یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

خبر مهم وزیر اقتصاد درباره یارانه نقدی تیر ماه | واریزی تیر؛ کالابرگ یا یارانه نقدی؟

پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد. همزمان با این موضوع برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت اعلام کردند که احتمالا کالابرگ جای واریز نقدی یارانه را در ماه‌های آینده خواهد گرفت.

خبر مهم وزیر اقتصاد درباره یارانه نقدی تیر ماه | واریزی تیر؛ کالابرگ یا یارانه نقدی؟
کدخبر : 8623
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته که فعلا تصمیم دولت در مورد یارانه‌ها تغییر نکرده و فعلا واریز نقدی خواهد یافت. اما طبق گفته او، زمانی تصمیم دولت عوض می‌شود که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده شود.

 اما اخیرا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته که فعلا تصمیم دولت در مورد یارانه‌ها تغییر نکرده و فعلا واریز نقدی خواهد یافت. اما طبق گفته او، زمانی تصمیم دولت عوض می‌شود که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده شود.خوانید...

 

البته وزیر اقتصاد یه این نکته هم اشاره کرده که احتمالا گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال می‌شود تا ستاد اقتصاد برای ماه‌های بعد تصمیم نهایی خود را بگیرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که واریز یارانه در تیر ماه به شکل نقدی باشد و از ماه‌های آینده سامانه‌های کالابرگ وارد عمل شوند.  

دولت هنوز به شکل رسمی اعلام نکرده که واریز یارانه نقدی در تیرماه چه روزی خواهد بود. اما با توجه به تجربه گذشته، به نظر می‌رسد که یارانه مرحله ۱۳۷ در میانه ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.  

اما احتمالا در روز‌های آینده اعلام خواهد کرد که زمان واریز چه روزی است.

یارانه نقدی

 احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس در مصوبه‌ای به دولت اختیار داد که نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اقدام کند، اظهار داشت: مجلس سه سال پیش اصلاح ارز ترجیحی را با دولت قبل مطرح کرد و اعلام کرد که با جاده ارز ترجیحی هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسیم و مسیرمان به ناکجا آباد است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل برای حذف این فساد اهتمامی نداشت و اراده‌ای را به خرج نداد اگر آن زمان این اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل می‌شد   آن زمان ارز آزاد ۱۰ هزار تومان بود نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان، اختلاف قیمت کمتری داشت لذا شیب افزایش قیمت‌ها کمتر بود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای غیر اصلاح ارز ترجیحی نداشت، گفت:دولت برای تخصیص ار ترجیحی به ورادات تقریبا با ارز نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان بود، ۲۰ هزار تومان بابت هر یک دلار، اسکناس چاپ می‌کرد، این اقدام دولت موجب افزایش شدید پایه پولی شد.

دولت با ارز 4200 تومانی گندم وارد می‌کرد، یکسری هم گندم را تبدیل به ماکارونی می‌کردند، ماکارونی دوباره صادر می‌شد و ارز ۲۳ هزار تومانی به دولت می‌فروختند. از طرف دیگر دانه‌های روغنی می‌آورند روغن مایع را از اینجا به کشورهای همسایه صادر می‌کردند و قصه ادامه داشت.

وی بیان کرد: بحث قاچاق بخشی از آن بود اما بخش عمده این بود که این مسیر، مسیری نبود که بتوان تا انتها ادامه داد، ۲۰ میلیارد دلار ضرب در ۲۰ هزار تومان، حدود  ۴۰۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان باید هرسال مابه‌التفاوت پول ارز را باید بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کرد و این اقدام دولت حجم نقدینگی را حدود ۲۴۰- ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش داد که قابل قبول نبود. دولت چاره‌ای غیر از این نداشت که دیگر این مسیر را ادامه ندهد.

امیرآبادی گفت: این افراد سودجو شرکت‌ها یا افرادی هستند که قیمت‌ها را بدون اجازه دولت افزایش می‌دهند یا احتکار می‌کنند و در هر جایی که هستند باید با آنها برخورد شود.

وی افزود: تعزیرات باید با این افراد برخورد کند، وزرای دادگستری، صمت و جهاد کشاورزی در کنترل بازار مسئولیت دارند. امروز هم یکی از مباحث جلسه غیرعلنی همین مساله بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است.

امیرآبادی اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود./ایرنا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز پس از پایان دو هفته تعطیلی خود، تشکیل جلسه دادند و میزبان سه نفر از اعضای کابینه بودند. در جلسه‌ای که صبح دیروز به صورت غیرعلنی برگزار شد، وزرای کار، رفاه و تأمین اجتماعی و جهاد کشاورزی و نیز رئیس‌ کل بانک مرکزی، از آخرین وضعیت تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و همچنین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به نمایندگان ملت گزارش دادند.

با آغاز جلسه علنی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس با حضور اعضای کابینه به مردم اطمینان داد که مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به امور زندگی و معیشت آنان مصمم است و تمام تلاش خود را می‌کند تا صدای مردم برای رسیدگی به مشکلات باشد و راه‌های حل مشکلات را پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه