رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

تذکر مجلس در رابطه با رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی فرهنگیان به کجا رسید؟

نماینده گناباد در مجلس گفت: شاهد آئین نامه ناقص و خلاف قانون رتبه بندی معلمان هستیم لذا هرچه سریع تر این آئین نامه را مطابق قانون اصلاح کنید و همچنین قانون مجلس درباره حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح شود.

تذکر مجلس در رابطه با رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی فرهنگیان به کجا رسید؟
کدخبر : 8525
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

محمد صفائی نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی  قوه مقننه در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: ما شاهد آئین‌نامه ناقص و خلاف قانون رتبه بندی معلمان هستیم بنابراین هرچه سریع تر این آئین نامه را مطابق قانون اصلاح کنید و دیگر آنکه قانون مجلس درباره حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: وجود تخلفات گسترده در وزارت جهاد کشاورزی را حدود چند ماه پیش در مجلس اعلام کردم اما دریغ از ورود دستگاه‌های ناظر برای رسیدگی به این موضوع که باید هرچه سریع تر رسیدگی شود.

نماینده گناباد در مجلس در بخش دیگری از تذکر خود خطاب به رئیس جمهور، بیان کرد: دامداران و مرغداران به فلاکت افتاده اند اما شرکای تجاری وزیر مشغول کاسبی هستند و تولیدکنندگان به حال خود رها شده اند، همچنین بخش بسیاری از تورم و مشکلاتی که مردم را دچار گرفتاری کرده است ناشی از ناکارآمدی برخی اعضای دولت می باشد بنابراین انتظار می‌رود برای التیام آلام جامعه اصلاحات لازم انجام شود.

در ادامه علی علیزاده نماینده مراغه در مجلس نیز در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، عنوان کرد: وعده داده بودید لایحه نظام هماهنگ پرداخت را به مجلس ارائه می کنید یکی از مشکلات موضوع فاصله بین حقوق و مزایای سازمان های مختلف است.

وی افزود: در حال حاضر کارکنان سازمان ثبت و احوال، وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، صمت و شهرداری شهرستان ها از فاصله حقوق خود با دیگر دستگاه‌ها گلایه مند هستند دولت هرچه سریع تر نسبت به تدوین لایحه نظام هماهنگ پرداخت اقدام کند تا به بی عدالتی ها خاتمه داده شود.

نماینده مراغه همچنین در تذکری به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تعداد زیادی از جوانان فداکار کشور به عنوان نگهبانان امنیت بانک فعالیت می‌کنند که قرارداد و حقوق مناسبی ندارند، مطالبه اصلی آن ها تبدیل وضعیت است که باید پیگیری شود.

همچنین رسول فرخی نماینده لاهیجان در مجلس  در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور، گفت: از تلاش صادقانه شما در سفرهای استانی جهت رفع مشکلات مردم تشکر می‌کنم اما مردم از افزایش قیمت کالاهای اساسی به شدت ناراضی هستند لذا ضرورت دارد جهت حل این مشکلات اقدام لازم را انجام دهید.

وی همچنین در تذکری خطاب به رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، بر ضرورت تبدیل وضعیت کارکنان دولت تاکید کرده و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در تخصیص اعتبار پروژه میدان گیل شهرستان لاهیجان و جاده سیاه کلا به سیاهکل تسریع کند.

نماینده لاهیجان در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرده و گفت: لازم است وزارت کشور در خصوص پروژه های عمرانی و تامین ماشین آلات شهرداری های کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت و تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ها اقدامات لازم را انجام دهد.

رتبه بندی فرهنگیان

طرح رتبه بندی معلمین به تصویب هیئت دولت رسیده و وزارت آموزش و پرورش از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ملزم به اجرایی کردن آن شده است.

آیین نامه اجرایی ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در نشست هیئت وزیران مطرح و تصویب شد. این آیین نامه هفت جلسه در کمیسیون‌های متعدد دولت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به جایگاه معلمان گرامی و جامعه فرهنگیان موضوع نیاز به بررسی‌های کامل داشت تا شان آن‌ها رعایت شود و با در نظر گرفتن تمام جوانب، کلیات آیین نامه به تصویب دولت رسید.

این سخنان کوتاه، گفت و گوی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در حاشیه نشست روز ۱۸ خرداد هیئت دولت با خبرنگاران بود.

این صحبت‌ها به معنای آن بود که پس از گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن این طرح و حضور ۶ وزیر در مسند ریاست آموزش و پرورش بالاخره اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمین به انتها می رسد.

وزارت آموزش و پرورش ملزم به اجرای این طرح است و بر اساس قانون مدیران این وزارتخانه مهم از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ملزم هستند ضمن تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورند.

پس از تصویب این طرح سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز با تنها انتشار یک توئیت در صفحه مجازی خود خبر از تصویب این طرح و اجرایی شدن آن داد. طرحی که با توجه به مشکلاتی که داشته و زمانی که در این سال‌ها از آن گذشته است، فرهنگیان چندان به آن امیدوار نیستند و حتی به بعضی از موارد تصویب شده این طرح مانند برگزاری آزمون برای این رتبه بندی اعتراضاتی داشتند.

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بر اساس کلیاتی که در جلسه هیئت دولت تصویب شده است، فعلا دیگر آزمونی وجود ندارد و رتبه بندی معلمان بدون آزمون انجام خواهد شد.

بنابراین رتبه بندی معلمان بر اساس نص قانونی که مجلس تصویب کرده است، اجرا می‌شود؛ چرا که در آن نیز اسمی از آزمون نیامده است.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح شده اند که پیش از این یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از الزامی بودن برگزاری آزمون برای طرح رتبه بندی معلمین گفته و انجام این کار را برای اجرایی کردن طرح رتبه بندی مهم خوانده بود.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: نباید شیرینی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در کام فرهنگیان تلخ شود؛ بلکه بهتر است هر چه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش بدون تعلل و تاخیر اجرای آن را آغاز کرده و از شهریور سال گذشته پرداخت مابه‌التفاوت حقوق معلمان را در قالب این طرح انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن افزایش حقوق معلمین با اجرایی شدن طرح رتبه بندی گفت: به نظر می‌رسد با قانون رتبه‌بندی معلمان حقوق فرهنگیان به طور متوسط سه تا ۶ میلیون تومان افزایش یافته و در کنار افزایش حقوق، جایگاه معنوی و شان و منزلت معلمان نیز در گروه‌های مختلف حفظ خواهد شد.

نیکزاد گفت: در اجرای این قانون معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش به دنبال چه موضوعی است که در روند اجرای آن تعلل و تاخیر ایجاد کرده و بهتر است هر چه سریع‌تر این قانون اجرایی و عملیاتی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه