کالابرگ الکترونیک ویژه سال جدید از کی فعال می شود؟ | کالابرگ الکترونیک برای همه یارانه بگیران با یارانه تشویقی!

علیرضا عسگریان، در نشست خبری تشریح جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی (فجرانه) افزود: از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا به این نقطه رسیدیم که حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده‌اند.

کالابرگ الکترونیک ویژه سال جدید از کی فعال می شود؟ | کالابرگ الکترونیک برای همه یارانه بگیران با یارانه تشویقی!
کدخبر : 23152
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزئیات طرح فجرانه، گفت: مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.

علیرضا عسگریان، در نشست خبری تشریح جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی (فجرانه) افزود: از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا به این نقطه رسیدیم که حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده‌اند.

کالابرگ الکترونیک

او با اشاره به اینکه میزان استقبال خانوارهای یارانه بگیر از طرح کالابرگ به ۱۶ درصد رسیده است، اظهار کرد: در طرح کالابرگ اگر معادل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه فرد به خرید ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ اختصاص پیدا می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به یارانه او اضافه می‌شد که باید تا پایان همان ماه صرف خرید آن ۱۱ قلم کالا می‌شد.

عسگریان ادامه داد: در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته است، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان را مزیت بزرگ طرح فجرانه عنوان کرد و گفت: البته مبلغ اعتبار تشویقی قابل ذخیره شدن نیست و باید در همان ماهی که اختصاص داده می‌شود، صرف خرید کالاهای موجود در سبد شود.

او با تأکید بر اینکه یارانه نقدی اعضای خانوارها متعلق به مردم است و اختیار دارند که در هرجایی می‌خواهند مصرف کنند، افزود: این اعتبار یارانه تشویقی مازاد به یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نقدی است و کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند که در طرح کالابرگ خرید کنند. ما سعی کرده‌ایم تا حد ممکن کار ساده باید و مردم با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد که در سامانه «شما» هم معرفی شده‌اند، کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و از یارانه تشویقی نیز بهره‌مند شوند.

به گفته عسگریان، طرح فجرانه به مدت سه ماه و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد و ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع برای هر ماه برای این طرح در نظر گرفته شده است./ ایسنا

کالابرگ الکترونیک

پوشش تورم مواد غذایی با کالابرگ

دولت از امروز 220 هزار تومان یارانه مضاعف به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت می‌کند. دولت سیزدهم از امروز 17 بهمن ماه به مدت سه ماه در قالب طرح فجرانه، میزان افزایش تورمی قیمت اقلام 11گانه کالابرگ الکترونیک را براساس قیمت روز با شارژ حساب سرپرستان خانوارهای اول تا هفتم درآمدی جبران می‌کند. بدین ترتیب میزان افزایش قیمت اقلام 11گانه کالابرگ الکترونیک مبنای سال 1401 با قیمت روز 220 هزار تومان است که دولت با اجرای طرح فجرانه این میزان افزایش را به حساب یارانه‌بگیران مشمول پرداخت می‌کند.

دولت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، اختیار، افزایش تاب‌آوری و رشد قدرت خرید، دسترسی به نشان‌های غذایی داخلی و خارجی با یارانه موجود و پرداخت مابه‌التفاوت خرید انجام شده از سوی دولت، اعتباری برای 61 میلیون واجد شرایط در هفت دهک اول درآمدی فراهم کرده است.

مرحله نخست اجرای این طرح به گونه‌ای بود که سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد از امتیاز تشویقی آن بهره‌مند می‌شدند و اگر 200 هزار تومان مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم (برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تأیید رسیده بود در سبد غذایی این طرح با قیمت سال 1401 تعریف شد.) خریداری می‌کردند، یارانه تشویقی به میزان 120 هزار تومان در بستر شبکه ملی اعتبار و براساس کد ملی سرپرستان خانوار به حساب آنها واریز می‌شد. به عبارتی دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

جزئیات طرح فجرانه

اما چهارمین برش از برش‌های حمایتی دولت سیزدهم در قالب طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً متفاوت با سه برش دیگر است. بدین معنا که اعتبار 220 هزار تومان هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این میزان اعتبار در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز 11 قلم طرح کالابرگ الکترونیک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود.

در این طرح یک سبد غذایی حاوی 11 قلم برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت‌های مبنای سال 1401 انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنای سال 1401 با قیمت روز از محل یارانه جدید که همان 220 هزار تومان است تأمین می‌شود. بر این اساس قیمت روز سبد 11 قلم 743 هزار و 750 تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید این سبد می‌بایست قیمت سال 1401 را به مبلغ 523 هزار و 300 از جیب خود پرداخت کرده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ 220 هزار و 450 تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین کنند. معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت که اعتبار جدید 220 هزار تومانی علاوه بر یارانه 300 و 400 هزار تومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند کرد و مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوارها فرصت دارند تا قبل از دریافت یارانه نقدی جدید این میزان یارانه ارائه شده را پرداخت کنند.

به گفته علیرضا عسگریان که در این باره با رسانه‌ها روز گذشته نشست خبری برگزار کرده بود، خانوارها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خریداری کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عبارتی با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات(شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است. طبق گفته عسگریان، این طرح در بستر شبکه ملی اعتبار و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شود. معاون وزیر رفاه در این باره افزود: با احتساب یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی که در طرح فجرانه در نظر گرفته شده است، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی یک فرد در صورت خرید سبد مذکور به ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی نیز به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد اما به شرطی که از ۱۱ قلم مواد غذایی تعریف شده در سبد غذایی خریداری کنند.

حذف خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد برای بهره‌مندی از یارانه تشویقی

به گفته وی، شرط قبلی برای خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد جهت بهره‌مندی از یارانه تشویقی «حذف» شده است. این در حالی است که خانوارها با خرید هر قلم از مواد خوراکی از یارانه تشویقی مربوط به همان ماده غذایی استفاده می‌کنند.

عسگریان تأکید کرد: با توجه به اینکه خرید از سبد غذایی «اختیاری» است لذا افراد می‌توانند یارانه خود را در صورت تمایل «نقدی» برداشت کنند. این در حالی است که همچنان این یارانه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود لذا امکان خرید مواد خوراکی سبد تغذیه‌ای نیز با کارت سرپرست خانوار امکان‌پذیر است. وی با اشاره به برخی افراد که هنگام مراجعه به فروشگاه کارت بانکی خود را همراه ندارند، اظهار کرد: در این صورت این افراد می‌توانند با کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوند. معاون وزیر رفاه در خصوص نحوه تعیین دهک‌ هر خانواده گفت: دهک‌ها با بررسی کد ملی هر شخص و همچنین بررسی میزان تراکنش‌های بانکی آنها اعم از ساتنا، پایا و دارایی آنها در پنجره واحد دولت صورت می‌گیرد./ منبع: روزنامه ایران

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه