نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

اطلاعیه مهم برای ثبت نام نهضت ملی مسکن| آغاز ساخت مسکن ملی تهران

بنیاد مسکن در تفاهم با شهرداری تهران ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری را علاوه بر سایر فعالیت‌های بنیاد در حوزه تولید مسکن در برنامه دارد.

اطلاعیه مهم برای ثبت نام نهضت ملی مسکن| آغاز ساخت مسکن ملی تهران
کدخبر : 9771
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم طرح نهضت ملی مسکن را راه اندازی کردند. اما هنوز هیچ خانه ای با عنوان طرح نهضت ملی مسکن به مردم تحویل داده نشده است. زمان تحویل خانه های طرخ نهضت ملی مسکن نیز مشخص نشده است. در طرح نهضت ملی مسکن ابراهیم رئیسی دستور ساخت 4  میلیون را به وزارت راه و شهر سازی داده است. در ادامه به جزئیات طرح نهضت ملی مسکن میپردازیم.

نهضت ملی مسکن

آغاز ساخت ۴ هزار مسکن در داخل شهر تهران تا یک ماه آینده

 معاون مسکن شهری بنیاد مسکن از همکاری این بنیاد با شهرداری برای ساخت ۴ هزار واحد مسکونی مشارکتی در شهر تهران طی یک ماه آینده خبر داد.

حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: بنیاد مسکن در تفاهم با شهرداری تهران ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری را علاوه بر سایر فعالیت‌های بنیاد در حوزه تولید مسکن در برنامه دارد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: کلنگ احداث ۶ هزار واحد مسکونی در دو مرحله و هرکدام به تعداد ۳ هزار واحد به زمین زده شد. مقرر است تا طی یک ماه آینده ۴ هزار واحد دیگر نیز اجرایی و عملیاتی شود که با این اقدام، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی به شکل مشارکتی آغاز خواهد شد.

سهرابی توضیح داد: در این پروژه مشارکتی در برخی از واحدها، زمین و ساخت از بنیاد مسکن و پروانه از شهرداری تهران و در برخی از پروژه‌ها نیز زمین و پروانه از شهرداری و ساخت برعهده بنیاد مسکن است.

گفتنی است، ۳ هزار واحد از ۱۰ هزار واحد مشارکتی بنیاد و شهرداری با ایجاد قرارگاه سازندگی مسکن در شهر تهران و در منطقه ۱۸ در حال احداث است که در اسفندماه سال گذشته کلنگ‌زنی شد و ۳ هزار واحد نیز در تیرماه سال جاری طی مراسمی با حضور رئیس بنیاد مسکن و شهردار تهران آغاز شد. مقرر است تا ۴ هزار واحد نیز در یک ماه آتی آغاز شود.

پاسخ بهزیستی به سوالاتی درباره ثبت نام در طرح «نهضت ملی مسکن»

درحالی «مسکن» به عنوان گران‌ترین خدمت سازمان بهزیستی به مددجویان محسوب می‌شود و این سازمان مطابق دستورالعمل‌های جاری، کمک هزینه تامین مسکن، تعمیر و اجاره می‌پردازد که در این میان ثبت نام در طرح «نهضت ملی مسکن» نیز برای مددجویان این نهاد روزنه امیدی ایجاد کرده برای خانه‌دار شدن؛ در همین راستا سوالاتی درباره تحویل منازل مسکن ملی،‌ میزان مبلغ پرداختی برای ثبت نام و ... ایجاد شده که به برخی از آنها پاسخ داده شده است.

 «مسکن» یکی از نیازهای اساسی هر خانواده‌ای در جوامع تلقی می‌شود و به طور خاص در جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز هستند افرادی همچون زنان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای ایتام،‌ معلولین سـرپرست خانوار و... که در تأمین مسکن نسبت به سایر اقشار ناتوان‌تر و یا نیازمند حمایت هستند.

اما از آنجایی که به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، امروز موضوع تامین مسکن در کنار معیشت و اشتغال یکی از سه راهبرد اصلی و اساسی است که به عنوان زیرساخت خانواده مطرح می‌شود، در این راستا معاونت مشارکت‌های مردمی سازمان مذکور در حوزه مسکن نیز وظایفی برعهده دارد.

پرداخت کمک هزینه احداث و خرید مسکن به مددجویان دارای پروانه ساختمانی و یا سند مالکیت، کمک به تامین مسـکن معلولین سـرپرست خانوار دارای شدت معلولیت خیلی شدید و شدید و زنان سرپرست خانوار جزء سه دهک آخر درآمدی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، کمک به تامین مسـکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول با مشارکت بنیاد مستضـعفان، بنیاد مسـکن، سـتاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان ملی زمین و مسکن، کمک به تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک به تامین مسکن خانوار دارای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه از جمله مسئولیت‌های مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

در این راستا سازمان بهزیستی کشور به سوالات متداولی درخصوص تسهیلات خرید، ساخت یا تعمیر مسکن، مناسب‌سازی مسکن، ثبت‌نام نهضت ملی تامین مسکن و... پاسخ داده است که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید:

نهضت ملی مسکن

آیا سازمان بهزیستی مسکن رایگان در اختیار مددجویان قرار می‌دهد؟

خیر، سازمان بهزیستی مطابق دستورالعمل‌های جاری، کمک هزینه تامین مسکن، تعمیر و اجاره می‌پردازد.

    آیا برای خرید، ساخت یا تعمیر مسکن تسهیلات خاصی به مددجویان پرداخت می‌شود؟

بلی، مطابق با دستورالعمل سال ۱۴۰۰ تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت، خرید و مبلغ  ۲۰۰ میلیون ریال جهت تعمیر پس از ارائه مستندات مربوطه به مددجویان حائز شرایط پرداخت می‌شود.

    سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن چه میزان است؟

در حیطه اختیارات معاونت توانبخشی است.

    آیا برای رهن ملک سازمان بهزیستی نیز مساعدت می‌کند؟

خیر اما کمک بلاعوض مطابق با دستورالعمل سال ۱۴۰۰ تا سقف ۲۰۰میلیون ریال کمک بلاعوض به مددجویان مستاجر حائز شرایط (مطابق دستورالعمل‌های مربوطه) پس از ارائه مستندات مربوطه به عنوان کمک هزینه ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

    تعامل سازمان بهزیستی با سایر دستگاه‌ها برای ساخت و ساز مسکن به چه نحوی است؟

از طرق مختلفی همچون استفاده از قانون بودجه و پیگیری و مطالبه‌گری از وزارتخانه‌های مرتبط و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک با نهادهای همکار جهت پرداخت کمک بلاعوض مسکن

    آیا هزینه انشعابات آب، برق و گاز برای مددجویان سازمان رایگان است؟

مددجویان تحت پوشش برای یک مرتبه از پرداخت بخشی از هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز مطابق تعرفه‌های دستگاه مربوطه معاف هستند.

    آیا صدور پروانه و یا پایان کار ساختمان از سوی شهرداری برای مددجویان تحت پوشش رایگان است؟

مددجویان تحت پوشش برای یک مرتبه و یک واحد مسکونی از پرداخت بخشی از هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی مطابق تعرفه‌های دستگاه مربوطه معاف هستند (مطابق با قوانین بودجه سال).

    آیا مددجویان از پروژه‌ها و خانه‌های سایر دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی و یا بنیاد مسکن می‌توانند استفاده کنند؟

بلی البته با توجه به رعایت شرایط مندرج در بخشنامه‌های دستگاه‌های متولی

    آیا برای ثبت نام نهضت ملی تامین مسکن مددجو باید مبلغی پرداخت کند؟

بله، این موضوع در تشخیص صلاحیت سازمان بهزیستی نیست و شرایط و مبالغ می‌بایست تابع قوانین طرح باشد مگر در شرایطی که تفاهم خاصی فی مابین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شود.

    آیا امکان پرداخت اقساطی مبلغ اولیه برای مددجویان تحت پوشش این سازمان که در نهضت ملی تامین مسکن ثبت‌نام کرده‌اند وجود دارد؟

باتوجه به اینکه پروژه‌هایی که توسط اداره راه و شهرسازی ساخته می‌شود دارای قرارداد میان مددجو، پیمانکار و اداره راه و شهرسازی است لذا براساس زمان‌بندی پرداخت سهم آورده توسط مددجو در قرارداد فی مابین مددجو و راه و شهرسازی معمولا تهیه می‌شود.

    تحویل منازل مسکن ملی که به صورت اینترنتی توسط مددجو ثبت‌نام شده، چقدر زمان می‌برد؟

بدیهی است زمان تحویل هر پروژه بر عهده دستگاه متوسلی ساخت آن بوده و می‌بایست توسط متقاضی پروژه از دستگاه مربوطه پیگیری شود.  

    پس از تحویل منازل، مبلغ و میزان اقساط ماهیانه‌ای که باید مددجو پرداخت کند چگونه است؟

میزان و چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات ساخت تابع شرایط و قوانین بانک عامل است.

    آیا مددجویانی که دارای خانه ورثه‌ای هستند هم می‌توانند در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند؟

احراز شرایط عدم سابقه مسکن و سبز بودن فرم ج بر عهده اداره راه و شهر سازی است.

    آیا امکان فروش واحدهای تحویلی توسط سازمان بهزیستی وجود دارد؟

بهزیستی متولی تحویل واحد مسکونی نیست، در این خصوص مددجویان باید مطابق با تعهدات محضری خود در قبال دریافت کمک بلاعوض مسکن از سازمان عمل کنند.

    آیا واحدهای تحویلی از سوی سازمان بهزیستی با امکانات کامل چون پکیج، کابینت و ... است؟

هیچگونه واحدی از سوی بهزیستی به مددجو تحویل نمی‌شود و بدیهی است در خصوص امکانات هر واحد و پروژه باید مطابق قرارداد میان مددجو و دستگاه متولی ساخت واحد اقدام شود.

    درصورت عدم پرداخت به موقع اقساط مسکن، واحد تحویلی مصادره می‌شود؟

عدم پرداخت به موقع اقساط بانکی تابع شرایط و قوانین بانکی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه