خسارت تاخیر تادیه سفته

 خسارت تاخیر تادیه سفته
کدخبر : 19868
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

خسارت تاخیر تادیه سفته از زمان اعتراض به وجه سفته یا برات خواهد بود. در اصل محاسبه این خسارت از زمان ثبت واخواست است. اگر توسط دارنده با اظهارنامه، درخواست وجه سفته صورت گیرد، از تاریخ اظهارنامه محاسبه انجام می شود. اگر بعد از اعتراض به عدم دریافت وجه سفته و واخواست آن، وجه سفته توسط صادرکننده پرداخت نشود، باید اصل وجه و خسارت توسط ذینفع مطالبه شود. این خسارت به نرخ روز پرداخت می شود و در تاخیر تادیه آنلاین می توان آن را به نرخ روز محاسبه کرد.

 

 

نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه در اجرای احکام

در دعاوی با موضوع وجه نقد این امکان برای خواهان فراهم شده تا خسارت دیرکرد را در زمان دادرسی درخواست کنند. دادگاه نیز تا صدور رای در خصوص آن حکم صادر می کند. در صورتی که این خسارت بوسیله خواهان تا زمان اجرای رای درخواست شد و دادگاه تا زمان صدور رای، حکم داده باشد. همچنین دادگاه در خصوص خسارت از تاریخ صدور رای تا تاریخ صدور اجراییه ساکت باشد، دادگاه این امکان را دارد تا به درخواست محکوم له در این مورد نیز رای علی حده صادر کند. انجام این کار بدون اقامه دعوی نیز ممکن است، در نتیجه بحث بمرور زمان پیش نخواهد آمد. اگر حکم در خصوص این خسارت از زمان صدور رای تا تاریخ رسیدن به محکوم به و بعد از رای اصلی صادر شود، حکم می تواند به صورت پژوهشی و فرجامی رسیدگی شود. در مطالبه خواسته و خسارت که مورد حکم نهایی دادگاه قرار گرفته، مستحق بودن محکوم له به عنوان اعتبار امر محکوم بها به شمار رفته و دیگر دادگاه در مورد استحقاق خواهان اظهار نظر نخواهد کرد‌. خسارت دیرکرد به نرخ روز پرداخت می شود که در محاسبه تاخیر تادیه آنلاین می توان مقدار آن را بر اساس شاخص تورم و با فرمول خاص محاسبه کرد.

13

 

خسارت تاخیر تادیه دلار و ارز خارجی

زمانی می توان خسارت تاخیر تادیه را درخواست کرد که دیرتر از زمان مقرر شده بدهی پرداخت شود. به همین علت نقد بودن دین یکی از شروط دریافت این خسارت است. ولی منظور این نیست که حتماً وجه نقد تومان یا ریال باشد بلکه ارزهای خارجی نیز می تواند مشمول آن شود. در هر صورت مقدار این خسارت باید به نرخ روز باشد و با محاسبه آنلاین تاخیر تادیه می توان نرخ روز آن را بدست آورد.

در چه مواردی دریافت خسارت بدون مطالبه امکان پذیر است؟

در سه خصوص داین بدون مطالبه می تواند این خسارت را دریافت کند. این سه مورد عبارتند از:

  • چک: مبدا محاسبه آن از تاریخ صدور چک است.
  • مهریه: از تاریخ عقد نکاح محاسبه صورت می گیرد.
  • اسناد رسمی لازم الاجرا: در سند تاریخ مطالبه ذکر شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه