یارانه نان | یارانه جدید

سیر تا پیاز یارانه نان | یارانه نان برای چه کسانی است؟

با توجه به اینکه نان قوت قالب بسیاری از مردم کشورمان است و قیمت این محصول برای بیشتر افراد مورد اهمیت است دولت ها نیز همواره نرخ این محصول را با حساسیت بالایی پیگیری می‌کنند و در بسیاری از سال‌ها نیز با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

سیر تا پیاز یارانه نان | یارانه نان برای چه کسانی است؟
کدخبر : 7193
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پرداخت یارانه نان به عنوان یارانه جدید برای اولین بار توسط استاندار زنجان عنوان شد و به تازگی اعلام شده است که میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ در ادامه به آخرین خبر از یارانه نان می پردازیم.

یارانه نان

درحالیکه طرح فروش آزمایشی نان با کارت بانکی در یک استان بزودی آغاز می شود که قیمت این محصول برای مصرف کننده تغییری نمی‌کند و یارانه نان به طور مستقیم به حساب نانوایان بر اساس میزان فروش پرداخت می‌شود و همه مردم از این یارانه برخوردار می شوند.

با توجه به اینکه نان قوت قالب بسیاری از مردم کشورمان است و قیمت این محصول برای بیشتر افراد مورد اهمیت است دولت ها نیز همواره نرخ این محصول را با حساسیت بالایی پیگیری می‌کنند و در بسیاری از سال‌ها نیز با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

در سال جاری نیز با وجود اینکه قیمت آرد صنف و صنعت در روزهای گذشته آزاد شد و پایه گندم مورد استفاده این بخش از 2700 تومان به 12 هزار تومان افزایش یافت؛ دولت اعلام کرد که قیمت این محصول حداقل تا پایان سال جاری افزایش نمی‌یابد اما یارانه نان به شکل دیگری پرداخت می‌شود.

بر اساس اعلام استانداری زنجان، تجهیز نانوایی‌ها به کارت‌خوان‌های هوشمند آغاز شده است و براساس این طرح هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده توسط مردم انجام نشده و تنها خرید توسط کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد.

همچنین اعلام شد: با توجه به حجم گسترده تخلف در حوزه توزیع آرد، تصمیم بر این شده است که یارانه نان که قبلاً به گندم تعلق می‌گرفت، مستقیماً به نانوایان پرداخت شود؛ بر این اساس نانوایی‌های زنجان به کارت‌خوان‌های هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان به نانوا تعلق گیرد. 

 احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این ارتباط اظهار داشت: طی دو هفته ابتدایی امسال بیش از 250 درصد افزایش مصرف آرد در کشور وجود داشته است.

وی افزود: نارآمی های اخیر در منطقه اوراسیا موجب شد که قیمت های جهانی افزایش یابد و با توجه به کمبودهایی که در زمینه کالاهای اساسی در کشورها ایجاد شد باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شد به طوری که گندم تا 60 درصد، روغن تا حدود 80 درصد در بسیاری از کشورها افزایش قیمت یابد. 

یارانه نان

خاندوزی با بیان اینکه از جیب مردم ایران بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی روزانه بیرون می رفت، بیان داشت: بیش از 80 درصد مصرف گندم در کشور برای پخت نان سنتی است و مابقی برای صنف و صنعت، شیرینجات، ماکارونی و نان های غیر سنتی استفاده می شود. 

وی افزود: اجازه افزایش پرداخت از جیب مردم برای نان سنتی تا پایان سال 1401 داده نمی شود. 

بنابراین گزارش روز گذشته در فضای مجازی تصویر کارت هایی با تصاویر افراد منتشر و ادعا شد که کارت یارانه خرید نان است که وزارت کشور نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: صدور کارت یارانه نان، شایعه پراکنی رسانه های معاند و از اساس کذب است.

رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده‌اند.

وزیر اقتصاد امروز نیز با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص یارانه نان در صفحه خود در فضای مجازی اعلام کرد، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود

وی همچنین نوشت،  تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود،  به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

نان سهمیه ای نمی‌شود

سبحانیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز امروز در برنامه تلویزیونی با بیان این که ماجرای نان با سایر کالاها فرق دارد،‌گفت: آرد برای تهیه نان سنتی در نانوائیها همچنان یارانه می‌گیرد.

 مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی  نیز امروز درباره این طرح ملی گفت: نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست.

با اشاره به آخرین اقدامات برای پرداخت یارانه نان به مردم،‌ گفت: زیرساختی طراحی شده که مردم با کارت‌کشیدن در زمان خرید کالا‌های اساسی در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند.

وی افزود، به این شکل که مبلغی از هزینه خرید از یارانه فرد و مبلغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود. در این روش یارانه فقط به آردی که به دست مردم رسیده تعلق می‌گیرد نه تمام آردهای نانوایی‌ها.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه