یارانه جدید بنزین | واریز یارانه جدید بنزین

مهم /سهمیه‌بندی بنزین تغییر کرد | یارانه جدید بنزین واریز شد

«طرح بازتوزیع یارانه بنزین» از (اول اسفندماه) در جزیره کیش آغاز شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری شدند.

مهم /سهمیه‌بندی بنزین تغییر کرد | یارانه جدید بنزین واریز شد
کدخبر : 5372
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح جدید دولت با یارانه جدید بنزین به پربحث ترین خبر در محافل اقتصادی. و کارشناسی تبدیل شده است. طرح یارانه جدید بنزین اولین بار از طرف سخنگوی دولت اعلام شد که اجرای پایلوت یارانه جدید بنزین در کیش و قشم در آینده نزدیک انجام می شود. اقتصاددانان بسیاری به بررسی طرح یارانه جدید بنزین پرداختند و اکثرا معتقدند که با این طرح قیمت بنزین به شدت افزایش می یابد. در ادامه آخرین خبر از یارانه جدید بنزین را می خوانیم.

یارانه جدید بنزین

بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» این طرح یکی از پیشنهادات عدالت‌گرایانه به منظور بهره مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل های انرژی و تغییر مبنای یارانه بنزین از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) بود. این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مصوب شد برای روشن شدن ابعاد طرح، به صورت موقت و آزمایشی در برخی نقاط کشور اجرا شود.

بر اساس این گزارش همانطور که از قبل تاکید شده بود در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

این اطلاعیه می افزاید : سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد .

کمیته اطلاع رسانی این طرح در اطلاعیه خود تصریح کرده که با توجه به موفقیت تست فنی این طرح در بهمن ماه از امروز، یعنی اول اسفند  اعطای ۲۰ لیتر سهمیه به هر فرد در جزیره کیش به صورت آزمایشی آغاز شده که خبر خوبی برای خانوارهای فاقد خودرو و بهره‌مندی آن‌ها از یارانه انرژی محسوب می‌شود.

بر این اساس شهروندان جزیره کیش می‌توانند با همان کارت‌های بانکی در پمپ بنزین‌ها و با همان قیمت پیشین سوخت گیری کنند.

بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، در طول مدت اجرای آزمایشی این طرح ساکنان جزیره کیش همچنان می‌توانند از سهمیه‌های پیشین در کارت‌های سوخت خود نیز استفاده کنند.

این گزارش می‌افزاید : در پایان اسفندماه نتایج اولیه این طرح به استحضار ستاد اقتصادی دولت خواهد رسید.

یارانه جدید بنزین

معاون وزیر نفت در خصوص طرح دولت برای اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها خاطرنشان کرد: این طرح در مراحل مطالعه و آزمایشی قرار دارد و برای اجرای آن اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه تخصیص سهمیه بنزین به افراد در مرحله مطالعه است، گفت: با شرایطی که وجود دارد، ورود LPG به سبد سوخت خودروها امکان پذیر نیست.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ورود LPG به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد که یکی بحث نظام قیمت‌گذاری است.

وی افزود: طبیعتا با شیوه قیمت‌گذاری که امروز در کشور است، موضوع رقابت اتفاق نمی‌افتد؛ اگر ما بخواهیم بین سبد سوخت از نظر ارزش حرارتی و شاخص کیفی و هزینه‌های تولید و انتقال را در نظر بگیریم، بین LPG ، CNG و بنزین، به این صورت نمی تواند زمینه رقابتی اتفاق بیفتد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: نکته دوم تبدیل ناوگان هست که باید مورد توجه قرار گیرد و نکته سوم سطح دسترسی و امکان انتقال از مبادی تولید به مبادی مصرف است و این موضوعی است که در گسترده کشور باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در برنامه‌های هفتم و هشتم در صنعت پتروشیمی تعریف شده و در دستور کار قرار گرفته، یکی از نگاه‌ها این است که سبد پلیمری کشور را اضافه کنیم، در شرایط امروزه، طرح‌های پتروشیمی بیشتر اوره آمونیاک و متانولی هستند، تبدیل اینها به زنجیره پایین دستی یکی از چالش‌ها است؛ ضمن اینکه نیازمندی ها در زنجیره ارزش بیشتر به سمت محصولات پلیمری است که بر پایه نفتی و فرآورده‌های نفتی هستند؛ حجم بالایی از LPG در کشور هست که این حجم بر اساس CP عربستان و با تخفیفاتی در بازار عرضه می‌شود که اگر به قیمت‌های بورس و قیمت‌هایی که صادرات انجام می‌شود مراجعه کنیم، می‌بینیم این زمینه وجود دارد که اگر با همین قیمت‌ها در قالب قراردادهای بلندمدت در حوزه زنجیره پایین دستی پتروشیمی که از جمله بحث تولید پروپیلن و بوتادین و ترکیبات متنوع دیگر هست، LPG را تخصیص دهیم، می تواند در این زنجیره ارزش آفرینی بالایی از نظر اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "بخشی از LPG را باید به سمت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش پایین دستی آن هدایت کرد"، گفت: با شرایطی که وجود دارد، ورود LPG به سبد سوخت خودروها امکان پذیر نیست.

سالاری با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال 1401، اذعان داشت: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب است و این در شرایطی بود که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها نیز وجود داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه