رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

آخرین جزییات از رتبه بندی معلمان | قانون رتبه بندی فرهنگیان تعیین تکلیف شد

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: بحث «آزمون برای ارتقاء از یک رشته یا از یک پایه به پایه دیگر»، این‌ها جزو مواردی است که دولت نمی‌تواند آن را وضع کند، اگر بنا بود این کار انجام شود باید یک جایی در قانون می‌آمد. ما در قانون شاخص تعیین کردیم و به ترتیب اولویت، آن شاخص‌ها باید رعایت شود.

آخرین جزییات از رتبه بندی معلمان | قانون رتبه بندی فرهنگیان تعیین تکلیف شد
کدخبر : 8511
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعیین تکلیف آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان و اینکه به نظر می‌رسد آیین‌نامه‌ای که دولت در حال تصویب آن است چندان رضایتبخش نیست، گفت: پس از مدت‌ها تلاش و فعالیت با پایمردی کمیسیون آموزش و مجلس الحمدلله رتبه‌بندی قانون شد و اولویت‌های آن هم در مجلس مشخص شد. مواردی که لازم بود هم شورای محترم نگهبان ابهاماتی را وارد دانستند که مجلس هم آن ابهامات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: براساس قاعده قانونگذاری نباید آیین‌نامه اجرایی یک قانون با روح و صراحت آن قانون در تضاد باشد و به نظر می‌آید که دولت نمی‌تواند خارج از آن چارچوبی که مجلس تعیین کرده شروطی را وضع کند که با این چارچوب همخوانی نداشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مواردی که در آیین‌نامه آمده و نمایندگان با آن مخالفت دارند، ابراز داشت: مثلا بحث «آزمون برای ارتقاء از یک رشته یا از یک پایه  پایه دیگر»، این‌ها جزو مواردی است که دولت نمی‌تواند آن را وضع کند، اگر بنا بود این کار انجام شود باید یک جایی در قانون می‌آمد. ما در قانون شاخص تعیین کردیم و به ترتیب اولویت، آن شاخص‌ها باید رعایت شود.

وی افزود: کمیسیون در این مدت تعامل جدی و خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته و حتی تا ۲۷-۲۸ ویرایش هم بر آیین‌نامه اعمال شد، امیدواریم که ان‌شاءالله مصوباتی که انجام می‌شود با قانون در تضاد نباشد.

ویس‌کرمی همچنین عنوان کرد: به نظر می‌آید بعضی کارهایی که دولت دارد انجام می‌دهد باید یک مقدار تامل بیشتر در کار بکند، دولتی که در بحث اعتبار و پول این قانون مقاومت می‌کرد در بحث اجرا این همه سختگیری شاید کمی دور از انتظار بود. ما نمی‌گوییم که سختگیری نباشد اما باید برآیند این قانون ارتقاء فرهنگ، کیفیت آموزش و پرورش کشور، وزارتخانه، جایگاه معلم و رعایت حقوق دانش آموز باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این سختگیری باید معقول هم باشد، یعنی شما باید انتظارات خود را با شرایط و واقعیت‌ها بسنجید که معقول باشد نه آنقدر سختگیری کنید که مشمول هیچکس نشود و نه آنقدر رها باشد که گویا اصلا وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: به نظر من همین قانون مجلس اگر اجرا شود نتیجه و خروجی خیلی بهتری خواهد داشت. البته دولت در آیین‌نامه طبق قانون حق و حقوقی دارد که می‌تواند اعمال کند اما آیین‌نامه اجرایی دولت نمی‌تواند با روح قانون در تضاد باشد، چون آیین نامه اجرای قانون است و نباید با اصل آن قانون غیرهمخوان باشد یا در اجرای آن مانع ایجاد کند.

رتبه بندی معلمان

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی منابع آگاه ادارات کل آموزش و پرورش اکثر استان‌ها بخشنامه‌ای مبنی بر لزوم بارگذاری مستندات علمی حرفه‌ای مربوط به رتبه بندی معلمان را به مناطق ارسال کرده‌اند.

خبر های رسیده از استان های مختلف حکایت از آن دارد که ادارات کل آموزش و پرورش اکثر استان ها در روزهای گذشته ، بخشنامه ای مبنی بر لزوم بارگذاری مستندات علمی حرفه ای( مربوط به رتبه بندی معلمان ) را به مناطق و مدارس ارسال کرده اند.به نظر می رسد با این کار ، اجرای رتبه بندی فرهنگیان وارد فاز اجرایی می شود.

امیدواریم زیرساخت لازم برای بارگذاری مدارک مهیا شده باشد و در مرحله بارگذاری مستندات، کند بودن سامانه یا خارج از دسترس بودن ان ، موجب اطاله روند بارگذاری مستندات و در نتیجه تاخیر در اجرای رتبه بندی نشود..

انتظار از مجریان ، اعضا هیات ممیزه و مدیران مدارس ان است که از سخت گیری های بی مورد در مورد مستندات بارگذاری شده اجتناب نمایند و مطابق وعده های داده شده ، بنا را بر صحت مستندات بگذارند تا روند اجرای رتبه بندی تسریع شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه