مسکن ملی

جزییات تازه از مراحل ساخت مسکن ملی | وضعیت بیمه مسکن ملی چگونه است؟

به گفته معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی تمامی واحد‌های نهضت ملی مسکن بیمه کیفیت هستند.

جزییات تازه از مراحل ساخت مسکن ملی | وضعیت بیمه مسکن ملی چگونه است؟
کدخبر : 9858
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی گفت: برای ساخت ۴میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۴۰۰۰هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

محمود محمودزاده گفت: ۴میلیون واحد مسکونی مورد هدف دولت است. از نظر اقتصادی بیش‌ از ۴۰۰۰هزار میلیارد تومان فقط در حوزه ساخت بدون لحاظ خدمات و زمین باید برای آن هزینه شود.

محمودزاده گفت: در صورتی که ۷۰درصد از هزینه‌ها مربوط به بخش مصالح ساختمانی باشد بیش از ۲هزار و ۸۰۰هزار میلیارد در حوزه مصالح ساختمانی گردش مالی ایجاد می‌شود.

به گفته وی یکی از بحث‌های مهم در این بخش که در اکثر نقاط کشور مطرح است، مصالح ساختمانی است که باید تامین شود.

همچنین در حوزه ایجاد اشتغال هم طبق آمار‌های تدوینی در ۱۲۰متر ساختمان ۲.۲ شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود که در مجموع ۸ونیم میلیون اشتغال ایجاد می‌کند.

معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی می‌گوید: در حوزه تسهیلات انتظار ویژه داریم که سیستم‌ بانکی برای پرداخت تسهیلات حمایت کند. هم اکنون قرارداد با بزرگترین شبکه اجتماعی که ۳ونیم میلیون نفر را پوشش می‌دهد داریم و ۲۵ تفاهم با دستگاه‌های مختلف را منعقد کرده‌ایم که دو قرارداد آن که شامل ساخت ۲۰۰هزار مسکن است را با اتاق تعاون منعقد کرده‌ایم.

محمود محمودزاده گفت: در صنعت ساختمان کشور تمام پروژه‌های مسکن از بیمه کیفیت برخوردار خواهند بود و برای ۱۰ سال تمام اجزای ساختمان بیمه شده است.

مسکن ملی

اقبال شاکری افزود: یکی از موانع ساخت مسکن، بانک‌ها است و دولت خود باید هرکدام از تکالیف ایجاد شده را برعهده بگیرند دولت و شورای عالی مسکن باید پای کار باشد و متخلفان در این بخش را بر سرجای خود بنشنید.

آورده متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی نباید از این رقم بیشتر شود | میزان اقساط تسهیلات

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: نباید آورده متقاضیان در نهضت ملی مسکن بیش از ۲۰۰ میلیون تومان و اقساط آن بیش از ۲ تا ۳ میلیون تومان شود.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس مبلغ بسیار کمی در داخل صندوق ملی مسکن قرار دارد و از معاون اول رئیس جمهور درخواست داریم که هرچه سریعتر آن را به بخش مسکن اختصاص دهند.

او می‌گوید: برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی باید حداکثر آورده متقاضیان ۲۰۰ میلیون تومان در بازه زمانی طولانی مدت باشد و میزان اقساط متقاضیان هم نباید بیش از ۲تا ۳ میلیون تومان باشد. هم اکنون بانک‌ها باید سهم ۲۰ درصدی خود برای تسهیلات مسکن را پرداخت کنند که در غیر این صورت قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

شاکری گفت: مسئولیت ساخت ۴ میلیون مسکن با دولت است و وزارت راه وشهرسازی در این بخش مجری و ناظر است. در بخش ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ما از لحاظ تامین زمین مشکل نداریم بلکه مشکل اصلی تامین مالی است.

او گفت: قانون نظام مهندسی ظرف دو هفته آینده وارد کمیسیون شده و این قانون بعد از ۲۷ سال اصلاح می‌شود.

رستم قاسمی در حاشیه نشست هیات دولت درباره روند پیش روی طرح جهش تولید مسکن از قول دولت و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان سال [عمر دولت] سخن گفت و افزود: این گونه نیست که سال اول بتوانیم یک میلیون مسکن بسازیم چون ساخت واحدهای مسکونی یکی دو سال به طول می انجامد.

وزیر راه و شهرسازی از شروع واگذاری واحدهای ساخته شده در طرح جهش تولید مسکن خبر داد و تاکید کرد که بلیط هواپیما در اربعین هرگز گران نمی‌شود.

وی ادامه داد: ظرف چند ماه گذشته ساخت یک و نیم میلیون واحد را شروع کرده ایم که از عملیات فونداسیون تا نازک کاری که تا پایان شهریور ماه طول می کشد، حدود ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد.

قاسمی با بیان این مطلب، از شروع تحویل واحدها طی ماه های پیش رو خبر داد و افزود: این روند زمان می برد، به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که ظرف ۴ سال، حدود چهار میلیون مسکن را تولید کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار رادیو گفت‌وگو که در خصوص عملکرد یک ساله وزارتخانه متبوع‌اش پرسید، گفت: در حوزه مسکن کار مفصلی صورت گرفته است و با ایجاد بانک زمین نزدیک سه میلیون قطعه زمین برای نهضت ملی مسکن فراهم آمده که کار ساده ای نیست.

قاسمی همچنین در رابطه با افزایش بلیط پروازهای عتبات خاصه با نزدیک شدن به اربعین حسینی گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی دهم که قیمت بلیط اربعین اضافه شود.

وی در عین حال از مردم خواست بلیط چارتری نخرند و از طرفی به آژانس های هوایی نیز ابلاغ شده است که بلیط به صورت چارتر به فروش نرسانند.

قاسمی با بیان این که توان کافی در حوزه پروازهای اربعین وجود دارد، تاکید کرد که هر ایرلاینی تخلف کند، پرواز آن لغو خواهد شد.

وی بار دیگر یادآوری کرد که اجازه پرواز چارتری برای اربعین حسینی داده نشده و مردم هم از چنین بلیط هایی امتناع کنند چون در فرودگاه ایران خواهند ماند و اجازه افزایش بلیط هواپیما در زمان اربعین هرگز داده نخواهد شد.

 اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی پایتخت را ماهانه ۷ میلیون تومان، برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی کلانشهرها ماهانه ۶.۳ میلیون تومان، برای وام ۳۰۰ میلیونی ساخت در سایر شهرها، ماهانه ۴.۷ میلیون تومان و برای اقساط ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن ماهانه ۴ میلیون تومان عنوان شد.

امکان بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی هم وجود دارد و با این شیوه، متقاضیان در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی، ماهانه ۴.۳ میلیون تومان می‌پردازند.

اولین بار یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مسکن در مصاحبه‌ای رقم اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی پایتخت را ماهانه ۷ میلیون تومان، برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی کلانشهرها ماهانه ۶.۳ میلیون تومان، برای وام ۳۰۰ میلیونی ساخت در سایر شهرها، ماهانه ۴.۷ میلیون تومان و برای اقساط ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن ماهانه ۴ میلیون تومان عنوان کرده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد، اظهارات این عضو هیئت مدیره بانک مسکن، استناد قانونی از سوی شورای عالی مسکن یا شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ندارد.

بر مبنای آخرین جزئیات موجود، توجه به اعداد مطرح شده در قالب رقم اقساط بازگشتی تسهیلات نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که عضو هیئت مدیره بانک مسکن از شیوه نوع پرداخت ساده استفاده کرده و ارقام تسهیلات را بیان کرده است.

این در حالیست که یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلند مدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سودهای پلکانی متفاوت ۳ درصد، ۵ درصد و ۹ درصد قسط بندی می‌شود.

در حقیقت در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.

بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی ۹ درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید ۴.۳ میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند. این رقم پرداخت در سال دوم به ۴.۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید مبلغ ۵.۱ میلیون تومان را بپردازد.

بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه ۷ میلیون تومان می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه