اخبار روز| اخبار اقتصادی| زئولیت

از کارکرد مهم زئولیت در پرورش طیور چه می‌دانید؟

نوع زئولیت مصرفی در صنعت خوراک طیور از نوع زئولیت کلینوپتیلولیت است.

از کارکرد مهم زئولیت در پرورش طیور چه می‌دانید؟
کدخبر : 3153
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قبل از پرداختن به موضوع اصلی که معرفی کامل زئولیت خوراک طیور است، باید بدانید که اصلا زئولیت چیست؟

زئولیت یک ماده معدنی است که بیشترین ترکیب تشکیل دهنده آن از جنس آلومینوسیلیکات است. ساختار درونی این ماده معدنی بدین صورت است که دارای شبکه های کریستالی متسکل از اکسیژن، آلومینیوم و یا سیلیس است. همه این مواد تشکیل دهنده به گونه ای در کنار هم قرار گرفته اند که یک ساختمان سه بعدی را برای این ماده معدنی تشکیل داده اند. اگر بخواهیم در رابطه با رنگ بندی این محصول صحبت کنیم اکثرا زئولیت ها بی رنگ هستند و در واقع در حالت و رنگ کریستال می باشند اما برخی دارای رنگ سفید، زرد کم رنگ، قهوه ای و یا قرمز نیز می باشند. علت این تفاوت رنگ هم نشات گرفته از ترکیبات این ماده معدنی است.

عمده ترین و ساده ترین مصرف زئولیت به صورت مکمل های غذایی است که برای طیور استفاده می شود. که در ادامه این مقاله به علت استفاده از زئولیت خوراک طیور و مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت.

کاربردهای زئولیت در چرخه غذایی طیور

نوع زئولیت مصرفی در صنعت خوراک طیور از نوع زئولیت کلینوپتیلولیت است. این زئولیت را در مقادیر مشخصی با غذای طیور ترکیب می کنند در واقع میزان و مقادیری که به غذا افزوده می شود کاملا مشخص شده است. شاید در اینجا این سوال به ذهن شما برسد که اصلا چرا از زئولیت در خوراک طیور استفاده می شود؟

در ابتدای مقاله به ویژگی های زئولیت اشاره شد، زئولیت به خاطر ساختار سه بعدی و شبکه ای که دارد قدرت جذب بسیار بالایی را دارد. زمانی که زئولیت را همراه با غذای به طیور و جوجه ها می خورانیم، باعث می شود مصرف غذای این حیوانات بیشتر شود، همچننی باعث کم تر شدن تنش آمونیاک در زمان هضم مواد غذایی برای طیور شود.

به خاطر قدرت جذب بالای زئولیت، احتمال وقوع اسهال و مشکلات گوارشی به حداقل می رسد و در نتیجه حیوان ادارار خشک و کم بو تری را خواهد داشت. در نهایت این مدفوع ها کود هایی با ترکیبات زئولیت هستند که، تاثیرات بهتری را خواهند داشت. چرا که زئولیت می تواند خواص موجود در کود را در خود جذب کند و به صورت تدریجی آزاد کند. (توضیح در رابطه با زئولیت و ترکیب آن با کود را در مقاله دیگری به صورت کامل توضیح داده ایم)

طیوری که در خوراک آن ها از زئولیت استفاده شده است، سریع تر از زمان لازم به رشد کافی می رسند و قابل فروش هستند، در مقابل کیفیت گوشتی این طیور هم به خاطر تغذیه خوبی که داشته اند بسیار خوب است. و یا حتی برای جوجه های تخم گذار هم مکمل های زئولیتی باعث سریع تر شدن روند تخم گذاری آن ها می شود، حتی تعداد تخم هایی که این جوجه ها دارند هم افزایش پیدا می کند.

خصوصیات و ویژگی‌های زئولیت خوراک طیور

1.    این زئولیت ها قدرت جذب رطوبت فوق العاده زیادی دارند و می توانند تا حد زیادی هیدراته شوند.

2.    وقتی آب و رطوبتی به این زئولیت ها نرسد، تراکم آن ها کم تر می شود و فضای خالی زیادی خواهند داشت.

3.    در زمان بی آبی، ساختما بلوری این زئولیت ها پایدار می ماند.

4.    دارای خاصیت تبادل یونی و تنطیم یون های موجود در آب است.

5.    دارای خواص فیزیکی زیادی از جمله قدرت جذب بالا، هدایت الکتریکی و شبکه یونی و .. است.

نتیجه‌گیری

زئولیت طبیعی با تاثیراتی که روی طیور دارد میزان بیماری و مرگ و میر را تا حد قابل توجهی، در میان جوجه های گوشتی و تخم گذار کاهش می دهد. و همان طور که در این مقاله هم بدان اشاره شد، از تاثیر زئولیت روی بستر طیور هم آگاهی یافتید که، باعث کم تر شدن رطوبت در بستر طیور می شود و همه این ها روی سلامت طیور و در نهایت گوشت و تخم مرغی که به عمل می آید تاثیر گذار است.

این را نیز بد نیست بدانید که،زئولیت روی پوسته تخم مرغ هایی که از جوجه های تخم گذار به عمل می آید نیز تاثر گذار است. طی تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که جوجه هایی که در غذای آن ها از مکمل های زئولیت استفاده شده تعداد تخم مرغ های بیشتری را با کیفیت پوسته بهتر و کیفیت محتوای درون تخم مرغ بالاتر ارائه داده اند.

خرید مستقیم زئولیت خوراک طیور

شرکت مفید با ارائه انواع دانه بندی زئولیت طبیعی و سنتزی، به عنوان یکی از فعالان در عرصه فروش زئولیت آن هم به صورت مستقیم در حال فعالیت در ایران است.  این شرکت با در اختیار داشتن و سابقه همکاری با بسیاری از معادن زئولیت، این پتانسیل را دارد که زئولیت طبیعی و مصنوعی را در هر حجمی با توجه به نیاز مشتریان خود تامین کند.

شما می توانید جهت گرفتن مشاوره در زمینه خرید زئولیت خوراک طیور و یا هر نوع زئولیت دیگری با مجموعه مفید تماس حاصل فرمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه