یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

تصویب یارانه نقدی توسط مجلس | کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت (یکشنبه، 15 اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد اصلاح کل بند الحاقی (1) تبصره (1) ماده واحده لایحه مذکور با 194 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع موافقت کردند.

تصویب یارانه نقدی توسط مجلس | کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی
کدخبر : 5687
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

حذف ارز ۴۲۰۰ با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف به تصویب مجلس رسید.

در بندالحاقی (1) تبصره (1) ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 تا معادل سقف ردیف 18 جدول مصارف تبصره 14 این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور 1400 و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

لازم به ذکر است:مصوبات مجلس را شورای نگهبان باید تأیید کند تا به قانون تبدیل شود.

به‌گفته نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصمیم نمایندگان در سال آینده ارز ۴۲۰۰تومانی حذف و برای جبران آن ۶۶هزار میلیارد تومان در قالب کارت خرید کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به آخرین خبرها از تعیین تکلیف ارز 4200تومانی در بودجه 1401 کل کشور گفت: با تصمیم امروز مجلس در لایحه 1401 ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومان نخواهیم داشت.

وی افزود: دولت در لایحه پیشنهادی ارز 4200تومانی را حذف کرده بود و به‌جای آن حدود 178 هزار میلیارد تومان یارانه ریالی اختصاص داده بود که 66 همت آن برای جبران حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و 102 هزار میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم و دارو اختصاص پیدا کرده است.

میرتاج‌الدینی عنوان کرد: کمیسیون تلفیق مجلس یارانه ریالی دولت را به 250 هزار میلیارد رساند تا میزان یارانه حمایتی در هر سه حوزه حمایت نقدی، خرید تضمینی گندم و دارو افزایش پیدا کند.

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه 9 میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرد در حقیقت در قالب همین 250 هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: البته اینجا ابهامی که وجود داشت این بود که آیا 9 میلیارد دلار با ارز 4200تومانی باشد یا نرخ ETS که با توجه به رد پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر 9 میلیارد دلار با ارز 4200تومانی، بنابراین صحبت ارز 4200تومانی تمام شد منتها حذف ارز 4200تومانی به‌معنای حذف یارانه نیست و یارانه به‌شکل ریالی به مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند در قالب کارت خرید کالا و نه یارانه نقدی اختصاص پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در حقیقت 66 هزار میلیارد تومانی که برای جبران حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده اختصاص داده شده است، به‌شکل کارت اعتباری خرید کالا در اختیار یارانه‌بگیران قرار خواهد گرفت. 

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اختصاص یارانه اعتباری برای جبران حذف ارز 4200تومانی است، گفت: هنوز میزان ریالی یارانه اعتباری برای هر فرد مشخص نشده است و دستورالعمل اجرایی آن باید از سوی دولت اعلام شود.

یارانه نقدی

یک نماینده مجلس گفت: ارز ترجیحی حذف نشده؛ بلکه به صورت یارانه به وارکنندگان داده می‌شود.

حدود ۴ماه است که مساله حذف ارز ترجیحی، جدی‌تر از قبل مطرح شده و اما و اگرهای زیادی نیز در مورد حذف آن وجود دارد؛ در ابتدا گفته شد که ارز ترجیحی اوایل دی ماه حذف و به جای آن خانوارها یارانه ریالی خواهند گرفت. دی ماه آمد و خبری از حذف ارز ترجیحی و یارانه‌هایی که وعده داده می‌شد، نبود.

بالاخره تصمیم بر این شد که ارز ترجیحی حذف نشود؛ زیرا دولت فکری به حال اقشار ضعیف نکرده بود و ممکن بود زندگی این اقشار با حذف ارز ترجیحی تحت تاثیر قرار بگیرد. بالاخره امروزی در خبری اعلام شد که ارز ترجیحی حذف شد؛ اما مصاحبه اقتصاد آنلاین با یکی از نمایندگان مجلس حاکی از آن است که ارز ترجیحی حذف نشده و تنها شکل تخصیص آن تغییر کرده است؛ غلامرضا مرحبا نماینده مجلس گفت: ارز ترجیح حذف نشده؛ به صورت ریالی به وارکنندگان اعطا می‌شود. در ادامه مشروح این گزارش را خواهید خواند.

مرحبا در پاسخ به این سوال که تکلیف یارانه‌ها پس از حذف ارز ترجیحی، چه می‌شود، گفت: ارز ترجیحی حذف نشده است؛ ما دو قسمت داریم؛ یک قسمت ۹میلیارد که مجلس برای دارو و... تصویب کرده است؛ چند قلم دیگر هستند که با یارانه به دست مردم می‌رسند و مابه‌التفاوت آن را دولت ارز یارانه‌ای حساب و پرداخت می‌کند. یعنی به دست مردم با ارز ترجیحی می‌رسد ولی در اصل ارز یارانه‌ای داده نمی‌شود و دولت سوبسیدی به این‌ها می‌دهد؛ سوبسید به وارکنندگان داده می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: در اینجا ارز داده نمی‌شود یعنی واردات با ارز آزاد است و مابه‌التفاوت ریالی را از دولت سوبسید می‌گیرند. سال بعد یارانه جدید نداریم؛ ولی نباید گفت ارز ترجیحی حذف می‌شود که عده‌ای بار روانی در جامعه ایجاد کنند و به گرانی دامن بزنند. اقلامی که یارانه‌شان حذف شده، برای کنترل قیمت یارانه پرداخت می‌شود؛ ولی ارز به کسی داده نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه