کاهش مدت درمان سرما خوردگی! | با مصرف این دارو سرما خوردگی خود را به زودی درمان کنید!

بررسی شواهد جدید نشان می‌دهد که روی (زینک) در واقع ممکن است طول مدت علائم سرماخوردگی را حدود دو روز کاهش دهد و درمان سریع سرماخوردگی است.

کاهش مدت درمان سرما خوردگی! | با مصرف این دارو سرما خوردگی خود را به زودی درمان کنید!
کدخبر : 25896
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 با این حال، شواهد قطعی نیستند و مصرف زینک می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.

«سوزان ویلند»، محقق ارشد و استادیار دانشگاه مریلند، در یک بیانیه خبری گفت: «شواهد موجود در مورد زینک هنوز ثابت نشده است. قبل از اینکه بتوانیم از تأثیرات آن مطمئن شویم، به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

به گفته محققان، فرضیه در مورد زینک این است که این ماده معدنی ضروری که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، ممکن است در توانایی ویروس سرماخوردگی برای تکثیر در بینی، دهان و گلو اختلال ایجاد کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که زینک می‌تواند این کار را در ظروف آزمایشگاهی و موش انجام دهد، اما مطالعات انسانی برای نشان دادن اینکه آیا روی انسان هم عمل می‌کند یا خیر، مورد نیاز است.

اولین سرما خوردگی

برای این بررسی، محققان ۱۹ آزمایش انسانی را ارزیابی کردند که زینک را به عنوان یک درمان سرماخوردگی و ۱۵ کارآزمایی را به عنوان ابزاری برای پیشگیری از سرماخوردگی بررسی کردند.

به طور خاص، هشت مطالعه با نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت کننده، زینک را به عنوان درمانی برای کاهش مدت سرماخوردگی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تلفیقی از آن مطالعات نشان داد که زینک ممکن است به کاهش طول مدت سرماخوردگی تا حدود دو روز کمک کند که از میانگین مدت یک هفته‌ای در افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، کمتر است.

تیم تحقیقاتی همچنین خاطرنشان کرد که مصرف زینک با عوارض جانبی مانند مشکلات روده، حالت تهوع و طعم ناخوشایند همراه است.

ویلند افزود: «در حالی که کارآزمایی‌های زیادی برای بررسی زینک وجود داشته است، رویکردها متفاوت است، بنابراین نتیجه‌گیری با قطعیت دشوار است».

زینک

قرص زینک برای چیست؟

قرص زینک مکملی است که در آن از ماده معدنی زینک یا همان روی استفاده شده است. مکمل زینک می‌تواند در قالب‌های دیگر مثل شربت، قرص جوشان و … نیز تولید شود. اگر در مکمل زینک، به جز روی از دیگر ویتامین‌‌ها یا مواد معدنی استفاده شده باشد، به آن مکمل زینک پلاس می‌گویند. در مکمل زینک پلاس معمولا از زینک، ویتامین‌های گروه B، ویتامین سی و گاه آهن استفاده می‌شود.

انواع قرص زینک

انواع قرص زینک کدام است؟ قرص zinc معمولا در دوزهای 5، 10، 15 و 30 میلی‌گرمی در بازار وجود دارد. روی در قالب مکمل می‌تواند به صورت شربت یا قرص جوشان نیز مورد استفاده قرار گیرد. عنصر روی به شکل مکمل در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که از جمله آنها موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • زینک گلوکونات
  • زینک سولفات
  • زینک استات
  • زینک پیکولینات
  • زینک اوروتات
  • زینک سیترات

زینک

فواید قرص زینک

مصرف مکمل زینک می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا
  • جلوگیری از ریزش مو
  • بهبود سلامت پوست
  • جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها
  • کمک به افزایش اشتها (در افرادی که کمبود این ماده را در بدن خود دارند)
  • موثر در بهبود رشد کودکان
  • بهبود قدرت بویایی و چشایی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی از فواید مکمل زینک

بررسی‌ها در مورد مصرف مکمل روی نشان می‌دهد که:

ویتامین

اگر از قرص روی 5 ماه به طور متوالی استفاده شود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

از طرف دیگر مصرف مکمل روی، 24 ساعت پس از مشاهده اولین علائم سرماخوردگی، طول دوره سرماخوردگی و همچنین شدت آن را کاهش می‌دهد. البته دقت کنید که این سخن به معنای مصرف بیش از حد قرص روی نیست و همواره مقدار دقیق مصرف را باید در نظر گرفت.

روی همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به خنثی‌سازی و مقابله با رادیکال‌های آزاد پرداخته و همچنین می‌تواند میزان التهاب در بدن را کاهش دهد. به همین دلیل گفته می‌شود که مصرف روی در بهبود بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان و کنترل دیابت می‌تواند موثر باشد. در یک مطالعه مشخص شد که 50 فرد مسن که روزانه 45 میلی‌گرم گلوکونات روی را به مدت 1 سال استفاده می‌کردند، کاهش علائم التهاب و کاهش دفعات ابتلا به عفونت را به وضوح در خود تجربه کردند.

پوست

خواص قرص زینک برای پوست و مو

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از روی در قالب مکمل، تقویت سلامت پوست و مو است. مکمل‌های حاوی روی (به ویژه سولفات روی) می‌توانند در درمان آکنه مورد استفاده قرار گیرند. همچنین مصرف روی موجب می‌شود تا بهبود زخم‌ها سریع‌تر صورت گیرد؛ به همین دلیل از این عنصر به صورت موضعی و در پمادها و کرم‌ها نیز استفاده می‌شود. روی موجب می‌شود تا غدد چربی اطراف فولیکول مو به خوبی وظیفه خود را انجام داده و به این طریق به سلامت مو کمک شده و از ریزش آن نیز ممانعت به عمل می‎‌آید. ریزش مو یکی از مهم‌ترین نشانه های کمبود زینک در بدن محسوب می‌شود.

علائم کمبود زینک

کمبود روی موجب می‌شود تا رشد جسمی و ذهنی کودکان با تاخیر انجام شده و همچنین رشد جنسی نوجوانان را نیز با اختلال مواجه سازد. چنانچه سطوح روی در بدن به مقدار کافی نباشد، ممکن است به ناتوانی جنسی در مردان منجر شود. کمبود روی همچنین می‌تواند ضعف سیستم ایمنی، ریزش مو، کاهش اشتها، اختلال در ترمیم زخم‌ها، کاهش حس چشایی، اسهال و اختلال در بینایی را در پی داشته و گاه تا به آنجا پیش رود که سطح هوشیاری را نیز در بدن به پایین‌تر از سطح طبیعی برساند./صد آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه