واردات خودرو | واردات خودرو به کشور

زمان واردات خودرو مشخص شد؟ | قیمت خودرو به کدام سو می رود؟

واردات خودرو پس از حدود چهار سال ممنوعیت بالاخره در بهار امسال پایان یافت؛ ممنوعیتی که هر چند در آن زمان با توجه به شرایط اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر بود اما کارشناسان معتقدند که بخشی از شرایط ملتهب کنونی بازار خودرو ناشی از این موضوع است. آنگونه که از صحبت های مسئولان هم به نظر می رسد،‌ یکی از برنامه های اصلی وزارت صمت برای افزایش عرضه و تعدیل قیمت ها،‌ واردات خودروهای اقتصادی است. با این وجود هر روز بر ابهامات واردات خودرو افزوده می شود.

زمان واردات خودرو مشخص شد؟ | قیمت خودرو به کدام سو می رود؟
کدخبر : 9541
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو و برخی کالاها و اقلام ممنوع شده بود، اکنون و پس از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو های خارجی به کشور، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی می‌گذارد. واردات خودرو و حاشیه های آن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. واردات خودرو با اینکه تا چندی پیش محدود بود، اما امروزه خبر آزادسازی آن منتشر شده است.

واردات خودرو

واردات خودرو که از اواسط خردادماه با ابلاغ محمد باقر قالیباف، رییس مجلس به دولت به صورت رسمی آزاد شد، همچنان حاشیه ساز است و هرچند قرار بود آیین نامه آن تا آخر خرداد نهایی شود و شهریور اولین محموله خودروی های وارداتی به کشور برسند اما همچنان خبری از این آیین نامه نیست. 

در این میان نکته قابل تامل، تاکید مسئولین وزارت صمت به ورود خودروهای وارداتی به کشور در شهریور حتی با تاخیر به وجود آمده در نهایی شدن آئین نامه است. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت که اواخر تیر اعلام کرده بود، خودروهای وارداتی از شهریور به کشور می رسند، مجددا روز گذشته در مصاحبه ای با اعلام تصویب آیین نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این آئین نامه در صف بررسی هیات دولت قرار دارد و پیش‌بینی می شود تا چهارشنبه تصویب شود. نکته مهم صحبت های معاون صنایع حمل و نقل تاکید مجدد وی بر ورود خودروهای وارداتی به کشور در شهریور بود.

واردات خودرو تا شهریور در حالی توسط مسئولین وزارت صمت تکرار می شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان این فرآیند زمان بر بوده و ورود خودروهای وارداتی به کشور تا آن زمان ممکن نیست

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص گفت: حتی اگر همین امروز هم آیین نامه واردات خودرو اعلام و دستورالعمل آن هم به شرکت های واردکننده ابلاغ شود، بعید است تا بهمن ماه خودروهای وارداتی به کشور برسند.

دادفر تاکید چند باره مسئولین وزارت صمت بر ورود این خودروها در شهریور را نشان از رانت اطلاعاتی می داند و معتقد است: تنها در شرایطی می توانیم شاهد عرضه خودروهای وارداتی در شهریور ماه باشیم که پیش از اعلام و تصویب آئین نامه، وزارت صمت با چند شرکت مذاکره کرده باشد و این شرکت ها هم با اطلاع از شرایط واردات و آئین نامه، اقدام به ثبت سفارش کرده باشند که این به معنی دادن رانت به این شرکت هاست.

حالا باید دید که بالاخره پس از تاخیر بیش از یک ماهه، این هفته آیین نامه واردات خودرو آنگونه منوچهر منطقی گفته است، نهایی می شود و خودروهای وارداتی چه زمانی و با چه شرایطی به کشور می رسند.

واردات خودرو

دادفر اعلام کرد که با مخالفت‌ها و سنگ اندازی برخی بعید به نظر می‌رسد آئین نامه واردات به این زودی‌ها تصویب و ابلاغ شود.

در حالی که قرار بود دیروز در جلسه هیات دولت تکلیف آئین نامه وادرات مشخص شود و ابهاماتی که فاطمی امین، وزیر صمت در نشست خبری هفته گذشته راجب آن‌ها صحبت کرده بود برطرف شود تا زمان نگارش این گزارش هنوز خبری از مشخص شدن آئین نامه نهایی واردات نیست.

 از زمان اعلام آزادشدن واردات خودرو توسط وزیر صمت و دستور قالیباف به دولت برای تدوین آئین نامه در اوایل خردادماه یک ماه می‌گذرد و در حالی که قرار بود تا پایان همان ماه، آئین نامه نهایی واردات ابلاغ شود همچنان حتی خبری از پیشنویس آن نیست.

از این تاخیر هم که بگذریم مباحث مطرح شده از سوی وزیر و معاونانش در خصوص واردات خودروهای اقتصادی و ده هزار دلاری توسط خودروسازان موجب نگرانی بیشتر فعالان این حوزه در خصوص توزیع بیشتر رانت در کشور فراهم کرد و اظهار نظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مشخص نبودن منابع ارزی واردات خودرو نقطه ابهام دیگری بر آئین نامه واردات خودرو بود.

هرچند امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفته بود که طبق قانون قرار است از محل صادرات قطعات یدکی و خودرو این ارز تامین شود اما پرسش مهم این است که حجم صادرات کشور در این حوزه چقدر است و اینکه آیا توان صادرات لوازم یدکی و خودروی کشور جوابگوی ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است؟

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان در ابتدا با اشاره به اینکه این موضوع همان قانون قبلی است که بسیاری از کارشناسان به دلیل انحصاری که این موضوع در زمینه واردات ایجاد می‌کند با آن مخالف هستند، گفت: انحصار قانونی که در عرضه خودرو داریم را می‌خواهند در واردات خودرو نیز اعمال کنند که موجب ایجاد فساد می‌شود.

به گفته او، ایده می‌تواند به گونه ای باشد که واردات برای همگان آزاد باشد و شخص و شرکتی که صادرات دارد بتواند با تعرفه پایین‌تر واردات انجام دهند.

به عقیده دبیر انجمن واردکنندگان، نگاه‌های انحصار گرایانه و بهانه‌های تامین ارز فقط تلاش برای ادامه انحصار برای انحصار طلبان است و منابع ارزی واردات می‌تواند با ارزهای اعلامی مردمی که تمایل دارند واردات انجام دهند باشد و اینگونه انحصار در این حوزه ایجاد نمی شود.

در آخر دادفر اعلام کرد که با مخالفت‌ها و سنگ اندازی برخی بعید به نظر می‌رسد آئین نامه واردات به این زودی‌ها تصویب و ابلاغ شود با همین فرمان اگر نگوییم هرگز واردات انجام نمی‌شود حداقل به این زودی‌ها نخواهد بود.

حالا باید دید با همه این اظهارات ضد و نقیض واردات خودرو پس از چند سال وقفه چگونه صورت می‌گیرد و می‌تواند تاثیر مورد تصور را در بازار خودروی کشور ایجاد کند یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه