یارانه نان | یارانه جدید

تعداد نان یارانه ای مشخص شد | یارانه نان هر فرد چند عدد است؟

قرار است یارانه نان به مردم پرداخت شود و بر اساس اظهارات اولیه، سهمیه هر فرد ماهانه ۱۰ کیلوگرم نان است. با این حساب سهمیه نان روزانه هر فرد یک عدد نان لواش یا دو عدد نان تافتون است!

تعداد نان یارانه ای مشخص شد | یارانه نان هر فرد چند عدد است؟
کدخبر : 7235
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پرداخت یارانه نان به عنوان یارانه جدید برای اولین بار توسط استاندار زنجان عنوان شد و به تازگی اعلام شده است که میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ در ادامه به آخرین خبر از یارانه نان می پردازیم.

یارانه نان

مبنای این حساب و کتاب، وزن چانه‌های خمیر انواع نان سنتی رایج در بازار است. اگر فرض کنیم از آن زمان تاکنون این اوزان ثابت است. با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص می شود که ۱۰ کیلو گرم آرد نان دولتی، چند قرص نان می‌شود؟

یارانه نان

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با بیان اینکه بهترین راهکار برای ساماندهی ارز ترجیحی، پرداخت یارانه به حلقه‌های انتهایی تولید است نه مصرف‌کننده، گفت: اگر قیمت کالاهای اساسی مانند آرد، گندم و دارو آزاد و به ازای آن یارانه‌ای نقدی به حساب مردم واریز شود، آثار تورمی دارد به این معنا که نخست تورمی مستقیم از افزایش قیمت‌ها به وجود می‌آید و در ادامه تورم غیرمستقیم و موثر نیز در سایر کالاها و خدمات مرتبط ایجاد می شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: بارها پیش از این نیز تاکید کردم که اگر قیمت کالاهای اساسی مانند آرد، گندم، نهاده‌های دامی، دارو و... آزاد و به ازای آن یارانه‌ای نقدی به حساب مردم واریز شود، آثار تورمی در بازار ایجاد می‌شود به این معنا که نخست تورمی مستقیم از افزایش قیمت‌ها به وجود می‌آید و در ادامه تورمی غیرمستقیمی و موثر در سایر کالاهای و خدمات مرتبط ایجاد خواهد شد، از سوی دیگر تورم انتظاری نیز به وجود خواهد آمد؛ به طور مثال زمانیکه قیمت نان، نهاده‌های دامی و گوشت افزایش پیدا کند، در جامعه تورم انتظاری شکل می‌گیرد و حتی خدماتی که با این کالاها نیز ارتباطی ندارند هم ممکن است دچار افزایش قیمت شوند.

وی اضافه کرد: معمولا دولت‌ها براساس نسخه‌ای که طی ۲ دهه گذشته در کشور مرسوم شده، راحت‌ترین راه را پیش می‌گیرند به این معنا که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و سپس به میزان سرانه افراد مبلغی را به حساب خانوار واریز می‌کنند؛ با فرض اینکه مبلغ واریزی به حساب خانوار با سرانه افراد برابر باشد، این مبلغ صرفا تورم مستقیم را جبران می‌کند و تورم غیرمستقیم و تورم انتظاری را جبران نمی‌کند به این معنا که به طور مثال ممکن است ۱۰۰ هزار تومان به کارت فرد واریز شود و شخص بتواند اختلاف قیمت گوشت قرمز- زمان تخصیص ارز ترجیحی تا حذف این ارز- را پرداخت کند اما باید این سوال مطرح شود که رشد سایر هزینه‌ها چگونه تامین می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مبلغ واریزی به حساب خانوار به ازای افزایش قیمت‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی پس از مدتی نه تنها نمی‌تواند اختلاف قیمت کالاهایی که برای آن‌ها یارانه در نظر گرفته شده را تامین کند، بلکه در تورم شکل گرفته نیز بی‌ارزش می‌شود مانند آنچه برای یارانه ۴۵ هزار تومانی اتفاق افتاد در حال حاضر با وجود اینکه سالانه ۴۰ تا ۴۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی پرداخت می‌شود اما این مبلغ در زندگی مردم هیچ اثری ندارد.

زنگنه با بیان اینکه بهترین راهکار برای ساماندهی ارز ترجیحی، پرداخت یارانه به حلقه‌های انتهایی تولید است نه به مصرف‌کننده، با ذکر مثالی به تشریح این موضوع پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ کارخانه ماکارانی اعم از کارگاه‌های تولید ماکارانی تا کارخانه‌های بزرگ در کشور موجود است که ظرفیت تولید سالانه آن‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اما اکنون ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن تولید دارند و حدود ۳۰ درصد آن صادر می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس افزود: ساماندهی ارز ترجیحی در حوزه ماکارانی دو روش داشت؛ نخست روشی که دولت اجرایی کرد و یارانه مربوط به آرد تحویلی به کارخانه‌ها را حذف کرد. در این شرایط دولتمردان بیان کردند که یارانه‌ای نقدی به مردم پرداخت می‌شود تا هزینه این اقدام جبران شود در حالی‌که از آنجا که ماکارانی کالایی است که اقشار متوسط و پایین جامعه از نظر درآمدی بیشتر استفاده می‌کنند، گرانی این محصول تبعات منفی در کشور داشت و بر بهای سایر کالاها اثرگذار خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه