شوند تا سازمان از محل جمع آوری سود آنها، متناسب‌سازی را اجرا کند؛ در واقع نباید شرکت‌هایی واگذار شوند که سازمان را مجبور به فروش آنها کند.» 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با بیان اینکه بر اساس اعلام آقای ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی)، بودجه مورد نیاز برای تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: «این در حالی است که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای قوانین مرتبط با بیمه ایثارگران اختصاص داده است. با این وصف نمی‌توان لایحه دائمی شدن همسان‌سازی را بدون تکمیل رقم، متناسب‌سازی واقعی دانست و باید به این موضوع توجه شود. در نتیجه سازمان جدا از ۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به ایثارگران برای اجرای متناسب‌سازی با بودجه بیشتری نیاز دارد.» 

وی افزود: «در نتیجه اگر سال ۱۴۰۱ اولین سال اجرای قانون دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشد، باید در این سال ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گیرند تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن به مصرف متناسب‌سازی برسد؛ البته باید توجه داشت که سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، ۱۴۹ هزار میلیارد تومان کسری منابع دارد که به سه محل منابع متناسب‌سازی، ۳ درصد سهم دولت از حق بیمه‌های کارگران و ۲۶ قانون بیمه‌ای جاری کشور برمی‌گردد که تعهدات آن باید توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا شود. در نتیجه کسری منابع سازمان موضوع جدی و هزینه‌زاست که اگر در لایحه همسان‌سازی مورد توجه قرار نگیرد، چارچوب آن را برهم می‌ریزد.» 

دهقان‌کیا با بیان اینکه از دولت اننتظار داریم که در لایحه همسان‌سازی به واقعیت‌های معیشتی توجه کند و مانند لایحه دولت گذشته به ترمیم حقوق و مستمری بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی یکسان نگاه کند و میان صندوق‌ها تبعیض قائل نشود، گفت: «در لایحه قبلی این پیش‌بینی وجود داشت که هرگاه مستمری بازنشستگان از حداقل حقوق بازنشستگان کشوری عقب افتاد، ترمیم صورت گیرد تا حداقل‌بگیران کشوری و تامین اجتماعی در یک سطح قرار گیرند اما با توجه به عقب‌ماندگی‌های معیشتی و بی‌توجهی دولت گذشته به ترمیم مستمری‌ها متناسب با هزینه‌های سبد معیشت (موضوع بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی) از دولت آقای رئیسی انتظار داریم که حقوق ناخالص بازنشستگان را متناسب با نرخ سبد معیشت بروزرسانی کند.

در حال حاضر نرخ سبد معیشت به حدود ۹ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ البته نرخ غیررسمی آن در حدود ۱۲ میلیون تومان است اما کف ۹ میلیون تومان باید مبنای پرداخت مستمری و حقوق به بازنشسشتگان باشد. در این زمینه منتظر عدد نهایی تعیین دستمزد در شورای عالی کار می‌مانیم اما همسان‌سازی و افزایش مستمری سالیانه باید به گونه‌ای برهم قرار گیرند که این حداقل ۹ میلیون تومانی را پوشش دهند.» 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران، افزود: «بودجه داخلی سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱، ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه حدود یک چهارم آن در کسری قرار می‌گیرد، دولت مکلف است که از محل بدهی خود عمده آن را جبران کند و گرنه تفاوتی میان این دولت و دولت گذشته وجود نخواهد داشت.

به هر صورت بودجه متناسب‌سازی باید درست دیده شود؛ البته حتی اگر این اتفاق نیفتد در نهایت دولت باید بابت آن پاسخگو باشد، چراکه بازنشستگان تامین اجتماعی وضعیت اقتصادی کشور را متوجه دولت می‌دانند؛ البته دولت چند نوبت اعلام کرده که شاخص‌های اقتصادی در حال بهبود است. از آنجا که قیمت نفت هم بالا رفته و ابرهای تیره اقتصاد در حال کنار رفتن هستند و شرایط بین‌المللی ایران در حال بهبود است، انتظار داریم که لایحه همسان‌سازی هم متناسب با این شرایط، تنظیم و به قانون تبدیل شود.»

همسان سازی حقوق بازنشستگان

به دنبال اعلام خبر بازپس‌گیری لایحه دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت، علی اصغر عنابستانی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) از جایگزینی این لایحه، خبر داد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از ارائه لایحه جدید دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داد.

 از مجلس خبر می رسد که رئیس جمهور لایحه همسان‌سازی دولت گذشته را با امضای خود از مجلس پس گرفته است، با این حال عنابستانی گفت که دولت لایحه جدیدی را به این منظور ارائه کرده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که لایحه جدید چه ویژگی دارد، گفت که به دلیل مشغله‌های رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هنوز جزییات این لایحه را بررسی نکرده است. 

به نظر می‌رسد که لایحه جدید با شرایط حاکم بر بودجه سال ۱۴۰۱ و کمک ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های کشوری و لشکری هماهنگی داشته باشد. 

پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی طی ۵ سال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان (حداقل بگیران) کشوری و لشکری و همچنین افزایش حقوق حداکثری بگیران تامین اجتماعی طی یک بازه زمانی چندساله به سطح بازنشستگان سایر صندوق‌ها از نقاط عطف لایحه دولت گذشته بود.

یک فعال حوزه کار از ارسال طرح پیشنهادی همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به وزارت کار توسط کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد.

رحمت الله پورموسی گفت: پیرو ماده واحده‌ای که قبلا در خصوص همسان سازی عیدی و پاداش پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس داده بودیم، به ما اعلام کردند که این طرح باید به قانون تبدیل شود و لذا این طرح پیشنهادی را به کمیسیون اجتماعی بردیم و طی مکاتبه و مذاکره پیگیری کردیم تا به لایحه تبدیل شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات و پیگیری های صورت گرفته از سوی اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان مشهد و کلات، مطلع شدیم که کمیسیون به دلیل آنکه تصمیم گیری در خصوص حقوق و دستمزد شاغلان تامین اجتماعی برعهده شورای عالی کار است، این طرح را به وزارت کار ارسال کرده است تا از سوی شرکای اجتماعی و اعضای شورای عالی کار مورد بررسی قرار گیرد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

این پیشکسوت کارگری تصریح کرد: برابر مصوبه ۱۳۷۰ مجلس، کارگران باید حداقل دو ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی دریافت کنند ولی وقتی بازنشسته می شوند عیدی آنها کارمندی می شود و زمانی که از سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیح خواستیم، اعلام کردند که در قبال مواردی که کسر بیمه صورت گیرد، خدمات ارائه می شود و چون از عیدی و پاداش پایان سال حق بیمه کسر نمی شود نمی توان به بازنشستگان عیدی کارگری داد.

پورموسی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد کردیم با توجه به آنکه ۱۴ میلیون کارگر شاغل تامین اجتماعی داریم که به سازمان بیمه پردازی می کنند، از میران عیدی و پاداش آنها ۲۰ درصد حق بیمه کسر شود که ۱۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر است و اگر کارگران بدانند که در دوران بازنشستگی عیدی کارگری می گیرند قطعا از این طرح استقبال می کنند.

به گفته وی اگر کسر حق بیمه از مبلغ عیدی و پاداش پایان سال کارگران تصویب شود، بودجه ای در حساب جداگانه به سازمان تامین اجتماعی وارد می شود که سازمان می تواند با این مبلغ و به اضافه یک سومی که بابت عیدی همه ساله به بازنشستگان تامین اجتماعی می پردازد، دو ماه عیدی کامل را به بازنشستگان پرداخت کند و دیگر نیازی به تامین اعتبار یا پرداخت بدهی دولت برای این طرح نیست.

این پیشکسوت کارگری در پایان تاکید کرد: در صورت نظر مثبت شورای عالی کار و تصویب آن، طرح برای تصویب نهایی به مجلس بازگشته و تبدیل به قانون خواهد شد و کارگرانی که بازنشسته می شوند با توجه به کسر مبلغ حق بیمه از عیدی و پاداش دوران خدمت خود از مزایای آن در زمان بازنشستگی بهره‌مند خواهند شد.

دائمی شدن اجرای همسان سازی حقوق و افزایش میزان مستمری تامین اجتماعی مطالبه بازنشستگان این سازمان است.

بعد از گذشت دو سال از اجرای فوق‌العاده‌های ویژه در حقوق کارکنان، قرار است که روند پرداخت آن متوقف شود، هر چند آنچه تاکنون اعمال شده، ادامه دارد اما آینده پرداخت فوق‌العاده‌ها و همسان سازی حقوق‌ها که از آن به عنوان ماجرای دراماتیک برای دولت یاد شده است را در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد رفت.

​در مفاد ۶۵، ۶۶ و ۶۸ فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازاتی برای  حقوق کارکنان مشخص شده است که بر همین اساس در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شد که دستگاه‌ها بتوانند این امتیاز حقوقی را تا ۵۰ درصد افزایش دهند. ظاهرا در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱  برخی دستگاه‌ها ماننده قوه قضائیه و یا وزارت نیرو و دامپزشکی نسبت به استفاده از این فوق‌العاده ویژه اقدام کردند ولی برای تمامی دستگاه‌ها اجرایی نشده بود، از این رو در سال ۱۳۹۵، سازمان اداری و استخدامی برای اجرایی شدن این الزام قانونی و تعمیم به تمامی دستگاه‌ها اعلام می کند که آنها می‌توانند طبق ضوابط از افزایش ۵۰ درصدی امتیاز استفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه