کالابرگ الکترونیک | کوپن الکترونیک | کالا کارت

زمان پرداخت کالابرگ الکترونیک مشخص شد | شرایط دریافت کالابرگ الکترونیک چیست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: ارز چند نرخی محل ایجاد فساد و رانت است و در این شرایط منابع ارزی کشور در یک فرآیند غیرشفاف و غیرقابل رصد از چرخه تولید و نظارت خارج شده و در نهایت به دست مصرف کننده که صاحب اصلی این ارز است، نمی رسد.

زمان پرداخت کالابرگ الکترونیک مشخص شد | شرایط دریافت کالابرگ الکترونیک چیست؟
کدخبر : 8842
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: ارز چند نرخی محل ایجاد فساد و رانت است و در این شرایط منابع ارزی کشور در یک فرآیند غیرشفاف و غیرقابل رصد از چرخه تولید و نظارت خارج شده و در نهایت به دست مصرف کننده که صاحب اصلی این ارز است، نمی رسد. در خصوص ارز ترجیحی در ایران فساد ناشی از این ارز به جایی رسید که حدود ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به کالاهای غیر ضروری تبدیل و یا در قالب کالاهای تولید شده با سوبسید و یارانه که باید در اختیار مردم قرار می گرفت از کشور خارج شد.

شهباز حسن پور بیگلری، نماینده بردسیر و کرمان افزود: هنگامی که دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی و واقعی کردن قیمت ها گرفت، نقش مجلس در بعد نظارت بسیار اساسی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: به طور کلی، هر زمان که  دولت از کالایی حمایت غیرمتعارف کرده این کالا تبدیل به رانت برای عده‌ای خاص و همچنین مسبب  اتلاف منابع ملی و فساد در اقتصاد  شد. در نتیجه مساله قابل اهمیت نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی است، بنابراین مجلس باید با پیگیری و مطالبه گری و نظارت بر طرح  کالابرگ الکترونیک هرچه سریعتر آن را به مرحله اجرای آزمایشی برساند  وتا رسیدن به تثبیت و حصول نتیجه، پیگیری دقیقی داشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: مصوبه مجلس برای حذف این ارز باید به گونه ای باشد که قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند و مجلس آن مساله را پیش بینی کرده است. پرداخت یارانه و کالابرگ دو راه مد نظر برای جایگزینی ارز وارداتی بود. مجلس برای این منظور کالابرگ را در نظر دارد که برای ۹ دهک تعریف شده است و اکنون دولت تا آماده سازی زیر ساخت های لازم برای کالابرگ در حال پرداخت یارانه نقدی است اما باید برای کنترل بازار فکری اساسی بکند، چرا که به بهانه حذف ارز همه کالاها با افزایش قیمت مواجه شده اند و مدرم از این نظر با مشکلاتی مواجه شده اند.

نماینده مردم بردسیر و کرمان در مجلس همچنین مطرح کرد: از نظر مجلس، کالابرگ موثر تر از یارانه نقدی برای مردم است. از نظر ما  یارانه  نقدی دو اثر مهم منفی را در توان خرید مردم ایجاد می کند، هرگونه تزریق نقدینگی به اقتصاد به صورت وام بانکی و یا یارانه نقدی که باعث افزایش  پایه پولی و افزایش نقدینگی  شود سبب ایجاد و رشد تورم و کاهش قدرت خرید مردم می شود. در عین حال ممکن است، در دهک های ضعیف، به دلایل مختلف از جمله اعتیاد،سرپرست خانوار مبلغ واریزی را در مسیری غیر از تامین سبد غذایی خانوار مصرف کند که عملا سهم فرزندان این خانوار از یارانه سوء تغذیه خواهد بود.

حسن پور درپایان افزود:اگر برای کالاهای اساسی یارانه به صورت  کالابرگ الکترونیکی اختصاص یابد، شاهد افزایش تولید و رقابت در این محصولات و همچنین جذب نقدینگی خواهیم بود،لازم به ذکر است کالا برگ سبب افزایش سرانه مصرف خانوار و تامین ارزان مایحتاج عمومی مردم می شود، در نتیجه نظر اکثر نمایندگان مجلس بر اجرای سریعتر کالابرگ الکترونیکی برای یارانه کالاهای اساسی است.

کالابرگ الکترونیک

​علی بهادری جهرمی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را برای پرداخت یارانه‌ها به مردم پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی دولت گفت: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان و بنزین در دستور کار دولت نیست.

بهادری تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی را به شیوه‌ای که بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، یارانه به شیوه کالابرگی یعنی از طریق عابربانک‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، فراهم کند ولی طبیعتا تا فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم همین شیوه کنونی پرداخت نقدی یارانه‌ها استمرار خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کارتخوان‌های نان طبق برنامه زمان‌بندی قبلی در استان‌ها توزیع می‌شود. هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان و بنزین در دستور کار دولت نیست.

دبیر هیأت دولت گفت: صرفا زیرساخت‌هایی برای نان در حال توسعه در سطح کشور است و با استقرار کامل ابن زیرساخت‌ها هم بنا نیست هیچ تغییری در پرداخت از جیب مردم برای نان صورت پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه