حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

تکلیف حقوق بازنشستگان این ماه مشخص شد | حقوق بازنشستگان این افراد افزایش می یابد

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان در طول اجرای برنامه هفتم توسعه اتفاق نظر دارند، گفت: طبق گفته دولت احتمالا حقوق کارمندان دولت سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که این افزایش حقوق برای کارمندان دولت با بازنشستگان متفاوت است.

تکلیف حقوق بازنشستگان این ماه مشخص شد | حقوق بازنشستگان این افراد افزایش می یابد
کدخبر : 21000
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توافقات مجلس شورای اسلامی و دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان در طول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: جلسه‌ای با دولت در بحث افزایش حقوق بازنشستگان تشکیل شد که هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته است، رئیس مجلس شورای اسلامی هم جلسه‌ای با دولت داشت.وی ادامه داد: جلسه‌ای دیگر هم با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق، مرکز پژوهش‌ها و نماینده دولت تشکیل شد که در این جلسه بیشتر شرایط را توجیه کردند؛ توجیه این بود که اگر حقوق کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند این ۲۰ درصد شامل اضافه کاری، فوق‌العاده و ماموریت هم می‌شود به طوری که حتی می‌تواند افزایش حقوق به ۵۰ تا ۷۰ درصد هم برسد اما این شامل بازنشستگان نمی‌شود. مثلا اگر بازنشسته‌ای ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد با افزایش ۲۰ درصدی حقوق دریافتی‌اش ۱۲ میلیون تومان خواهد شد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق اضافه کرد: دولت گفته شاید افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۲۰ درصد باشد که این هم شامل بازنشستگان هم می‌شود اما با در نظر گرفتن موضوع حق ماموریت و فوق‌العاده و اضافه کاری دریافتی کارمند بیشتر از ۲۰ درصد است پس باید این شرایط را مدنظر قرار داد تا بتوان حقوق بازنشستگان را جبران کرد چون آنها هیچ مزایایی نمی‌گیرند و شرایط معیشتی آنها را به جایی رسانده که مجبور هستند شغل دیگری داشته و حتی راننده تاکسی و اسنپ باشند حال آنکه آنها ۳۵ تا ۴۰ سال برای کشور کار کرده‌اند و اکنون باید در کنار خانواده‌شان استراحت کنند.سنگدوینی بیان کرد: در حال حاضر برخی از بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و توان ادامه این شرایط را ندارند پس باید افزایش حقوق آنها به گونه‌ای باشد که از همان سال اول برنامه اعمال شود؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق ترمیم حقوق بازنشستگان بوده تا آنها بتوانند به بهترین شکل زندگی‌شان را سپری کنند.این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: موضوع افزایش حقوق بازنشستگان همچنان مراعا مانده است با وجودی که نظر مجلس شورای اسلامی و دولت افزایش حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم است اما هنوز به جمع‌بندی درباره سازوکار آن دست پیدا نکرده‌اند.

 بعد از یک ماه تاخیر امروز جلسه شورایعالی کار با موضوع افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان برگزار خواهد شد و نتیجه این جلسه با معیشت میلیون ها نفر در کشور ارتباط مستقیم دارد.

مهر ماه ۱۴۰۲ بود که وزیرکار درباره ترمیم مزدی کارگران در سال جاری گفت: در حال بررسی موضوع ترمیم حقوق کارگران هستیم و هفته آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

افزایش مزد کارگران به طور مستقیم بر روی حقوق بازنشستگان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

هفته‌ای که گذشت کارگران منتظر برگزاری جلسه درباره مزد بودند،، اما این اتفاق رخ نداد. پس از تأخیر یک ماهه در برگزاری جلسه شورای عالی کار، بالاخره قرار شد دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ این جلسه با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمای برگزار شود.

قرار است در این جلسه کارگران درخواست خود را مطرح کنند. البته در جلسات قبلی نیز نمایندگان کارگری از وزیرکار قول بررسی درباره ابعاد مزد را گرفته بودند؛ اما تاکنون جلسه برگزار نشده است.  اعتقاد نمایندگان کارگری این است که در آخرین جلسه شورای عالی کار سال ۱۴۰۱ و هنگام تعیین مزد ۱۴۰۲ وزیرکار قول داده بود که در صورتی که تورم کنترل نشود، بحث دستمزد کارگران بازنگری خواهد شد.

در حال حاضر علی‌رغم اینکه دولتی‌ها مدعی کنترل شیب تورم هستند,، اما واقعیت آن است که تورم روز به روز سبد خرید کارگران و کارمندان را کاهش می‌دهد. حتی کسب‌وکار‌هایی خدماتی، چون باشگاه‌های ورزشی همدر این سال‌ها دو تا سه دفعه در یک سال هزینه خدمات خود را برای پوشش دادن تورم افزایش می‌دهند.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره حقوق کارگران در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش داریم مطابق ماده ۴۱ قانون کار و نسبت به تورم و سبد معیشتی حقوق کارگران را بالا بیاوریم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس درباره همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان خاطرنشان کرد: اما بحث حقوق بازنشستگان بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی متاثر از تصمیماتی است که در شورای عالی کار گرفته می‌شود. در حال حاضر ما در برنامه هفتم تاکید می‌کنیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیرخانه، قدرت مطلق شورای عالی کار نباشد یعنی سه‌جانبه‌گرایی را برای تعیین مزد را مدنظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که ما را برای تعیین مزد کارگران داریم این است که متاسفانه همه اختیارات به وزارت کار تفویض شده است، عملا جلسات سه‌جانبه برگزار می‌شود اما بعد از تایید وزیر کار عملیاتی می‌شود و این خودش یک ابهام اساسی است. در این بخش ما داریم تلاش‌هایی می‌کنیم تا بتوانیم ان‌شاالله هم کف حقوق کارگران را ارتقاء دهیم و هم بحث همسان‌سازی حقوق کارگران شاغل و بازنشسته مخصوصا در دستگاه‌های دولتی، غیردولتی که در حال حاضر بازنشسته تامین اجتماعی هستند را دنبال می‌کنیم چراکه در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به نسبت تورم و سبد معیشت زندگی نیست.

بابایی کارنامی یادآور شد: سوالی که مطرح می‌شود این است همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با چه معیاری؟ با شاغلین که حداقل مزد را می‌گیرند؟ ما اعتقاد داریم در بحث کارگری همسان‌سازی با حداقل‌های سبد معیشت زندگی و تورم سالانه و بسیاری از مشکلاتی که در سبد زندگی مردم ایجاد شد باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا جلساتی آغاز شده است آقای رئیس مجلس خودشان رسما ۳ جلسه برگزار کردند و منتظریم دولت هم بپذیرد و چون زمان گذشته شده است در حال حاضر باید تفاهمی بین هیأت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی صورت گیرد تا جمع‌بندی به صحن مجلس بیاید. آن چه‌که در حال حاضر نمایندگان اصرار دارند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آن هم با مسائلی که گفتم است و همچنین تاکید بر این است که حقوق کارگران با توجه به بحث‌هایی که وجود دارد طبق ماده ۴۱ قانون کار ارتقا یابد و در این خصوص اتفاقات خوب رخ دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه