درمان فیزیوتراپی سکته مغزی

تمرینات توانبخشی می تواند به قربانیان سکته کمک کند تا تحرک و قدرت بدنی خود را بازیابند.

درمان فیزیوتراپی سکته مغزی
کدخبر : 9053
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در مراحل اولیه بهبودی سکته مغزی، بیماران اغلب با کمک یک تیم متخصص ورزش می کنند. هم فیزیوتراپیست ها و هم کاردرمانگران دارایی بزرگی برای بهبودی شما هستند.

پس از ترخیص از توانبخشی بستری ، تیم متخصص در دسترس نیست و یا فقط به میزان محدودی در دسترس است. برای ادامه پیشرفت، قربانیان سکته مغزی باید یک برنامه ورزشی ثابت در خانه داشته باشند.

رپرتاژ

تمرینات زیر یک مکمل عالی برای برنامه توانبخشی شما هستند. قبل از انجام این تمرینات جدید در خانه با درمانگر خود صحبت کنید.

چگونه تمرینات توانبخشی را با سطح مهارت خود تطبیق دهید؟

قبل از شروع، مهم است که بدانید چگونه تمرینات توانبخشی در خانه را متناسب با سطح مهارت خود سفارشی کنید.

قربانیان سکته مغزی مبتلا به فلج ممکن است نیاز به عقب نشینی و انجام ورزش های غیرفعال در ابتدا داشته باشند. این بدان معنی است که شما باید در طول حرکت از قسمت آسیب دیده بدن خود حمایت کنید.

ورزش غیرفعال

ورزش غیرفعال با تحریک نوروپلاستیسیته به بیماران کمک می کند تا از فلج خود بهبود یابند . اگر با این اصطلاح آشنایی ندارید، مهم است که ابتدا آن را برای شما توضیح دهیم.

نوروپلاستیسیته مکانیسمی است که مغز برای سیم کشی مجدد و التیام پس از آسیب استفاده می کند. نوروپلاستیسیته به مغز اجازه می دهد تا مهارت های از دست رفته مانند راه رفتن و استفاده از بازو را بازیابی کند.

اگرچه ممکن است زمان ببرد و نتایج ممکن است کند باشد، حرکات غیرفعال به افزایش شانس بهبودی شما از فلج ناشی از سکته کمک می کند .

قربانیان سکته مغزی که از قبل تحرک دارند و می خواهند به پیشرفت خود ادامه دهند، می توانند به ورزش فعال ادامه دهند. این بدان معنی است که شما می توانید حرکت را خودتان بدون کمک انجام دهید.

ورزش فعال

مهمترین چیز این است که بر روی انجام تمرینات توانبخشی سکته مغزی با میزان تکرار بالا تمرکز کنید تا مغز خود را تحریک کنید. هر چه بیشتر نورپلاستی خود را ارتقا دهید، بیشتر می توانید تحرک خود را بهبود ببخشید.

اگر به جای یک بار در هفته هر روز تمرین کنید، نتایج سریع تری خواهید دید. مغز برای ایجاد و تقویت ارتباطات عصبی جدید نیاز به تحریک مداوم دارد.

اکنون بیایید به تمرینات کامل بدن برای توانبخشی سکته مغزی نگاه کنیم. اول پاها هستند.

تمرینات پس از سکته مغزی برای پاها

تمرینات پا می تواند به قربانیان سکته مغزی کمک کند راه رفتن (روش راه رفتن) و تعادل خود را بهبود بخشند. ورزش پاها همچنین می تواند به کاهش خطر افتادن کمک کند، که برای قربانیان سکته مغزی اولویت دارد.

1. اکستنشن زانو

از حالت نشسته، پای چپ خود را دراز کنید تا موازی با زمین شود. از قفل کردن زانو خودداری کنید. سپس به آرامی پای خود را به زمین برگردانید.

با پای راست، به طور متناوب پای چپ و سپس راست، در مجموع 20 تکرار (10 بار با هر پا) تکرار کنید.

2. راهپیمایی نشسته

از حالت نشسته، پای آسیب دیده را به سمت قفسه سینه خود بالا بیاورید و سعی کنید یک حرکت کنترل شده را حفظ کنید.

سپس پای خود را دوباره روی زمین بگذارید. این کار را با پای دیگر تکرار کنید، پای آسیب دیده و سپس پای دیگر را به طور متناوب برای 10 تکرار تکرار کنید.

3. دورسی فلکشن مچ پا

قربانیان سکته مغزی که از افتادگی پا رنج می برند (مشکل پشتی فلکس کردن پا) از این تمرین بهره مند خواهند شد.

با پای آسیب دیده روی پای دیگر شروع کنید. سپس، پای خود را به عقب به سمت ساق پا خم کنید. حرکتی به نام دورسی فلکشن. اگر قادر به انجام این کار نیستید، از دست خود برای حمایت از پای خود در طول حرکت استفاده کنید ( تمرین دامنه حرکتی غیرفعال ).

تمرینات توانبخشی سکته مغزی برای تعادل و قلب

تمرینات تعادلی به شما کمک می کند تا ثبات و الگوی راه رفتن خود را بهبود بخشید و در عین حال خطر افتادن را کاهش دهید.

4. چرخش تنه (پیچ و خم)

تمرینات پانچ اصلی

این تمرین سکته مغزی خاص برای تمام سطوح آسیب مفید است.

شروع به نشستن کنید و دست راست خود را روی قسمت خارجی ران چپ قرار دهید. پشت خود را صاف نگه دارید، از بازوی خود استفاده کنید تا به آرامی بالاتنه خود را به سمت چپ بچرخانید.

به یاد داشته باشید که حرکت را از هسته شروع کنید، نه از بازوها. همچنین بالاتنه خود را آنقدر نچرخانید که ورزش باعث درد شما شود. به آرامی حرکت کنید.

به مرکز برگردید و این چرخش تنه را 15 بار انجام دهید.

5. زانو به سینه

هسته تمرین سکته مغزی

مراقب دو تمرین توانبخشی بعدی سکته باشید. اگر قسمت پایین کمر شما از روی زمین بلند می شود، از این حرکات صرف نظر کنید تا زمانی که به ثبات بهتری برسید.

از حالت دراز کشیدن راحت، پای راست خود را به سمت سینه خود بیاورید. هسته خود را در بالا سفت کنید، سپس پای خود را به سمت پایین بیاورید.

6. ضربه زدن به انگشتان پا

در حالی که به پشت دراز کشیده اید، پاهای خود را بالا بیاورید و زانوهای خود را با زاویه 90 درجه خم کنید.

سپس پای چپ خود را پایین بیاورید و به آرامی با پای چپ خود به زمین ضربه بزنید. سپس با استفاده از عضلات مرکزی پای خود را به سمت بالا بیاورید.

همیشه زانو را 90 درجه خم کنید. این کار را 10 بار برای هر پا تکرار کنید در حالی که تا حد ممکن قسمت مرکزی بدن خود را سفت نگه دارید.

تمرینات توانبخشی سکته مغزی برای بازوها

تمرینات بازو به قربانیان سکته مغزی کمک می کند تا خود را با فعالیت های روزمره زندگی مانند لباس پوشیدن و آشپزی سازگار کنند.

7. حرکت دایره ای روی میز

انگشتان خود را در هم بپیچید و هر دو دست خود را دور یک بطری آب بپیچید. سپس حرکات دایره ای بزرگ انجام دهید. می توانید از بازوی سالم خود برای هدایت بازوی آسیب دیده استفاده کنید. 10 دایره آهسته و کنترل شده انجام دهید.

8. فرهای دوسر بازویی بدون وزن

با آرنج خود روی میز شروع کنید و بازوی خود را 90 درجه خم کنید. سپس بازوی خود را کمی به سمت بالا خم کنید و سپس کمی به سمت پایین حرکت دهید. این کار را به آرامی ۱۰ بار تکرار کنید.

حرکت رو به بالا عضله دوسر را فعال می کند و حرکت رو به پایین عضلات سه سر را فعال می کند. هر دو عضله به یک اندازه مهم هستند، بنابراین به طور مساوی روی هر دو حرکت تمرکز کنید.

9. حرکت بازو

یک بطری آب را در دست آسیب دیده نگه دارید و آرنج خود را نزدیک بدن خود نگه دارید. سپس بازوهای خود را با زاویه 90 درجه باز کنید تا ساعدها به طرفین حرکت کنند.

بازوهای خود را به مرکز برگردانید و به آرامی 10 تکرار را تکرار کنید.

10. متمایل شدن با وزنه

سکته مغزی ورزش شانه ها

در حالی که نشسته اید، به آرامی خود را بر روی بازوی آسیب دیده خود نگه دارید و حدود یک پا از بدن خود فاصله بگیرید. به آرامی به سمت آسیب دیده بدن خم شوید. شما باید کشش کمی را در آن طرف احساس کنید.

وقتی احساس خوبی داشتید، کشش را به مدت 10 ثانیه نگه دارید، سپس به مرکز برگردید. این کار را در طرف دیگر تکرار کنید، به طور متناوب بین هر طرف برای مجموع 6 تکرار (3 در هر طرف).

اگر احساس خوبی نداشتید فوراً کشش را متوقف کنید.

منبع : مقاله فیزیوتراپی سکته مغزی سایت بیوتین

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه