طرح جدید دولت برای جایگزین یارانه نقدی سال آینده | کالابرگ الکترونیک از چه زمانی فعال می شود؟

همزمان با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب، دولت از امروز (۱۷ بهمن‌) به مدت سه ماه تا (۱۷ اردیبهشت‌) اقدام به اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» کرده است؛ مرحله جدیدی که در آن «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

طرح جدید دولت برای جایگزین یارانه نقدی سال آینده | کالابرگ الکترونیک از چه زمانی فعال می شود؟
کدخبر : 23251
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

 

همزمان با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب، دولت از امروز (۱۷ بهمن‌) به مدت سه ماه تا (۱۷ اردیبهشت‌) اقدام به اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» کرده است؛ مرحله جدیدی که در آن «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از آغاز طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک خبر داد که بر اساس آن ۷ دهک درآمدی در صورت خرید ۱۱ قلم مواد خوراکی از سبد غذایی تعریف شده، مشمول بهره‌مندی از یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی(غیرنقدی) می‌شوند بدین ترتیب یارانه ۴۰۰ هزار تومانی ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی ۵۲۰ هزار تومان می‌شود.

علیرضا عسگریان در نشست خبری با موضوع اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: دولت دارای راهبردهای کلان در حوزه تغذیه مردم است و علیرغم مشکلات بودجه‌ای و تحریم‌ها توانست طرح کالابرگ را امسال اجرایی کند.

کالابرگ الکترونیک

وی ادامه داد: از اواخر سال ۱۴۰۱ طرح کالابرگ طی ۶ یا ۷ دوره آزمایشی به مرحله اجرایی درآمد تا به مرحله کنونی رسید.این طرح به صورت آزمایشی از یک استان آغاز و با دربرگیری دهک‌های درآمدی اول تا سوم، هم اکنون ۷ دهک (بالغ بر ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور) را تحت پوشش دارد.

 به گفته عسگریان میزان استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیک ۱۶ درصد است و متقاضیان برای شناسایی فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی «شما» مراجعه و نزدیک‌ترین فروشگاه را رصد و شناسایی کنند این در حالیست که ۲۱۱ هزار فروشگاه زنجیره‌ای به طرح مذکور متصل هستند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کالابرگ برای خرید مواد خوراکی «اختیاری» است اما یارانه تشویقی در نظر گرفته شده برای خرید از سبد غذایی تعریفی تنها یکماه قابلیت ذخیره شدن در حسابها را دارد گفت: در صورت عدم خرید، یارانه مضاعف تشویقی حذف می‌شود تا ماه بعدی که دوباره شارژ شود.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه این یارانه برای سفره غذایی مردم در نظر گرفته شد تا کالری و پروتئین مورد نیاز آنها تامین شود گفت که هر شهروند می‌تواند ۱۱ قلم از موادغذایی تعریف شده در سبد غذایی را از فروشگاه های طرف قرارداد خریداری کند.

وی در ادامه از آغاز طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از خبر داد که بر اساس آن ۷ دهک درآمدی در صورت خرید ۱۱ قلم مواد خوراکی از سبد غذایی تعریف شده، مشمول بهره‌مندی از یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی می‌شوند چرا که این سبد بر پایه قیمتهای سال ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.

عسگریان ادامه داد: این سبد ۱۱ قلم غذایی براساس قیمت روز معادل ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که همین سبد براساس مبنای سال گذشته معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان است و به عبارتی مابه‌التفاوت قیمت این سبد طی سال ۱۴۰۱ تا زمان فعلی، ۲۲۰ هزار تومان است؛ اما با اجرای طرح فجرانه که از ۱۷ بهمن آغاز می‌شود و تا ۱۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد، دولت این مابه‌التفاوت قیمتی را جبران کرده است و این حمایت مضاعف دولت از سفره و امنیت غذایی مردم بوده است و دولت برای اجرای سه ماهه این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان لحاظ کرده است.

معاون وزیر رفاه در این باره افزود: با احتساب یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی که در طرح فجرانه در نظر گرفته شده است، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی یک فرد در صورت خرید سبد مذکور به ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی نیز به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد اما به شرطی   که از ۱۱ قلم مواد غذایی تعریف شده در سبد غذایی خریداری کنند.

به گفته وی، شرط قبلی برای خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد جهت بهره‌مندی از یارانه تشویقی «حذف» شده است. این در حالیست که خانوارها با خرید هر قلم از مواد خوراکی از یارانه تشویقی مربوط به همان ماده غذایی استفاده می‌کنند.  

عسگریان تاکید کرد: با توجه به اینکه خرید از سبد غذایی «اختیاری» است لذا افراد می توانند یارانه خود را در صورت تمایل «نقدی» برداشت کنند دریافت کنند. این در حالیست که همچنان این یارانه به حساب سرپرستان خانوارها واریز لذا امکان خرید مواد خوراکی سبد تغذیه‌ای نیز با کارت سرپرست خانوار امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به برخی افراد که هنگام مراجعه به فروشگاه کارت بانکی خود را همراه ندارند اظهار کرد: در این صورت این افراد می‌توانند با کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوند.

معاون وزیر رفاه در خصوص نحوه تعیین دهک‌ هر خانواده گفت: دهک‌ها با بررسی کد ملی هر شخص و همچنین بررسی میزان تراکنش‌های بانکی آنها اعم از ساتنا، پایا و دارائی آنها در پنجره واحد دولت صورت می‌گیرد.

کالابرگ الکترونیک

خبر مهم درباره زمان واریز یارانه معیشتی بهمن 1402

علت تغییر زمان واریز یارانه نقدی را انضباط بخشی به زمان پرداخت یارانه ها عنوان کردند.تاریخ واریز یارانه‌ها از این ماه تغییر کرد و سازمان هدفمندسازی یارانه ها علت این تغییر زمان را انضباط بخشی به زمان پرداخت یارانه ها عنوان کرده است.

در حالی که معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود، مبلغ یارانه تشویقی در طرح کالابرگ الکترونیکی که ۲۲۰ هزار تومان شده است، ۱۷ بهمن به حساب افراد واریز می‌شود، در همین روز سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از این پس یارانه نقدی و معیشتی از بیستم به آخر ماه موکول شده است.

از امروز این طرح در قالب «فجرانه» به مدت ۳ ماه به گونه‌ای اجرا می‌شود که «شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به این ترتیب یارانه دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

گفتنی است؛ طرح «فجرانه» با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومان از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ (۲۵ و ۳۰ بهمن) تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۲۵ و ۳۰ اردیبهشت) اجرا می‌شود. / فردا نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه