نکات آشپزی | نکات آشپزی حرفه ای

نکات آشپزی مخصوص یه املت مشتی و شمالی | املت شاپوری رو امتحان کنی عاشقش میشی

املت یکی از بهترین پیشنهاد‌ها برای یک صبحانه خوشمزه و مقوی است.

نکات آشپزی مخصوص یه املت مشتی و شمالی | املت شاپوری رو امتحان کنی عاشقش میشی
کدخبر : 23502
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

رعایت کردن نکات آشپزی و مراحل آن برای پختن یک غذای خوشمزه، از مهمترین، ویژگی های یک آشپز است. نکات آشپزی در اکثر خورشت های ایرانی همسان و نزدیک به یکدیگر هستند. نکات آشپزی غذا های ایرانی کاملا متفاوت از غذا های خارجی است. آشپز های حرفه ای در جهان همیشه نکات آشپزی را رعایت کرده و به نکات کلی آشپزی غذا ها از خود نکته های جدید به وجود می آورند. برای یادگیری نکات آشپزی با ما در سایت پیشنهاد ویژه همراه باشید.

یکی از خوشمزه ترین صبحانه های سنتی ایرانی است که علاوه بر خوشمزگی بسیار مقوی نیز می باشد در واقع ترکیب جادویی تخم مرغ و رب و لوبیا پخته شده می باشد. این غذا در لاهیجان توسط قهوه چی به نام شاپور ابداع شده و کم کم در سراسر ایران محبوب شده است و به همین علت نام این غذا را املت شاپوری گذاشتند. از دیر باز خوردن صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذایی به حساب می آمد و نقش مهمی را در تامین انرژی در بدن داشته است و نباید این وعده اصلی غذایی را حذف کرد زیرا مضرات جبران ناشدنی دارد که به مرور زمان در بدن نشان داده می شود. طعم و مزه این املت در کنار چای لاهیجانی بسیار دلچسب خواهد بود.

نکات آشپزی دستور پخت املت شاپوری

به دلخواه می توانید روی املت شاپوری مقداری آب نارنج بریزید اگر فصل نارنج نبود کمی آبلیمو بریزید.

برای تهیه املت شاپوری باید حرارت کم باشد و زمانی که تخم مرغ را اضافه می کنیم حرارت را زیاد کنید.

آب جوش را حتما بریزید تا بافت رب نرم شود.

آب لوبیا را نباید داخل املت بریزید./پارسی دی

در این مقاله به شما طرز تهیه املت شاپوری که یک صبحانه رشتی است را آموزش می‌دهیم:

مواد لازم برای تهیه املت شاپوری

تخم مرغ: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

روغن زیتون: به مقدار لازم

آب نارنج: به میزان دلخواه

خوراک لوبیا: یک کاسه

طرز تهیه املت شاپوری

ابتدا روغن را داخل ماهیتابه بریزید تا روغن داغ شود. رب گوجه فرنگی را داخل روغن داغ بریزید و خیلی سریع هم بزنید تا رب نسوزد. حدود یک دقیقه رب را هم بزنید.

تخم مرغ‌ها را داخل ماهیتابه بشکنید. توجه داشته باشید که زرده تخم مرغ را هم نزنید و فقط سفیده‌های تخم مرغ را با رب هم بزنید تا خوب مخلوط شود و شکل املت به خود بگیرد و زرده‌ها درسته باقی بماند.

املت داخل ماهیتابه را کنار بزنید و کمی جا باز کنید و سپس خوراک لوبیا را به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید املت را وسط ماهیتابه جمع کنید و خوراک لوبیا را اطراف املت بریزید.

در این مرحله نمک و فلفل سیاه را روی املت و خوراک لوبیا بپاشید.

حالا املت لوبیا شاپوری شما آماده است و می‌توانید آن با نان بربری تازه و یک استکان چای تازه دم لاهیجان میل کنید.

پیشنهاد ویژه: در صورتی که به طعم روغن زیتون علاقه دارید.

منبع:خراسان

برای درست کردن املت شاپوری به سبک رشتی، تابه ای را حرارت متوسط می گذاریم. بعد ۲ تا ۳ قاشق روغن کف تابه ریخته و میگذاریم تا کاملا داغ شود.

سپس، ۳ قاشق رب گوجه فرنگی را به تابه ریخته و به صورت دائم تفت می دهیم تا هم خوشرنگ شود و هم بوی خامی رب از بین برود. بعد از ۱ دقیقه تفت دادن کمی نمک و زردچوبه و فلفل سیاه روی رب میزنیم.

بعد ادویه ها را در تابه با رب مخلوط کرده و حالا تخم مرغ ها را در کاسه ای به صورت جداگانه می شکنیم تا از سالم بودن آنها مطمئن شویم. سپس مایه تخم مرغی را به تابه اضافه می کنیم.

در همین زمان شروع به آماده کردن لوبیا میکنیم. اگر از کنسرو استفاده می کنید به مدت ۲۰ دقیقه داخل آب بجوشانید. بعد از اینکه بافت مایه تخم مرغ کمی بسته شد، بدون اینکه آب اضافه خوراک را دداخل تابه بریزیم، لوبیا را دور تا دور تابه می ریزیم.

در مرحله بعد، نارنج را شسته و به دو قسمت تقسیم مینماییم. بعد با آبمیوه گیری دستی، آب نارنج را گرفته و روی املت پخش می کنیم و همزمان شروع به هم زدن لوبیا مینماییم تا با نارنج مزه دار گردد. زمانی که بافت زرده و سفید کاملا جمع شد، تابه را کنار می گذاریم. در همان تابه با نان تازه و زیتون املت را سرو می کنیم.

۱ ـ برای درست کردن املت شاپوری، از ماهی‌تابه رویی یا مسی استفاده نمایید؛ زیرا حرارت را بهتر به رب و تخم مرغ منتقل کرده و املتتان را خوشمزه‌تر مینماید.

۲ ـ هم زدن رب در داخل روغن داغ در تهیه املت لوبیا شاپوری اهمیت زیادی دارد. شعله اجاق گاز باید حتماً در این مرحله زیاد باشد.

۳ ـ اگر مواد املت را دوبرابر کنید، حتماً اندازه ماهی‌تابه را در نظر بگیرید؛ زیرا مواد املت لوبیا شاپوری نباید در هم فشرده گردد. /سایت ارکیده

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه