یارانه نان | یارانه جدید

سازوکار یارانه نان چیست؟ | هر کد ملی چند عدد نان یارانه ای می گیرد؟

فــروش نان کارتی بــه‌زودی در تمام اســتان‌های ایران اجرا خواهد شد و مردم باید با ســازوکار جدید نــان بخرند؛ اما با اجرای این طرح سهم هر ایرانی برای خرید نان چقدر می‌شود؟

سازوکار یارانه نان چیست؟ | هر کد ملی چند عدد نان یارانه ای می گیرد؟
کدخبر : 7200
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پرداخت یارانه نان به عنوان یارانه جدید برای اولین بار توسط استاندار زنجان عنوان شد و به تازگی اعلام شده است که میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ در ادامه به آخرین خبر از یارانه نان می پردازیم.

یارانه نان

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران،  می‌گوید کــه هر نفر ماهانــه میتواند ۱۰ کیلوگرم نان یارانه‌ای بخرد.

به عبارتــی هر نفــر فقط میتواند یــک نان یارانه‌ای در روز بخرد و مصرف بیشتر نان با نرخ نانوایی‌های آزادپز محاسبه می‌شود.

بعد از بارها خبرســازی مرغ و گوشــت و روغــن و برنج، امسال گرفتاری‌های تنظیم بازار به نان رســیده اســت.

در تعطیلات هفته گذشته، ناگهان خبر رسید که قیمت آرد صنعتی آزاد شــده و برای یارانه آرد نانوایی‌ها هم تصمیم جدیدی گرفته شده است.

آزادســازی قیمت آرد صنعتی، نرخ ماکارونی را یکشــبه حدود دو برابر کرد و بهای بیسکویت و کیک و کلوچه و… را خبرســاز کرد.

بلافاصله پس از این اتفاقات خبر رسـید که از این پس فروش نان با کارت یارانه ممکن است و یارانه آرد مستقیم به کارت بانکی مصرف‌کنندگان واریز می‌شود.

پیش از این بارها خبر توزیع کارت نان و کوپن نان روی خروجی رســانه‌ها قرار گرفته اما تکذیب شده بود.

و حالا جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشــاورزی می‌گوید که با جنگ روسیه و اوکراین قیمت گندم جهش داشــته و آرد یارانه‌ای ایران در حجم بالا قاچاق می‌شــود.

ابراهیــم صیامی، مدیر کل آینده‌پژوهی، مدل‌ســازی و مدیریت اطلاعــات اقتصــادی وزارت اقتصاد هم گفت که به‌طور متوســط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد.

با این حساب مصرف ســالانه کشــور به ۹.۵ میلیون تن گندم می‌رســد، اما آمارهای تأمین گندم نشــان می‌دهد ســالانه ۱۱.۵ میلیــون تن گندم در کشــور مصرف می‌شود که نشــان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود.

هرچنــد این توضیحات، مصرف‌کننــدگان ایرانی را قانع نکرد و بسیاری با یادآوری تجربه افزایش قیمت بنزین گفتند که نمی‌شود دســتمزدها در ایران ریالی و قیمت کالا دلاری باشد.

همچنین بسیاری از کارشناســان اقتصاد هم می‌گویند تا زمانــی که نرخ تورم دورقمی اســت و سقوط ارزش ریال ادامه دارد، بین قیمت‌های بازار ایران و جهان فاصله میفتد و قاچاق توجیه دارد.

بنابراین افزایش قیمت بــدون مهار نرخ تــورم نمی‌تواند توجیه قاچــاق را از بین ببرد.

یارانه نان

درحالیکه طرح فروش آزمایشی نان با کارت بانکی در یک استان بزودی آغاز می شود که قیمت این محصول برای مصرف کننده تغییری نمی‌کند و یارانه نان به طور مستقیم به حساب نانوایان بر اساس میزان فروش پرداخت می‌شود و همه مردم از این یارانه برخوردار می شوند.

با توجه به اینکه نان قوت قالب بسیاری از مردم کشورمان است و قیمت این محصول برای بیشتر افراد مورد اهمیت است دولت ها نیز همواره نرخ این محصول را با حساسیت بالایی پیگیری می‌کنند و در بسیاری از سال‌ها نیز با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

در سال جاری نیز با وجود اینکه قیمت آرد صنف و صنعت در روزهای گذشته آزاد شد و پایه گندم مورد استفاده این بخش از 2700 تومان به 12 هزار تومان افزایش یافت؛ دولت اعلام کرد که قیمت این محصول حداقل تا پایان سال جاری افزایش نمی‌یابد اما یارانه نان به شکل دیگری پرداخت می‌شود.

بر اساس اعلام استانداری زنجان، تجهیز نانوایی‌ها به کارت‌خوان‌های هوشمند آغاز شده است و براساس این طرح هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده توسط مردم انجام نشده و تنها خرید توسط کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد.

همچنین اعلام شد: با توجه به حجم گسترده تخلف در حوزه توزیع آرد، تصمیم بر این شده است که یارانه نان که قبلاً به گندم تعلق می‌گرفت، مستقیماً به نانوایان پرداخت شود؛ بر این اساس نانوایی‌های زنجان به کارت‌خوان‌های هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان به نانوا تعلق گیرد. 

 احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این ارتباط اظهار داشت: طی دو هفته ابتدایی امسال بیش از 250 درصد افزایش مصرف آرد در کشور وجود داشته است.

وی افزود: نارآمی های اخیر در منطقه اوراسیا موجب شد که قیمت های جهانی افزایش یابد و با توجه به کمبودهایی که در زمینه کالاهای اساسی در کشورها ایجاد شد باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شد به طوری که گندم تا 60 درصد، روغن تا حدود 80 درصد در بسیاری از کشورها افزایش قیمت یابد. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه